  • 1. Data: 2008-05-18 18:35:31
    Temat: Zakup eBay - sprzedaż Allegro - Urząd Skarbowy
    Od: "Karelin" <karelin@_wyciachaj_wp.pl>

    Witam!

    Przeszukawszy trochę zasoby sieci, nie natrafiłem na wyczerpujące
    rozwiązanie mojego problemu i postanowiłem zasięgnąć języka tutaj.

    Mianowicie załóżmy, że mam możliwość okazyjnego zakupu na eBayu (od osoby
    fizycznej z UE) kilkunastu sztuk oprogramowania (nieprodukowane od kilku
    lat, ale w fabrycznie zamkniętych pudełkach - przeleżały gdzieś w
    magazynie), które chciałbym z zyskiem sprzedać np. na Allegro. W jaki sposób
    tego dokonać aby pod względem podatkowym US nie miał zastrzeżeń. Dowodem
    zakupu w tym wypadku byłby np. wydruk z zakończenia aukcji ebay (są tam dane
    sprzedawcy, kupującego, ilość sztuk) + potwierdzenie płatności. Czy jeżeli
    prowadzę działalność gospodarczą (KPiR + VAT) mogę zakupione w ten sposób
    towary wprowadzić do KPiR jako "zakup towarów handlowych i materiałów" - na
    potwierdzeniu z eBay nie ma danych mojej DG (nazwa, NIP itp), są tylko dane
    osobiste (imię, nazwisko, adres). Z kolei przy sprzedaży, czy mogę wystawiać
    fakturę z 22% VAT od kwoty netto sprzedawanego towaru? A może można dokonać
    takiej sprzedaży bez angażowania DG? Cena, za którą chciałbym sprzedawać nie
    przekracza 1000 PLN za jedną sztukę.

    Jeżeli ktoś z szanownych grupowiczów mógłby podzielić się swoim
    doświadczeniem z podobnej sytuacji, ewentualnie zasugerować właściwe
    rozwiązanie byłbym zobowiązany.

    Pozdrawiam
    Karelin

  • 2. Data: 2008-05-19 07:32:16
    Temat: Re: Zakup eBay - sprzedaż Allegro - Urząd Skarbowy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 18 May 2008, Karelin wrote:

> [...]
    > fizycznej z UE) kilkunastu sztuk oprogramowania (nieprodukowane od kilku
    > lat, ale w fabrycznie zamkniętych pudełkach - przeleżały gdzieś w

    Czy ta osoba prowadzi DG?
    Bo tak mnie intryguje, skąd ów magazyn... :>

> [...]
    > sprzedawcy, kupującego, ilość sztuk) + potwierdzenie płatności. Czy jeżeli

    Aby tak bardzo ściśle wypełnić dyspozycje par.12 rozp. o KPiR:
    http://podatki.pl/akty/260803.htm?strona=1
    ...to pytanie, czy sprzedający nie wystawiłby rachunku, a przynajmniej
    oświadczenia (sprzedający nie-DG bardzo nie lubią i boją się rachunków)
    zawierającego potrzebne dane i *podpisanego*?
    Idzie o par.12.3.2.d rzecz jasna.

    > prowadzę działalność gospodarczą (KPiR + VAT) mogę zakupione w ten sposób
    > towary wprowadzić do KPiR jako "zakup towarów handlowych i materiałów" - na
    > potwierdzeniu z eBay nie ma danych mojej DG (nazwa, NIP

    No popa*cz*... to ów NIP jest "twojej DG" a nie Twój osobisty? ;)

    > itp), są tylko dane osobiste (imię, nazwisko, adres).

