  • 1. Data: 2005-03-17 22:26:11
    Temat: Zakład emer. rentowy czyli dziwne zabiegi z PITem
    Od: "koralfx" <k...@p...onet.pl>

    Witam
    czy ktoś jest w stanie doradzić coś w takiej sprawie:

    Moja tesciowa w ub. roku miała nast. źródła dochodu: pół roku pensja, poł
    roku jej własna emerytura. Ponadto gdyby nie to ze ma własne źródła dochodu
    to mogłaby pobierac rentę po mężu policjancie.
    Wg zakładu em.-rent. nalezałoby jej sie w sumie 17.000 zł.
    Na podstawie jakichś cudownych wyliczeń, tamtejsi urzednicy wyliczyli ze
    jednak coś tam sie nalezy zanim jakiś próg zostanie przekroczony. Dlatego z
    tego co obliczyli - odliczyli zaliczke na podatek, składki itp. i wysłali
    przelewewm na konto tesciowej. Wyszło tego jakies 3.400zł

    I teraz jest jazda:
    przyszedł PIT w którym jako przychód wpisane jest to 17.000 zł
    jakaś kwota pobrana na podatek (ok 1900zł) i nic więcej.

    Czy coś takiego jest zgodne z prawem. Urzednicy zasłaniaja sie jakimis
    ustawami które mówią o tym ze wpisują tę podstawową kwotę która by jej sie
    nalezała gdyby nie miała innych źródeł dochodu.

    Wg mnie podatek do US płaci się za to co sie faktycznie dostało (tutaj
    przelew) a nie co ktoś sobie wymyslił.

    Prosze o poradę co w tej sytuacji zrobić. Wszelkie interwencje w zakładzie
    em.-rent. nie pomagają.

    Wg mnie PIT powinien opiewac na kwotę która została przelana.

    Czy ten PIT uzględniać w rozliczeniu?

    Czy nie uwzględniać ale dołączyć odpowiednią informację do zeznania?

    Kto ma w razie czego obowiązek udowadniania faktycznego przychodu.

    Z góry dziękuję i przepraszam za nie zbyt sciłsłe podawanie szczegółów.

    koralfx

  • 2. Data: 2005-03-18 01:32:44
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "koralfx" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    (...)
> [...]
    >
    > Kto ma w razie czego obowiązek udowadniania faktycznego przychodu.
    >
    > Z góry dziękuję i przepraszam za nie zbyt sciłsłe podawanie

    Aby uzyskać poradę, trzeba dokładnie opisać sytuację zainteresowanej
    osoby, a niestety przedstawiony opis nie jest jasny.
    Za okres po rozwiązaniu umowy o pracę emerytura powinna zostać
    wypłacona w całości, bez żadnych potrąceń, jeżeli emerytka osiągnęła
    wiek emerytalny. Jeżeli nie osiągnęła wieku emerytalnego i nie
    osiągała innych przychodów - również w całości.
    Potrącenia dokonane przez ZUS w 2004 r. mogą dotyczyć nienależnie
    wypłaconej renty rodzinnej w 2003 r. (lub latach poprzednich) mimo
    przekroczenia dopuszczalnego przychodu w 2003 r., np. z umowy o pracę.
    Ale tego można się tylko domyślać, bo piszesz, że emerytka renty
    rodzinnej nie pobiera, mimo że miałaby do tego prawo.
    Wyjaśnienia uzyskane w ZUS są z pewnością bardziej wiarygodne niż
    uzyskane na grupie dyskusyjnej od osób nie znających szczegółów
    istotnych dla sprawy.
    PIT otrzymany z ZUS (po ewentualnym wyjaśnieniu) trzeba uwzględnić w
    rocznym rozliczeniu podatku.
    Na marginesie, ZUS ma specyficzny sposób rozliczania nienależnie
    pobranych świadczeń, a ma na niego wpływ m. in. kwota przekroczenia
    dopuszczalnego przychodu a nawet zadeklarowanie (lub
    niezadeklarowanie) zamiaru uzyskiwania dodatkowego przychodu
    równocześnie z pobieraniem renty.

    wa

  • 3. Data: 2005-03-18 09:27:00
    Od: "koralfx" <k...@p...onet.pl>

    To nie zus tylko zakład emer. rent. MSWiA.

    Oczywiscie jestem swiadomy ze nie podałem szczegółów, ale mnie chodzi o
    jedna sprawę:
    czy mozna płacić podatek za coś czego się nie dostało:

    teoretycznie zaliczka na podatek została pobrana ale jak wynika z pitu za
    mała o ok. 1000zł

    to 1 problem
    2 problem to taki ze przez owe 17.000zł został przkroczony próg podatkowy za
    który trzeba bedzie zapłacić dodatkowo większy podatek.

    Powtarzam - ona nie dostała 17000zł tylko 3400zł(netto). a z pitu wynika ze
    dostala 17000zł

    dzieki za zainteresowanie
    koralfx

  • 4. Data: 2005-03-18 19:16:13
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

> [...]
    > który trzeba bedzie zapłacić dodatkowo większy podatek.
    >
    > Powtarzam - ona nie dostała 17000zł tylko 3400zł(netto). a z pitu

    Nie znam rozliczeń w zakładzie emerytalno-rentowym MSWiA, ale myślę,
    że są podobne jak w ZUS.
    Prawdopodobnie potrącenie z renty/emerytury dotyczy nienależnie
    pobranego świadczenia w 2003 r. lub w latach poprzednich. W ZUS, przy
    zachowaniu pewnych warunków, wzajemne wyrównanie rachunków między ZUS
    a świadczeniobiorcą polega na tzw. dobrowolnej wpłacie tego ostatniego
    na fundusz ubezpieczeń społecznych, co jest dla świadczeniobiorcy
    korzystniejsze od zwrotu nienależnie pobranej renty/emerytury.
    Niestety, taka "dobrowolna" wpłata wlicza się do przychodu
    świadczeniobiorcy.
    Do rozliczenia rocznego trzeba wpisać kwoty podane w PIT otrzymanym z
    zakładu emerytalno-rentowego, najlepiej po wcześniejszym wyjaśnieniu
    wątpliwości.
    W ZUS nie ma z tym problemu.

    wa

  • 5. Data: 2005-03-19 22:20:59
    Od: "koralfx" <k...@p...onet.pl>

    dzięki
    ale przyznam że na jej miejscu to bym chyba sie załamał bo dla mnie to jest
    czyste złodziejstwo
    byc zmuszonym do zapłacenia podatku od pieniedzy których sie nie dostało

    pozdrawiam

  • 6. Data: 2005-03-20 09:44:47
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

> [...]
    jest
    > czyste złodziejstwo
    > byc zmuszonym do zapłacenia podatku od pieniedzy których sie nie dostało

    Może właśnie się dostało - tyle że rok wcześniej.