  • 1. Data: 2007-10-24 20:51:19
    Temat: ZUS - zwrot składek z ubezpieczenia społecznego
    Od: bzzbrr <b...@b...ble>

    Witam grupowiczów,
    zwracam się do Was gdyż niestety nie znalazłam odpowiedzi na nurtujący
    mnie problem.
    Mam w pracy takową sytuację.
    ZUS przysłał mi zawiadomienie o błędach w dokumentach rozliczeniowych,
    za okresy 2001 i 2004 rok. Okazało się, że dwóch pracowników, którzy już
    w firmie nie pracują, miało przekroczenie 30-krotności składek na
    ubezpieczenie społeczne.
    Dokumenty zostały w tym miesiącu skorygowane i co teraz?
    Wiem że należy tym pracownikom oddać te składki.
    moje pytanie brzmi czy należy do ZUSu napisać pismo o zwrot nadpłaconych
    składek oraz czy za 2001 rok też należy zwrócić czy może jest jakiś
    okres przedawnienia?

    bardzo proszę o pomoc, pilnie potrzebuję odpowiedzi.
    Dziękuje.

    b.

  • 2. Data: 2007-10-25 12:36:14
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 24 Oct 2007 22:51:19 +0200, bzzbrr napisał(a):

> [...]
    > moje pytanie brzmi czy należy do ZUSu napisać pismo o zwrot nadpłaconych
    > składek oraz czy za 2001 rok też należy zwrócić czy może jest jakiś

    Witaj :)
    Jeśli się nie mylę to wZUS-ie było 10 lat, ale proszę nie krzyczeć jeśli
    nie mam racji :)

    Teraz forma zwrotu nadpłaty. Można by faktycznie zwrócić się do ZUS-u o
    zwrot nadpłaconych składek, albo IMO, jeśli to duża firma, ciągle
    działająca, to rónowartość pomniejszyłabym z bieżących składek, o czym też
    poinformowałabym tę instytucję na piśmie, załączając przy okazji kopie
    korygowanych deklaracji.
    Bo pewnie wiesz, jeśli się zajmujesz tą działką, że ZUSowi to trzeba do
    każdej komórki osobno ;)

    Oczywiście potrąciłabym tylko z ubezpieczeń społecznych.

    Przy czym, jeśli możliwości potrącenia nie ma, to już faktycznie zostaje
    tylko wniosek o zwrot i oczekiwanie.

    --
    pozdrawiam,
    Jagna

  • 3. Data: 2007-10-25 14:25:28
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 25-10-2007 o 14:36:14 Jagna <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Witaj :)
    > Jeśli się nie mylę to wZUS-ie było 10 lat, ale proszę nie krzyczeć jeśli
    > nie mam racji :)

    Nadpłaty? To tutaj była asymetria - ZUS ścigać 10 lat, a ZUSa ścigać
    tylko 5.
    Mieli to zmienić jakoś teraz.

  • 4. Data: 2007-10-25 17:22:01
    Od: "Maruda" <g...@o...pl>

    > Nadpłaty? To tutaj była asymetria - ZUS ścigać 10 lat, a ZUSa ścigać
    > tylko 5.
    > Mieli to zmienić jakoś teraz.

    5 lat było do 01.01.2003 (wtedy była zmiana) a po tej dacie jest 10 lat -
    jednak ZUS w praktyce stosuje 10 lat bo mu wygodnie, a wg prawnikow prawo
    nie działa wstecz. Oczywiscie chodzi o przedawnienie składek

  • 5. Data: 2007-10-26 09:22:24
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Thu, 25 Oct 2007 14:36:14 +0200, Jagna napisał(a):

    > Teraz forma zwrotu nadpłaty. Można by faktycznie zwrócić się do ZUS-u o
    > zwrot nadpłaconych składek, albo IMO, jeśli to duża firma, ciągle
    > działająca, to rónowartość pomniejszyłabym z bieżących składek

    Racz zauważyć że część (prawie połowa) tych nadpłaconych składek jest
    potrącona pracownikowi - nie tylko płatnikowi.
    Stąd może ta firma wystąpić do ZUS o zaliczenie w poczet przyszłych
    składek, ale ona z kolei będzie musiała oddać "część pracowniczą" *byłym*
    pracownikom.

  • 6. Data: 2007-10-26 09:31:28
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 26 Oct 2007 11:22:24 +0200, Herald napisał(a):

> [...]
    > Stąd może ta firma wystąpić do ZUS o zaliczenie w poczet przyszłych
    > składek, ale ona z kolei będzie musiała oddać "część pracowniczą" *byłym*

    Zauważam :)
    To, że firma musi oddać pracownikowi jego nadpłacony ZUS, przyjęłam za
    oczywiste. Tym bardziej, że wątkotwórca też oświadczył(a), że:

    Ale dziękuję za uwagę, bo może faktycznie należy to wyartykułować...
    :)

    --
    pozdrawiam,
    Jagna

  • 7. Data: 2007-10-27 14:51:35
    Od: bzzbrr <b...@b...ble>

    Dziękuje bardzo za pomoc,
    pismo do ZUSu zostało wysłane zobaczymy czy zwrócą :-)

    b.

  • 8. Data: 2007-10-27 19:36:48
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Sat, 27 Oct 2007 16:51:35 +0200, bzzbrr napisał(a):

    > Dziękuje bardzo za pomoc,
    > pismo do ZUSu zostało wysłane zobaczymy czy zwrócą :-)

    Samo pismo?
    A korekty deklaracji za te okresy zakładam że wysłaliście do "systemu" oraz
    dołączyliście jako załączniki do tego pisma?

  • 9. Data: 2007-10-27 19:38:44
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Sat, 27 Oct 2007 21:36:48 +0200, Artur napisał(a):

    > Samo pismo?
    > A korekty deklaracji za te okresy zakładam że wysłaliście do "systemu" oraz
    > dołączyliście jako załączniki do tego pisma?

    Aha i byłbym zapomniał ... zmiany w ZUS pociągną za sobą automatycznie
    korekty rozliczeń z fiskusem (zmieni się podstawa opodatkowania) - i ci
    ludzie będą korygować zeznania roczne :(

  • 10. Data: 2007-10-28 14:12:39
    Od: bzzbrr <b...@b...ble>

    Artur pisze:
> [...]

    tak samo pismo, rozmawiałam z ZUS i kazali wysłać pismo z wnioskiem o
    rozliczenie konta i zwrot nadpłaconych składek, także to wyjdzie.
    Korekty już zostały złożone i przetworzone w systemie ZUSu.

    > Aha i byłbym zapomniał ... zmiany w ZUS pociągną za sobą automatycznie
    > korekty rozliczeń z fiskusem (zmieni się podstawa opodatkowania) - i ci
    > ludzie będą korygować zeznania roczne :(

    To były korekty za rok 2001 i 2004, Ci ludzie nie pracują już w naszej
    firmie. Właśnie się zastanawiam jak to wszystko zrobić.
    Ale póki co to czekam na zwrot składek. Zobaczymy co dalej.
    Jeśli macie jakieś sugestie jak to wykazać w liście płac to proszę o
    informacje.

    --
    pozdrawiam
    b.