  • 1. Data: 2006-09-11 20:19:20
    Temat: Zalozenie DG i kilka pytan
    Od: "Grys" <g...@g...com>

    Witam,

    Wlasnie jestem w trakcie zakladania DG. Nurtuje mnie kilka
    problemów:

    1. Na siedzibe firmy wybralem mieszkanie, którego jestem
    wlascicielem, natomiast nie jestem i w najblizszym czasie nie bede
    tam zameldowany, lecz bede tam mieszkal. Czy w koszty w takim
    wypadku bede mógl zaliczac wszystkie koszty (czynsz, rachunki za
    prad, gaz, internet) w pelnej wysokosci czy tez bezpieczniej jest
    zaliczac tylko ich czesc?

    2. Poniewaz jest to nowe mieszkanie i calkowicie nieumeblowane
    czesc faktur za meble chce zaliczyc sobie równiez w koszty -
    rozumiem, ze powinno wystarczyc jesli na fakturze znajdzie sie
    zapis ze sa to meble biurowe (a faktycznie bedzie to np komplet
    wypoczynkowy i mebloscianka). Czy w przypadku kontroli nalezy
    pokazac te meble? Czy od takiego zakupu mozna odliczyc VAT?

    3. Obecnie jestem wspólwlascicielem samochodu razem z moim ojcem.
    Ojciec jest glównym wlascicielem (znizka na OC, AC wynikajace po
    1 z bezszkodowego przebiegu ubezpiecznia a po 2 z innego miejsca
    zamieszkania gdzie podstawowe stawki sa ok 3 razy nizsze niz w
    miejscu mojego zameldowania). Samochód jest wart ok 7000PLN i chce go
    wniesc aportem do DG. Rozumiem, ze jesli okresle, ze jestem
    jego wlascicielem w 49% to bede mógl zamortyzowac go w calosci
    (wartosc ponizej 3500PLN). Czy glowny wlasciciel musi posiadac
    wiekszosciowy udzial w samochodzie? (to bardziej pytanie do
    zakladów ubezpieczeniowych chyba) Jaki dokument powinien potwierdzac
    % podzial wlasnosci. Co musialbym zrobic aby calosc kosztów
    utrzymania (paliwo, przeglady, remonty, OC, AC) samochodu móc
    zaliczac w koszty uzyskania przychodu. Czy konieczne jest prowadzenie
    ewidencji przebiegu pojazdu?

    Nadmienie, ze przegooglalem troche grupe, ale nie znalazlem
    odpowiedzi na moje hmm dosc specyficzne chyba pytania.

    Pozdrawiam,
    Grys

  • 2. Data: 2006-09-12 06:54:41
    Temat: Re: Zalozenie DG i kilka pytan
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Grys wrote:

> [...]
    > wypadku bede mógl zaliczac wszystkie koszty (czynsz, rachunki za
    > prad, gaz, internet) w pelnej wysokosci czy tez bezpieczniej jest

    Zameldowanie nie ma tu żadnego znaczenia.
    Jeśli mieszkasz to część czynszu, prądu, gazu, internetu wykorzystujesz
    do celów osobistych. Więc jedyna sensowna i dopuszczalna metoda to
    proporcjonalnie do powierzchni mieszkania wykorzystanej na DG. I
    dodatkowo przygotowanie sobie odpowiedzi na pytania w stylu: do czego
    pan prowadząc usługi XXX wykorzystuje tak dużo gazu. Co tu dużo mówić
    często przy takich kosztach lepiej sobie je podarować niż robić cuda,
    które i tak nie wytrzymają pierwszej kontroli z US. Co innego jeśli
    mieszkasz gdzie indziej, a mieszkanie wykorzystujesz tylko na DG. Ale
    wtedy z kolei powstaje problen podatku od nieruchomości.

> [...]
    > wypoczynkowy i mebloscianka). Czy w przypadku kontroli nalezy
    > pokazac te meble? Czy od takiego zakupu mozna odliczyc VAT?

    W wypadku mebli kupowanych na DG do prywatnego mieszkania, to zawsze
    pierwszą sprawą przy kontroli skarbowej jest pokazanie w naturze jak te
    meble są wykorzystane. Więc nie kombinuj, bo popłyniesz....
    Tak, VAT od mebli kupionych na DG można odliczyć jak od wszystkiego
    innego.

  • 3. Data: 2006-09-12 07:09:09
    Od: dVito <d...@c...it.inv>

    Grys wrote:

> [...]
    > wniesc aportem do DG. Rozumiem, ze jesli okresle, ze jestem
    > jego wlascicielem w 49% to bede mógl zamortyzowac go w calosci

    Bedziesz mogl zamortyzowac te 49% z 7000 - czyli chyba masz racje.
    Tylko ze jest to tanczenie na granicy - a jak sie US przyczepi ze auto jest
    warte nie 7000 tylko 7150?
    Acha, jezeli wpsolwlasnosc nie jest dokladnie okreslona - kto ma ile - to
    przyjmuje sie ze czesci sa rowne.

    > Czy konieczne jest prowadzenie
    > ewidencji przebiegu pojazdu?

    Jezeli masz go w EŚT, to chyba nie.

  • 4. Data: 2006-09-12 08:19:41
    Od: "Grys" <g...@g...com>

    dVito napisał(a):

    > Bedziesz mogl zamortyzowac te 49% z 7000 - czyli chyba masz racje.
    > Tylko ze jest to tanczenie na granicy - a jak sie US przyczepi ze auto jest
    > warte nie 7000 tylko 7150?

    US chyba bierze wartość Auta z Eurotaxu? Swoją drogą to czy można
    w US jakąś "dupokrytkę" dostać na wartość samochodu po jakiej
    wprowadza się go aportem do firmy?

    A i jeszcze jedno... W najbliższej przyszłości planuję zmienić
    auto - najprawdopodobniej sprowadzić z zagranicy. Wiadomo jak się
    kupuje samochody - na rachunku ma się 100-200 EUR (akcyza) mimo, że
    samochód wart jest dziesiąt razy tyle. Samochód pewnie kupowałbym
    również jako współwłaściciel. Czy można wycofać (sprzedać)
    pojazd już użytkowany w DG i wnieść aportem drugi, nabyty już po
    rozpoczęciu działalności?

    Pozdrawiam,
    Grys