  • 1. Data: 2007-11-23 08:33:26
    Temat: Zasiłek macierzyński
    Od: "Grzegorz S." <b...@m...pl>

    Jak wyliczyć przybliżoną wysokość zasiłku macierzyńskiego
    dla kobiety, do tej pory bezrobotnej, która 1.12 br założy DG
    i przystąpi do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego?
    Poród planowany jest na koniec czerwca, wiec wpłynie
    6 składek. Czy może ktoś pomóc oszacować ?

    Pozdrowienia
    Grzegorz

  • 2. Data: 2007-11-24 06:37:41
    Temat: Re: Zasiłek macierzyński
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 23 Nov 2007 09:33:26 +0100, Grzegorz S. napisał(a):

> [...]
    > Poród planowany jest na koniec czerwca, wiec wpłynie
    > 6 składek. Czy może ktoś pomóc oszacować ?

    Na początek,to ja bym się zastanowiła, czy ZUS w tym przypadku nie będzie
    stwarzał trudności, bo w przypadku pracownicy, która podejmuje zatrudnienie
    podczas ciąży, zwykle przeprowadzają dochodzenie, czy aby to nie było
    zatrudnienie w celu uzyskania zasiłku, ale ja się na tym nie znam :)

    Kwestia zasiłku macierzyńskiego wyglądałaby następująco:
    podstawa odprowadzania składek, to na dzień dzisiejszy 1586,60 (mam
    nadzieję, że nie pytasz o te składki ulgowe, bo wtedy, to nie ma prawie co
    liczyć!)
    Przy założeniu, że podstawa będzie stała, to stawka dzienna zasiłku, będzie
    wynosiła 44,58 zł brutto (1586,60 - 15,71% i to podzielić na 30).
    Czyli, przy pierwszym dziecku 18 tygodni macierzyńskiego, masz więc 126 dni
    x 44,58 = 5.617,08. Po odjęciu 19% podatku na rękę 4.550,08 PLN

    składki przez sześć miesięcy wyniosą ją około 764,51 x 6 = 4.587,06 To jest
    komplet ze ub. zdrowotnym i FP.
    Raczej mało korzystnie wychodzi, prawda?

    I dodając do tego ewentulane "fochy" ZUSu...
    szkoda zachodu, jeśli to tylko w celu uzyskania zasiłku macierzyńskiego.
    Lepiej zatrudnić się na umowę o pracę. Fochy te same,a w razie czego jest
    jeszcze szansa na urlop wychowawczy. Przy czym trzeba by było przepracować
    te pół roku i żeby nie narazić się na problemy z ZUSem nie chorować w tym
    okresie, bo będą "badać" zasadność zatrudnienia.

    To tyle :)

    --
    pozdrawiam,
    Jagna