  • 1. Data: 2002-09-18 15:02:29
    Temat: ZUS czy KRUS?
    Od: "ML" <l...@p...onet.pl>

    Witam.
    Płacę składki w KRUS-ie.
    Mam zamiar otworzyć prywatną działalność usługową.
    Czy w będę musiał opłacać ZUS czy też mogę pozostać przy KRUS-ie?
    Ewentualnie jakie są warunki pozostania przy KRUS-ie?
    Z wiadomych powodów wolę KRUS.

    Pozdrawiam,
    Michał

  • 2. Data: 2002-09-20 15:07:32
    Temat: Re: ZUS czy KRUS?
    Od: "KEMOT" <k...@i...lublin.pl>

    Użytkownik "ML" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Czy w będę musiał opłacać ZUS czy też mogę pozostać przy KRUS-ie?
    > Ewentualnie jakie są warunki pozostania przy KRUS-ie?

    Art. 5a. Rolnik lub domownik, który podlegając ubezpieczeniu w pełnym
    zakresie z mocy ustawy, nieprzerwanie co najmniej 1 rok, podejmuje
    pozarolniczą działalność gospodarczą nie będąc pracownikiem i nie pozostając
    w stosunku służbowym, podlega nadal temu ubezpieczeniu. Rolnik lub domownik
    może podlegać innemu ubezpieczeniu społecznemu wówczas, gdy złoży Zakładowi
    lub Kasie oświadczenie, że chce podlegać innemu ubezpieczeniu społecznemu z
    tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, o ile spełnia w tym zakresie
    warunki określone w odrębnych przepisach.

    Z tego by wynikało że nie płacisz ZUS po roku nieprzerwanego pałcenia
    składek KRUS

    http://www.krus.gov.pl/index.php?dzial=9&poddzial=ub
    ezpieczeniespoleczneroln
    ikow

  • 3. Data: 2002-09-20 19:58:44
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    > Z tego by wynikało że nie płacisz ZUS po roku nieprzerwanego pałcenia
    > składek KRUS

    W związku z prezentacją założeń budżetowych na rok przyszły podana została
    wzmianka o tym, że coś przy KRUS-ie rząd majstrował - dużo dotacji z budżetu
    szło na ten cel i postanowiono to zmienić. Mają zostać obostrzone warunki
    pozwalające na ub.KRUS. Prześledź tę sprawę w serwisach informacyjnych -
    może się okazać, że po rozpoczęciu DG np. już nie będziesz mógł podlegać
    temu ubezpieczeniu.
    Graszka.

  • 4. Data: 2002-09-22 01:26:44
    Od: "ML" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    pozostając
    > w stosunku służbowym, podlega nadal temu ubezpieczeniu.

    Rozumiem że oznacza to każdą formę poza "Umową o prace" - czy może jeszcze
    coś należy wykluczyć?

    Pozdrawiam,
    Michał

  • 5. Data: 2002-09-22 01:32:44
    Od: "ML" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Graszka" <g...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > pozwalające na ub.KRUS. Prześledź tę sprawę w serwisach informacyjnych -
    > może się okazać, że po rozpoczęciu DG np. już nie będziesz mógł podlegać

    Terz coś o tym słyszałem. Obawiam się że nie zdąże. A tak wogóle to jeszcze
    nie jestem rolnikiem.
    Dziękuję.

  • 6. Data: 2002-09-25 08:17:27
    Od: "hagi" <h...@A...onet.pl>

    Czy opłacalne jest płacenie składek w KRUS, a nie ZUS?
    Na krótką metę na pewno tak, a jak to jest z późniejszymi świadczeniami w
    razie choróbska, emerytury etc.?

    SM

  • 7. Data: 2002-09-26 00:22:17
    Od: "ML" <l...@p...onet.pl>

    Jeśli chodzi o świadczenia oferowane przez obie instytucje to różnica między
    nimi jest niewielka. Najniższa wysokość emerytury w ZUZ od 1 czerwca 2002 r.
    wynosi 532,91 zł. A obecnie po 35 latach opłacania składek można otrzymać
    około 1000zł. W KRUSie podstawowa emerytura i renta inwalidzka to 532 zł 91
    gr . Z tego nasuwa się prosty wniosek - ZUS się nie opłaca. Prawdopodobnie
    człowiek nie odzyska tego co włożył biorąc pod uwagę średnią życia w Polsce.
    A już na pewno lepiej skorzystać z któregoś z funduszy.

    ZUS - "Zakład Ucisku Społecznego"
    Pozdrawiam,

    ML