  • 1. Data: 2002-06-24 20:21:56
    Temat: ZUS, ciąża i zasiłki... pomocy, bo się pogubiłam...
    Od: "Justyna" <j...@o...pl>

    Zaczyna mi się 8 miesiąc ciąży.
    Mam umowę na czas określony do końca sierpnia.
    Termin porodu wypada mi wcześniej - ok 24 sierpnia.
    Zarabiam brutto 2080 zł/mc.
    Co ze mną będzie we wrześniu? W jakiej wysokości dostanę zasiłek
    macierzyński?
    Co z zasiłkiem wychowawczym? Kto go płaci i czy w ogóle mi przysługuje,
    jeżeli umowa wygaśnie z końcem sierpnia?
    Kto od tego płaci podatek i czy będę ubiezpieczona w trakcie pobierania
    zasiłku wychowawczego jeśli w ogóle go dostanę?
    A jeśli urodzę we wrześniu - co wtedy? Czy mogę sobie wziąć jakiś urlop
    przed porodem? Czy moją sytuację poprawiłoby (a pracodawcy pogorszyło) gdyby
    przedłużył mi umowę na czas nieokreślony? Wcześniej byłam pół roku na
    bezrobociu. Dziecko będę wychowywać sama.

    Dziękuję z góry za pomoc i pozdrawiam.
    Justyna

    Ps. Przepraszam za chaos, ale nie mogę pozbierac myśli...

  • 2. Data: 2002-06-25 07:57:00
    Temat: Re: ZUS, ciąża i zasiłki... pomocy, bo się pogubiłam...
    Od: Robert Szymczak <r...@t...pl>

    Justyna napisał(a):
    > Zaczyna mi się 8 miesiąc ciąży.
    > Mam umowę na czas określony do końca sierpnia.

    Ja mam podobny problem, tyle że od drugiej strony.

    Chcę zatrudnić kobietę w ciąży w 6 miesiącu na czas określony lub
    nieokreślony. Doskonały fachowiec, jest mi po prostu niezbędna.
    Pytanie: czy mogę tak zrobić? Nie chcę być potem ciągany po
    inspektoratach "w celu złożenia wyjaśnień".

    Jakie obciążenia finansowe będę miał w przypadku, gdy zatrudnię ją
    na czas nieokreślony i czy mogę rozwiązać z nią umowę podczas np.
    urlopu wychowawczego? W końcu nie wiem czy przez ten czas nie
    splajtuję...

    Pomóżcie, grupowicze ! ;)

    --
    Pozdrowienia,
    Robert

  • 3. Data: 2002-06-25 08:39:49
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Justyna <j...@o...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:af7v4c$5e5$...@n...tpi.pl...
> [...]
    >
    > Dziękuję z góry za pomoc i pozdrawiam.
    > Justyna
    >
    > Ps. Przepraszam za chaos, ale nie mogę pozbierac myśli...

    Spokojnie, wszystko jest ok :))

    Do dnia porodu jesteś zatrudniona bez względu na termin wygaśnięcia umowy
    Kodeks Pracy:
    "§ 3. Umowa o pracę zawarta na czas określony lub na czas wykonania
    określonej pracy albo na okres próbny przekraczający jeden miesiąc, która
    uległaby rozwiązaniu po upływie trzeciego miesiąca ciąży, ulega przedłużeniu
    do dnia porodu."
    Po porodzie szpital wystawia Ci zaświadczenie i przyznaje urlop
    macierzyński. To zaświadczenie składa się w ZUS.
    Nie ma znaczenia, że nie jesteś już zatrudniona:
    "Zasiłek macierzyński przysługuje także pracownicy zatrudnionej na podstawie
    umowy o pracę na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy, z
    którą umowa o pracę została przedłużona do dnia porodu."
    Nawet jezeli pracodawca nie przedłuży tej umowy na piśmie z mocy prawa
    zostaje ona automatycznie przedłużona.
    Urlop macierzyński trwa 16 tygodni.
    Wysokość zasiłku: Zasiłek wynosi 100% Twojego wynagrodzenia po odliczeniu
    potrąconych przez pracodawcę składek na ubezpieczenia społeczne.
    "Podstawę wymiaru zasiłku dla pracownika stanowi przeciętne miesięczne
    wynagrodzenie wypłacone za okres 6 miesięcy kalendarzowych poprzedzających
    powstanie niezdolności do pracy. Dla pracowników, których wynagrodzenie
    ulega znacznym wahaniom, podstawa wymiaru ustalana jest z okresu 12 miesięcy
    kalendarzowych"
    Jeżeli więc Twój dochód wynosi 2080zł w każdym miesiącu to wg. moich
    obliczeń zasiłek wynosił będzie 1690 zł.

    Dobrze by było jednak żeby pracodawca przedłużył z Tobą umowę min. o 3
    miesiące albo najlepiej na czas nieokreślony. Ponieważ po urlopie
    macierzyńskim możesz dostać urlop wychowawczy (dla samotnej matki jest to36
    miesięcy). Ale urlop wychowawczy możesz dostać tylko będąc pracownikiem.
    Składasz podanie do pracodawcy o przyznanie urlopu wych.To formalność urlop
    musi przyznać.
    Możesz także dostać zasiłek wychowawczy.
    Zasiłek wychowawczy dla matki samotnie wychowującej dziecko wynosi: 505,80
    zł miesięcznie.
    Granica dochodu uprawniającego do wypłaty zasiłku wychowawczego to od 1
    czerwca 2002 r. do 31 maja 2003 r. - 548,00 zł na osobę w rodzinie. Jak się
    domyslam nie masz więcej dzieci więc dochód Twój jest za wysoki dla
    uzyskania zasiłku. Ale na urlopie wych. możesz być. Masz wtedy cały czas
    ubezpieczenie, które płaci ZUS.

    Pracodawcę oba urlopy nic nie kosztują. Zasiłki płaci ZUS, składki
    ubezpieczeniowe też ZUS i ew. podatek.
    Zasiłek wychowawczy jest wolny od podatku.

    pozdrawiam
    WS

  • 4. Data: 2002-06-25 09:10:05
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Robert Szymczak <r...@t...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:3...@t...pl...

    > Ja mam podobny problem, tyle że od drugiej strony.

    Większość jest w mojej odpowiedzi dla Justyny.

> [...]
    > Pytanie: czy mogę tak zrobić? Nie chcę być potem ciągany po
    > inspektoratach "w celu złożenia wyjaśnień".

    Możesz zatrudnić kobietę w ciąży. Ma tylko szczególne prawa, nie może mieć
    np nadgodzin, prac ciężkich itp.

> [...]
    > na czas nieokreślony i czy mogę rozwiązać z nią umowę podczas np.
    > urlopu wychowawczego? W końcu nie wiem czy przez ten czas nie

    Żadnych dodatkowych obciążeń finansowych nie ma (tylko wykazujesz ją w
    papierach) chyba że zacznie chodzić na zwolnienia lekarskie. Pierwsze 35 dni
    płacisz ty.
    Możesz z nią rozwiązać umowę zawsze " za porozumieniem stron". Wypowiedzieć
    umowy nie możesz chyba że zakład pracy jest likwidowany.
    Jak podczas zatrudnienia przejdzie na urlop macierzyński a potem wychowawczy
    to jak zlikwidujesz zakład urlop dalej będzie trwał, będzie ona wtedy "pod
    opieką ZUS". Czyli u nich w papierach.

    WS