  • 1. Data: 2006-05-24 06:45:36
    Temat: ZUS - DG pierwsza składka
    Od: "Tech" <t...@p...fm>

    Witam.
    Rozpocząłem DG 12 kwietnia 2006r. Oprocz tego pracuje
    na etat wiec nie bede oplacac skladek z DG (wyłącznie zdrowotna).

    Moje pytanie.
    Kiedy powinienem zapłacić pierwszą składkę do ZUS . W moim przypadku
    zdrowotną ?
    Licząc od dnia rozpoczęcia działalności. Czyli składka 12 maja ? Czy od dnia
    wystawienia pierwszego dokumentu ze sprzedaży ? A może są inne stałe terminy
    ?

    Z góry dziękujęza udzielenie informacji.

  • 2. Data: 2006-05-24 08:11:13
    Temat: Re: ZUS - DG pierwsza składka
    Od: " Aneczka" <a...@N...gazeta.pl>

    Tech <t...@p...fm> napisał(a):

> [...]
    > zdrowotną ?
    > Licząc od dnia rozpoczęcia działalności. Czyli składka 12 maja ?

    Dokładnie tak (zakładam, że już to zgłosiłeś do ZUS - jest na to 7 dni). Poza
    tym - jak dobrze pamiętam - składka zdrowotna nie jest rozliczana
    proporcjonalnie, tylko płacona w całości, nawet gdy w miesiącu miałeś
    działalność tylko 1 dzień.
    Innymi słowy - pierwszy termin płatności to 12 czerwca (10 to sobota),
    pamiętając oczywiście, że to dzień, w którym pieniądze mają się znaleźć na
    koncie ZUS, nie data wyjścia od Ciebie.

    Pozdrawiam,
    Aneczka

  • 3. Data: 2006-05-24 08:30:54
    Od: "danusia" <d...@o...pl>

    Użytkownik " Aneczka" <a...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Innymi słowy - pierwszy termin płatności to 12 czerwca (10 to sobota),
    > pamiętając oczywiście, że to dzień, w którym pieniądze mają się znaleźć na

    Przepraszam , że się wtrącę ale jeżeli działalość została rozpoczęta w
    kwietniu i od kwietnia zgłoszona do ZUS , to składka zdrowotna powinna być
    zapłacona do 10 maja.

    Pozdrawiam, Danusia.

    ---
    Baza sygnatur wirusow (VPS): 0621-2, 2006-05-23
    Przetestowano na: 06-05-24 10:41:22

  • 4. Data: 2006-05-24 08:38:18
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]
    > Innymi słowy - pierwszy termin płatności to 12 czerwca (10 to sobota),
    > pamiętając oczywiście, że to dzień, w którym pieniądze mają się znaleźć na

    Gdzieś w ustawie o sus napisano, że stosuje się przepisy
    wg art 60 ordynacji. Tam jest mowa o dacie obciążenia rachunku.
    Warto sprawdzić jak ta data ma się w konkretnym banku,
    do daty złożenia/zadysponowania przelewu.
    Jeśli 12 czerwca ma nastąpić obciązenie rachunku
    (bank ma kilka dni na przekazanie do ZUS),
    to trzeba sprawdzić, kiedy trzeba złożyć taką dyspozycję.
    Np wpłatę w BP (okienko) trzeba zrobić 9.06,
    w niektórych bankach z dostępem www
    kliknięcie w dniu 12.06 też może nie wystarczyć,
    bo zgodnie z regulaminem obciązenie rachunku
    następuje np w dniu następnym, lub żeby mieć
    pewność obciążenia rachunku w danym dniu,
    trzeba zadysponować przelew do okreslonej godziny.

  • 5. Data: 2006-05-24 08:59:09
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    cef napisał(a):

    > Gdzieś w ustawie o sus napisano, że stosuje się przepisy
    > wg art 60 ordynacji. Tam jest mowa o dacie obciążenia rachunku.

    Racja.

    Ustawa o sus:

    "Art. 23. 1. Od nie opłaconych w terminie składek należne są od płatnika
    składek odsetki za zwłokę, na zasadach i w wysokości określonych w ustawie
    z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa[...]
    1a. Odsetek za zwłokę nie nalicza się, jeżeli ich wysokość nie
    przekraczałaby 6,60 zł.[...]"

    oraz:

    "Art. 31. Do należności z tytułu składek stosuje się odpowiednio:
    [...] art. 60 § 1, art. 61 § 1, art. 62 § 1,3?5, [...]
    ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa."

    Ordynacja podatkowa:

    "Art. 60. § 1. Za termin dokonania zapłaty podatku uważa się:
    1) przy zapłacie gotówką - dzień wpłacenia kwoty podatku w kasie organu
    podatkowego lub na rachunek tego organu w banku, w placówce pocztowej albo
    dzień pobrania podatku przez płatnika lub inkasenta,
    2) w obrocie bezgotówkowym - dzień obciążenia rachunku bankowego podatnika
    na podstawie polecenia przelewu lub na podstawie zlecenia pokrycia
    należności wystawionego przez organ podatkowy.[...]"

