  • 1. Data: 2006-03-13 16:47:53
    Temat: (Załamana) Proszę o poradę - coś jest chyba nie tak ?
    Od: "Dorota_29" <d...@N...pl>

    Witam .

    Jestem nowa na grupie i jeśli użyję jakichś niefachowych określeń , to
    proszę o wyrozumiałość.

    Jestem sparaliżowana informacją , którą dzisiaj otrzymałam i chciałabym ją
    potwierdzić,lub zaprzeczyć - proszę o pomoc ! ! !

    Kilka lat temu zapłaciłam zadatek na zakup nieruchomości. Nic z tego nie
    wyszło .
    Sąd nakazał dłużnikowi spłatę podwojonej kwoty zadatku wniesionego przeze
    mnie + odsetki.
    W zeszłym roku otrzymałam od komornika należną mi z tytułu egzekucji kwotę
    wraz z odsetkami.

    Czy jeśli sąd wydał nakaz zapłaty i udało się tą kwotę po kilku latach
    wyegzekwować , to czy w całości należy ją zaliczyć jako dochód ???
    Czy dochodem będą tylko odsetki ???

    Czy wszystkie wyroki sądów ( i ich egzekucja ) traktowane są jako dochód ???

    Przykładowo - pożyczam koleżance 100 000 , a gdy Ona nie spłaca udaję się do
    sądu i po egzekucji przez komornika otrzymuję swoje 100 000 , ale mam
    obowiązek zapłaty od tego 40% podatku ???

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2006-03-14 00:11:27
    Temat: Re: (Załamana) Proszę o poradę - coś jest chyba nie tak ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 13 Mar 2006, Dorota_29 wrote:

> [...]
    >
    > Czy jeśli sąd wydał nakaz zapłaty i udało się tą kwotę po kilku latach
    > wyegzekwować , to czy w całości należy ją zaliczyć jako dochód ???

    Głowy bym nie dawał.
    Na pewno zwrot kwoty "podstawowej" to jest zwrot, i pod dochodowy
    się nie załapie, bo zwolnienia na takie okazje są.
    Co z podwojoną kwotą... no poczytaj ;)
    Moim zdaniem z tego powodu że "wynika wprost z przepisów odrębnych
    ustaw", a konkretnie Kodeksu Cywilmego, z podatku jest zwolniona.
    Ale ja tam doradcą nie jestem, a ustawę masz dostępną, cytaty
    zaś niżej :)
    Niezależnie IMO podlega pod drugie zwolnienie - jako wyrok sądu.

    > Czy wszystkie wyroki sądów ( i ich egzekucja ) traktowane są jako dochód ???

    Nie.

    +++
    Art. 21.
    1. Wolne od podatku dochodowego są:
    [...]
    3) otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania
    wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych
    wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem:
    [...tu lista, poczytaj, IMO twój przypadek się nie łapie...]
    3b) inne odszkodowania otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej do
    wysokości określonej w tym wyroku lub ugodzie, z wyjątkiem odszkodowań:
    a) otrzymanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,
    b) dotyczących korzyści, które podatnik mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody
    nie wyrządzono,
    ---

    > Przykładowo - pożyczam koleżance 100 000 , a gdy Ona nie spłaca udaję się do
    > sądu i po egzekucji przez komornika otrzymuję swoje 100 000 , ale mam
    > obowiązek zapłaty od tego 40% podatku ???

    Nie, bo "zwrot" to nie przychód.
    Można popatrzeć na to tak: zasadą ogólną jest odliczenie kosztów.
    Więc jak się dostanie zwrot pożyczonych 100 000 zł, to można by odliczyć
    od przychodu koszt w postaci wydanych 100 000 zł, w sumie wychodzi
    zero ;)
    W ogóle się *w tym podatku* kwoty podstawowej nie uwzględnia (odsetki
    tak).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-03-14 00:22:48
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Dorota_29 wrote:
> [...]
    > sądu i po egzekucji przez komornika otrzymuję swoje 100 000 , ale mam
    > obowiązek zapłaty od tego 40% podatku ???

    Jedyne co widzę to:
[...]

    wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem: ("z wyjątkiem" nieistotne)

[...]

    Natomiast w praktyce nie wiem, czy zwrot drugiej części zadatku można
    potraktować jako odszkodowanie. Wydaje mi się, że tak.

  • 4. Data: 2006-03-14 10:06:40
    Od: TBL aka TLZ <t...@w...info.com.pl>

> [...]
    >
    > Czy jeśli sąd wydał nakaz zapłaty i udało się tą kwotę po kilku latach
    > wyegzekwować , to czy w całości należy ją zaliczyć jako dochód ???

    Jesli sąd orzekł że tzw. podwojenie to forma odszkodowania, to nie jest
    to opodatkowane.

    --
    TBL, Harvesterkom polecam: a...@o...pl t...@o...pl

  • 5. Data: 2006-03-14 11:21:47
    Od: "Dorota_29" <d...@N...pl>

    Użytkownik "TBL aka TLZ" <t...@w...info.com.pl> napisał

    > Jesli sąd orzekł że tzw. podwojenie to forma odszkodowania, to nie jest to
    > opodatkowane.

    .... ale w ustawie jest własnie opodatkowane odszkodowanie ! ! !

    Jak to rozumieć ? Głowa pęka !

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2006-03-14 15:19:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Mar 2006, Dorota_29 wrote:

    > Użytkownik "TBL aka TLZ" <t...@w...info.com.pl> napisał

    > .... ale w ustawie jest własnie opodatkowane odszkodowanie ! ! !

    Podaj przepis.
    Bo w tym co cytowałem to jest *zwolnienie* od podatku... więc widać
    masz pod ręką inny, trzeba ustalić który jest szczegółowszy i ma
    priorytet :)

    > Jak to rozumieć ? Głowa pęka !

    Żartujesz... zajrzyj do ustawy o VAT :(

    --