  • 1. Data: 2015-05-08 18:58:26
    Temat: Zakup oprogramowania na ebay
    Od: "J.D." <f...@c...ua>

    Potrzebuję kupić do DG jeden specjalistyczny program inżynierski,
    ponieważ cena nowego pakietu w PL jest absurdalna, chcę kupić na
    niemieckim ebayu ten sam program w trochę starszej wersji, ale za to
    znacznie tańszy. Przejrzałem oferty i są zarówno od firm jak i osób
    prywatnych.
    Teraz jak to zrobić "bez skuchy"?
    1. Jak w ogóle udokumentować w KPiR ten zakup? Kwota transakcji byłaby w
    EUR.
    2. O jaki dokument potwierdzający transakcję prosić osobę prywatną?
    Jeśli sprzedawcą była by firma, rozumiem że mogę normalnie zaksięgować
    niemiecką fakturę?
    3. Jak obliczyć wartość do wpisania do ewidencji środków trwałych i
    wartości niematerialnych? Przeliczyć z EUR po kursie z dnia transakcji?
    Jeśli udało by się kupić poniżej równowartości 3500PLN, można wliczyć od
    razu w koszty?
    4. Czy do takiego zakupu muszę wyrabiać sobie VAT-EU? Aktualnie
    korzystam ze zwolnienia podmiotowego VAT.

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2015-05-12 13:14:19
    Temat: Re: Zakup oprogramowania na ebay
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "J.D." napisał w wiadomości grup
> [...]
    >ponieważ cena nowego pakietu w PL jest absurdalna, chcę kupić na
    >niemieckim ebayu ten sam program w trochę starszej wersji, ale za to

    Jesli chcesz sie bawic w formalnosci, to trzeba by sprawdzic na jakiej
    zasadzie to sprzedaja.
    Lezak magazynowy, czy wersja uzywana ... a wtedy z licencja od strony
    formalnej nie jest tak prosto.

    >Przejrzałem oferty i są zarówno od firm jak i osób prywatnych.
    >1. Jak w ogóle udokumentować w KPiR ten zakup? Kwota transakcji
    >byłaby w EUR.

    Na pewno jakis papier sie przyda. Umowa z osoba prywatna, wydruk
    e-maila z umowa ... chyba ze e-bay stosowny dokument zapewni ..

    >2. O jaki dokument potwierdzający transakcję prosić osobę prywatną?
    >Jeśli sprzedawcą była by firma, rozumiem że mogę normalnie
    >zaksięgować niemiecką fakturę?

    Normalnie.

    >3. Jak obliczyć wartość do wpisania do ewidencji środków trwałych i
    >wartości niematerialnych? Przeliczyć z EUR po kursie z dnia
    >transakcji?

    Po kursie NBP obowiazujacym w dniu wystawienia faktury. Czyli w/g
    tabeli z dnia poprzedniego ... roboczego.

    A jak bedziesz za to placil ? Bo pewnie dojda roznice kursowe.

    >4. Czy do takiego zakupu muszę wyrabiać sobie VAT-EU? Aktualnie
    >korzystam ze zwolnienia podmiotowego VAT.

    Nie musisz. Jesli sprzedaje firma, to nie moze Ci wtedy sprzedac bez
    VAT, musi naliczyc swoj krajowy, ale skoro jestes zwolniony, to Cie w
    zasadzie nie interesuje.
    Chyba ze gdzies tam wyraznie napisane "nur fur export" i trzeba sie
    liczyc ze wzrostem ceny.

    J.

  • 3. Data: 2015-05-19 11:04:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 8 May 2015, J.D. wrote:

    > 2. O jaki dokument potwierdzający transakcję prosić osobę prywatną?

    IMVHO - "cokolwiek", byleby potwierdzało transakcję i było podpisane.

    Niestety, IV Dyrektywa UE wprowadziła zakaz utrzymywania przepisów
    żądania podpisywania faktur. Ale tylko faktur.
    Dla pozostałych kwitów literalnie wymagany jest dokument podpisany.
    Mniejsza o to, jak ów kwit będzie zatytułowany (wg KC "tytuł nie
    ma znaczenia", ergo kwit zatytułowany "umowa" faktycznie będący
    rachunkiem jest rachunkiem i już), grunt żeby były dane: kto, komu,
    kiedy i co sprzedał. Dopisek że aukcja eBay numer taki i taki nie
    zawadzi.

    Dla porządku dodam iż:
    - np. przy KPiR ów wymóg (podpisanego dokumentu) jest w rozporządzeniu,
    a więc akcie niższej rangi niż ustawa, co w sumie jest niekonstytucyjne
    - nie jest to jedyne przekroczenie uprawnień podatnika wynikłych ze
    stosowania ustawy o podatku dochodowym (innym przykładem są różnice
    kursowe - dowody wewnętrzne nie są "dokumentem dozwolonym" dla
    dokumentowania takiego przypadku kosztu, zdaniem ministra, ICMPTZ?)
    - jak mniemam, kwity (nawet samodzielnie zachowane/wydrukowane)
    z transakcji eBay w praktyce powinny zostać zaakceptowane
    (z powodów wyżej).

    Niemniej, o ile sprzedający nie będzie wyjątkowo marudny, to jakiś
    kwit z autografem dołączy i będziesz spokojniej spał ;)

    > Jeśli
    > sprzedawcą była by firma, rozumiem że mogę normalnie zaksięgować niemiecką
    > fakturę?

    ...a dlaczegóż by nie...

    Do różnic kursowych się nie wtykam.

    pzdr, Gotfryd