    > Warto sprawdzić jak ta data ma się w konkretnym banku,
    > do daty złożenia/zadysponowania przelewu.
    > Jeśli 12 czerwca ma nastąpić obciązenie rachunku
    > (bank ma kilka dni na przekazanie do ZUS),

    Nie, banki mają obowiązek przekazania wpłat natychmiast.

    Ustawa o sus:
    "Art.47. 8. Instytucje obsługujące wpłaty składek na ubezpieczenia społeczne
    są zobowiązane do niezwłocznego transferu za pośrednictwem międzybankowego
    systemu rozliczeń elektronicznych."

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~

  • 6. Data: 2006-05-24 08:59:28
    Od: " " <a...@N...gazeta.pl>

    danusia <d...@o...pl> napisał(a):

    > Przepraszam , że się wtrącę ale jeżeli działalość została rozpoczęta w
    > kwietniu i od kwietnia zgłoszona do ZUS , to składka zdrowotna powinna być
    > zapłacona do 10 maja.

    Jasne, oczywiście - jakoś bardziej wpadł mi ten maj w oko i już tak z rozpędu
    napisałam... :(
    Oczywiście - działalność założona 12 kwietnia, zgłoszenie powinno być do 19
    kwietnia, składka opłacona do 10 maja...

    Pozdrawiam,
    Aneczka

  • 7. Data: 2006-05-24 09:31:17
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail'a a...@N...gazeta.pl napisał(a) w poprzednim odcinku
    co następuje:

> [...]
    > pamiętając oczywiście, że to dzień, w którym pieniądze mają się
    > znaleźć na koncie ZUS, nie data wyjścia od Ciebie.

    termin platnosci to 10.05 o ile faktycznie rozpoczałes działalnosc w
    kwietniu. Pytanie czy od 12 kwietnia masz wpis do EDG czy 12 kwietnia
    faktycznie rozpoczałes DG (pierwsze zakupy, wystawiane f-ry).
    A co do wplaty - liczy sie oczywiscie data obciazenia twojego konta, ale w
    praktyce nie warto tego przeciagac bo:
    -ZUS twierdzi ustnie ze liczy sie data wplyniecia na ich konto
    -jak przyjdzie co do czego - bedziesz musiał to wyjasniac, przynosic
    potwierdzenia przelewów poniewaz jak pieniadze dotra do ZUS 11. to oni nie
    widza czy zostały wysłane 10. czy 11. - reasumujac wyprostujesz to ale sie
    nachodzisz.

    "Nic tak ludzi nie gorszy jak prawda. Czasem nasuwa się myœl,
    że dla uniknięcia publicznego zgorszenia trzeba unikać prawdy"

  • 8. Data: 2006-05-24 10:04:49
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Docent" <docent@[WytnijTo]w.pl> napisał w wiadomości

    > Racja.
    > Ustawa o sus:
    > "Art. 23. 1.
    > "Art. 31.

    Pytanie było wprawdzie o składkę zdrowotną,
    ale załóżmy, że jest podobnie.

> [...]
    > społeczne
    > są zobowiązane do niezwłocznego transferu za pośrednictwem międzybankowego

    Nie chce mi się szukać, ale wydaje mi się, że gdzieś
    w jakichś wewnętrznych regulaminach KIRu albo innych
    okołobankowych przepisach była kiedyś definicja tej "niezwłoczności".
    Pamiętam jedynie, że termin do ZUS był krótszy niż do US
    i było to liczone w dniach, ale nie pamiętam co to za przepisy były,
    więc tak jak by ich nie było :-)

  • 9. Data: 2006-05-24 10:16:24
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 24 maj o godzinie 12:04, na pl.soc.prawo.podatki, cef napisał(a):

> [...]
    > Pamiętam jedynie, że termin do ZUS był krótszy niż do US
    > i było to liczone w dniach, ale nie pamiętam co to za przepisy były,

    Nawet PPPP drzewiej, jak można było wpłacać składki na ZUS bez konieczności
    posiadania GIRO ;))) - miały specjalny tryb księgowania tych wpłat.
    Po prostu kasjerki wkładały floopa do kompa (kiedyś nie było an podrzędnych
    pocztach sieci, internetów itp) i wprowadzały wpłatę ZUSowską. Dyskietka to
    później "jechała" chyba na "główną" ;)

    Ale, ale - do czego zmierzam.
    Obecnie sesje ZUSowskie odbywają się o godz. 17.00 - tak więc .... spoko
    majonezik - jeżeli zakolejkujesz 10-05 o w ZUSie widnieje data uznania
    rachunku 10-05.

    --
    Herbi
    24-05-2006 12:16:21

  • 10. Data: 2006-05-24 10:50:40
    Od: "Tech" <t...@p...fm>

> [...]
    > widza czy zostały wysłane 10. czy 11. - reasumujac wyprostujesz to ale sie

    Działalność mam zarejestrowaną od 12 kwietnia br., ale pierwsze zakupy DG
    poczynione zostały na początku maja.

    Powinienem wpłacić składkę do 10 maja ?
    Do dnia dzisiejszego nie wpłaciłem składki (około 170zł).
    Czy będę miał jakieś konsekwencje ? Czy jak wpłacę dzisiaj to wszystko wróci
    do normy ?