    Pewnie w archiwach widziałeś dyskusje dotyczące tego, czy faktura zakupu
    może być "imiennie na podatnika".
    Oczywiście IMO lepiej mieć wpisane dane DG, stanowi to jednoznaczny dowód
    iż nabycie nastąpiło z "zamiarem przeznaczenia dla DG".
    Ale IMO bez przesady: jeśli wszelkie okoliczności świadczą, że faktycznie
    zakupu dokonano *w tym* celu, a w szczególności można wskazać przychód
    z DG, osiągnięty "wprost" ze sprzedaży tego *towaru*, to IMO nie ma się
    jak przyczepić. Jak się komu nie podoba, to razem z kosztami wywali
    ów przychód, a tego nie zrobi :P
    Dla jasności: nie jestem doradcą, tylko szarym podatnikiem.
    Ale do par. 12 rozp. o prowadzeniu KPiR bym zajrzał :)
    Oczywiście opisałbym wydruk zgodnie z par.16.1

    > Z kolei przy sprzedaży, czy mogę wystawiać
    > fakturę z 22% VAT od kwoty netto sprzedawanego towaru?

    Skoro inaczej się nie da :P

    > A może można dokonać
    > takiej sprzedaży bez angażowania DG?

    Przecież to JEST DG, w rozumieniu ustawy o podatku VAT na pewno.
    Kupujesz *w celu* odsprzedaży, tak? No to wszelkie kryteria są IMO
    spełnione.
    Czym uzasadniałbyś, że to nie DG?

    > Jeżeli ktoś z szanownych grupowiczów mógłby podzielić się swoim
    > doświadczeniem

    Nie mam doświadczeń, ale nie widzę przeszkód. Jakoś tak było w dowcipie
    o ślepym koniu na wyścigach :)

    BTW: przemyślałeś też taki drobiazg:
    - *zakup* nie podlega pod VAT
    - w Polsce istnieje podatek obrotowy, nazywa się PCC, a nie podlegają pod
    niego sprzedaże ruchomości i praw podlegające pod VAT. Tylko te.

    Czyli mi wychodzi PCC do zapłacenia (PCC płaci kupujący).

    I już pamiętam, że nie mam straszyć ewidencją, bo skreślili obowiązek
    z przepisów :) (starcza deklaracja i zapłacenie).
    Oczywiście taki PCC stanowi KUP.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-05-19 20:11:16
    Od: "Karelin" <karelin@_wyciachaj_wp.pl>

    Dziękuje za odpowiedź, zaczynam dostrzegać coraz mniej przeszkód ;)

    > Czy ta osoba prowadzi DG?
    > Bo tak mnie intryguje, skąd ów magazyn... :>
    Osoba ta nie prowadzi DG. Pisząc, że przeleżały w magazynie chodziło mi o
    podkreślenie, że jest to "stare" oprogramowanie ale fizycznie nowe,
    nieużywane - po prostu kilka egzemplarzy nie zdążyło znaleźć w swoim czasie
    użytkowników (tak jakby kupić teraz nowe, nieużywane auto z rocznika np
    2003). Po prostu polityka sprzedaży niektórych producentów oprogramowania
    np. Adobe polega na wycofywaniu ze sprzedaży starszej wersji w chwili
    pojawienia się nowszej. A przedmiot dyskusji po prostu "cudownie" się
    odnalazł i pojawił na rynku.

    > ...to pytanie, czy sprzedający nie wystawiłby rachunku, a przynajmniej
    > oświadczenia (sprzedający nie-DG bardzo nie lubią i boją się rachunków)
    > zawierającego potrzebne dane i *podpisanego*?
    No właśnie z podpisaniem może być drobny problem, ale sprawdzę to.

    > No popa*cz*... to ów NIP jest "twojej DG" a nie Twój osobisty? ;)
    Oczywiście, że NIP jest mój osobisty, po prostu nie ma go wśród danych na
    wydruku z aukcji

> [...]
    > z DG, osiągnięty "wprost" ze sprzedaży tego *towaru*, to IMO nie ma się
    > jak przyczepić. Jak się komu nie podoba, to razem z kosztami wywali
    Mi też się wydaje, że skoro od przychodu ze sprzedaży zapłacę PIT i VAT to
    nikt nie powinien szukać dziury w całym...

