  • 1. Data: 2004-11-08 15:21:28
    Temat: Zagrożenia przy sprzedaży dawrowizny...
    Od: "Gracjan" <g...@i...pl>

    Witam!
    Mam następujące pytanie: Dwa lata temu dziadek w formie darwizny przekazała
    rodzicom działkę budowlaną. Teraz rodzice chcą przekazać tą działkę mnie. Ja
    w sumie i tak bym ją sprzedał, więc chyba prościej będzie jeśli rodzice
    sprzedadzą działkę a mi przekażą pieniadze. Rodzice jednak obwiaja sie
    jakiegoś sporego podatku, którym dwa lata temu postraszył ich prawnik a jaki
    bedą musieli zapłacić jeśli sprzedadzą działkę wcześniej niz przed upływem 5
    lat od dnia darowizny. Czy ich obawy są słuszne??
    Dzieki za wszelką pomoc
    Pozdr.
    Gracjan

  • 2. Data: 2004-11-08 21:23:23
    Temat: Re: Zagrożenia przy sprzedaży dawrowizny...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Nov 2004, Gracjan wrote:
    [...]
> [...]
    >+ bedą musieli zapłacić jeśli sprzedadzą działkę wcześniej niz przed upływem 5
    >+ lat od dnia darowizny. Czy ich obawy są słuszne??

    AFAIK tak.
    Zajrzyj na www.podatki.pl :) (nie, nie mam z nimi związku - tam
    leży ustawa w .HTMLu :))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-11-09 08:14:10
    Od: "Slayer" <s...@g...pl>

    Gracjan <g...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > bedą musieli zapłacić jeśli sprzedadzą działkę wcześniej niz przed upływem 5
    > lat od dnia darowizny. Czy ich obawy są słuszne??

    hmm, nie mam pojecia o jaki podatek może chodzić, jeżeli sama działka,
    niezabudowana, to od darowizny był pobrany stosowny podatek(o ile nie było
    kominacji ze znoszeniem współwłasności..), jezeli sprzedadzą to dochodowego
    od rzeczy nabytych w drodze darowizny nie ma, nie wiem czym straszył
    prawnik...;-)IMHO nie ma znaczenia kiedy sprzedadzą...

    jeżeli przekaża tobie, a ty sprzedaż to podatek od darowizny + podatek PCC +
    2xnotariusz i koszty z tym związane
    jeżeli sami sprzedadzą a tobie podarują pieniądze to podatek PCC + notariusz
    i koszty z tym związane, a oprócz tego podatek od darowizny gotówki -
    wychodzi że to lepsze rozwiązanie bo zaoszczedzicie jednego notariusza..;-)

  • 4. Data: 2004-11-09 10:24:57
    Od: "Gracjan" <g...@i...pl>

    Użytkownik "Slayer" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > i koszty z tym związane, a oprócz tego podatek od darowizny gotówki -
    > wychodzi że to lepsze rozwiązanie bo zaoszczedzicie jednego

    Ok a co jeśli, rodzice sprzedadzą i dadzą mi pieniadza a ja nie zgłosze tego
    faktu w US? US moze to jakoś zweryfikować?? Co mi za to grozi?? i po co przy
    operacji przekazania gotówki notariusz?

    Pozdr.
    Gracjan

  • 5. Data: 2004-11-09 14:48:04
    Od: "Slayer" <s...@m...bejbe>

    Użytkownik "Gracjan" <g...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Ok a co jeśli, rodzice sprzedadzą i dadzą mi pieniadza a ja nie zgłosze
    > tego
    > faktu w US? US moze to jakoś zweryfikować??

    US może zapytać skąd pieniądze jeżeli coś kupisz...

    Co mi za to grozi??

    hmm, raczej nic... znaczy trzeba będzie opodatkować umowę darowizny...

    i po co przy
    > operacji przekazania gotówki notariusz?

    eee, notariusz przy sprzedaży przez rodziców, nie przy darowiźnie gotówki