  • 1. Data: 2011-02-24 23:05:09
    Temat: ZUS początkującego, jeśli wykonywał pracę twórczą
    Od: "Michał" <m...@p...onet.pl>

    Witajcie,
    Mam wątpliwość związaną z wysokością składki ZUS.
    Otóż: powszechnie wiadomo że rozpoczynający działalność gospodarczą może przez
    24 miesiące płacić tzw. preferencyjną składkę , jednak przy spełnieniu pewnych
    wymogów. Konkretnie, nie może on m. in. w ciągu ostatnich 60 miesięcy prowadzić
    pozarolniczej działalności gospodarczej.

    Na pewnym portalu znalazłem informację
    (http://mojafirma.infor.pl/abc-zakladania-firmy/zus/
    96876,1,Skladki-dla-osob-rozpoczynajacych-dzialalnos
    c.html
    )że oprócz tego nie można w ciągu ostatnich 60 miesięcy wykonywać pracy o
    charakterze twórczym.

    Podana została podstawa prawna - ustawa z 1 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o
    systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (DzU nr 150, poz.
    1248 [ http://www.abc.com.pl/serwis/du/2005/1248.htm ]) oraz art. 14d
    rozporządzenia nr 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia
    społecznego do pracowników najemnych osób prowadzących działalność na własny
    rachunek i do członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie (DzUrz UE
    Polskie wydanie specjalne 2004 r., rozdz. 5, t. 1, s. 35 [
    http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?ur
    i=DD:05:01:31971R1408:PL:PDF ]).

    Zajrzałem w te kwity i nie ma tam mowy o wymogu braku pracy o charakterze
    twórczym (albo ja jakoś kiepsko szukam, ale raczej ta pierwsza opcja)

    Pierwszy kwit, owszem mówi o Tych 60 miesiącach, drugi zaś o pracy w więcej niż
    jednym kraju. Nic jednak nie znalazłem o wymogu braku pracy twórczej. A w taki
    sposób rozliczałem się z US przez ostatnich kilka lat - tzn deklarowałem 50%
    koszt uzyskania przychodu z powodu przeniesienia praw autorskich, więc pewnie
    kwalifikowałbym się do wykonywania pracy twórczej.

    Czy ktoś może wyjaśnić czy prawdziwa jest teza że osoby wykonujące pracę o
    charakterze twórczym (np. 2 lata przed planowanym teraz rozpoczęciem
    działalności) nie mogą skorzystać z preferencyjnej stawki ZUS ?

    Dzięki za pomoc,
    Pozdrawiam
    Michał

  • 2. Data: 2011-02-25 07:47:08
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-02-25 00:05, Michał wrote:
    > Czy ktoś może wyjaśnić czy prawdziwa jest teza że osoby wykonujące pracę o
    > charakterze twórczym (np. 2 lata przed planowanym teraz rozpoczęciem
    > działalności) nie mogą skorzystać z preferencyjnej stawki ZUS ?

    Sprawdź sobie definicję dg w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń
    społecznych i dojdziesz skąd się wzięli twórcy.

    Piotrek

  • 3. Data: 2011-02-25 07:48:17
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-02-25 08:47, Piotrek wrote:
    > Sprawdź sobie definicję dg w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń
    > społecznych i dojdziesz skąd się wzięli twórcy.

    art. 8 ustęp 6 i dalsze

    Piotrek

  • 4. Data: 2011-02-25 10:40:10
    Od: "Michał" <m...@p...onet.pl>

    > art. 8 ustęp 6 i dalsze
    > Piotrek

    Hej, dzięki za pomoc.

    Doczytałem, ale wciąż mam wątpliwości:

    bo pisze:

    6. Za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność uważa się:
    2) twórcę i artystę;

    7. Za twórcę, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, uważa się osobę, która tworzy dzieła
    w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu,
    urbanistyki, literatury pięknej, sztuk plastycznych, muzyki, fotografiki,
    twórczości audiowizualnej, choreografii i lutnictwa artystycznego oraz sztuki
    ludowej, będące przedmiotem prawa autorskiego.

    Natomiast ja ani nie jestem architektem, ani urbanistą,..ani żadnym z ww
    Rozliczałem się z US deklarując koszt 50% uzyskania przychodu z tytułu transferu
    praw do wytworzonego oprogramowania - w ramach umowy o dzieło.

    Czy zatem jeśli moje zajęcie nie jest wymienione z nazwy w ustawie (ale tworzę
    'dzieła' będące przedmiotem prawa autorskiego), to nie podlegam pod te przepisy ?

    Pozdrawiam,
    Michał

  • 5. Data: 2011-02-27 20:58:29
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Michał" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > transferu
    > praw do wytworzonego oprogramowania - w ramach umowy o dzieło.

    Czyli wykonywales dziela na cudzy rachunek.
    Nie rejestrowales sie z tego tytulu w ZUS-ie. Nie placiles samodzielnie
    skladek ani podatkow, nie wystawiales faktur ani rachunkow "gospodarczych" z
    tytlu wykonywanych prac.
    A wiec ten etap Twojego zycia nie ma wplywu na ustalenie prawa do ulgowego
    ZUS-u

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2011-02-27 23:14:29
    Od: "Michał" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > tytlu wykonywanych prac.
    > A wiec ten etap Twojego zycia nie ma wplywu na ustalenie prawa do ulgowego

    Wyglądało to tak:

    Obie strony podpisywały umowę, po czym jeśli przedmiot tejże umowy został
    wytworzony (przeze mnie), to miałem prawo do tego aby wystawić rachunek (w
    formie/treści ustalonej przez firmę zamawiającą). Firma płaciła, po czym ja
    płaciłem z tego podatek (z 50% kosztem..)

    Zusu faktycznie nie płaciłem.

    Pozdrawiam,
    Michał