    > Czym uzasadniałbyś, że to nie DG?
    Tym, że jest to akcja w zasadzie jednorazowa. Zastanawiałem się, czy nie
    można takich transakcji wykazać jakoś w rocznym rozliczeniu PIT. Ciekaw
    jestem po prostu jak wygląda to z perspektywy człowieka nie prowadzącego DG.
    Dla przykładu: często obserwuję, przy okazji atrakcyjnych wyprzedaży, np. w
    MediaMarkt, że wiele z produktów kupionych w promocyjnych cenach jest
    następnie (często tego samego dnia) oferowanych np. na Allegro po cenach
    wskazujących na chęć osiągnięcia zysku przez sprzedającego. Z reguły
    wystawia on (sprzedający) po kilka sztuk tego samego towaru i raczej nie
    prowadzi DG. Jak się wówczas powinien rozliczyć z takiej sprzedaży aby nie
    mieć kłopotów? Ostatnio był tu wątek o przygodach z US po sprzedaży
    telefonów na Allegro.

    Ze swojej strony mógłbym w zasadzie odczekać ze sprzedażą pół roku od
    zakupu, aby uniknąć płacenia PCC, ale myślę, że przy kilkunastu sztukach to
    by nie przeszło. Zresztą nie chodzi mi o uniknięcie opodatkowania ale jego
    prawidłowe wykazanie i rozliczenie.

    Pozdrawiam
    Karelin

  • 4. Data: 2008-05-21 10:06:27
    Od: r...@o...pl

    On 19 Maj, 09:32, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    > BTW: przemyślałeś też taki drobiazg:
    > - *zakup* nie podlega pod VAT

    Nie wiem, jak to ma się do problemu pytającego, ale mamy takie cuda
    jak import usług/towarów
    i WNT - i od nich to nabywca płaci VAT.
    Nie wiem czy tutaj też tak będzie, bo sprzedawcą jest niby zwykly
    szaraczek,
    ale podaję pod rozwage

    pozdr

  • 5. Data: 2008-05-22 22:41:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 19 May 2008, Karelin wrote:

    > No właśnie z podpisaniem może być drobny problem, ale sprawdzę to.

    W ten deseń byłby literalnie rozłożony na łopatki wymóg par.12
    z rozporządzenia o KPiR. Absurd, ale zniesienie wymogu podpisywania
    f-r zapewniła w .pl dopiero dyrektywa UE która tego jawnie zakazała.
    Zakazu wymagania podpisow na rachunkach "lub innych dowodach" nie ma,
    to minister wziął i wymaga.

    > Mi też się wydaje, że skoro od przychodu ze sprzedaży zapłacę PIT i VAT to
    > nikt nie powinien szukać dziury w całym...

    :)

    > Tym, że jest to akcja w zasadzie jednorazowa.

    Ale w zamian jest "zorganizowana", co świadczy o ch-rze DG.

> [...]
    > prowadzi DG. Jak się wówczas powinien rozliczyć z takiej sprzedaży aby nie
    > mieć kłopotów? Ostatnio był tu wątek o przygodach z US po sprzedaży

    no toż sobie sam wyjaśniłeś: z p. widzenia PDoOF niezależnie, czy uznać
    to za DG czy nie DG wyliczony podatek wyjdzie taki sam (przychód
    minus koszty) ze wskazaniem na korzyść DG (można odliczyć koszty
    ogólne), z p. widzenia VAT ewidentny zamiar sprzedaży w momencie
    zakupu stanowi prośbę o zaliczenie do DG ;)

    > Ze swojej strony mógłbym w zasadzie odczekać ze sprzedażą pół roku od
    > zakupu, aby uniknąć płacenia PCC,

    ...mmm... dochodowego.
    PCC się nie da uniknąć.
    Sprawdź w przepisie: zwolnienie do 1000 zł dotyczy:
    - *transakcji* (czyli trzeba by toto sprzedać każdy osobno, najlepiej
    różnym osobom)
    - *rzeczy* (czyli programy jako prawa majątkowe są wyłączone ze
    zwolnienia)

    > ale myślę, że przy kilkunastu sztukach to
    > by nie przeszło. Zresztą nie chodzi mi o uniknięcie opodatkowania ale jego
    > prawidłowe wykazanie i rozliczenie.

    Powiem tak: ja bym się nie szczypał, tylko potraktował jako normalny (?)
    "skup od ludności" :) (prowadzony w ramach DG).
    Ale jak to mawiają: "każdy odpowiada za siebie".

    pzdr, Gotfryd