  • 1. Data: 2006-03-09 08:35:39
    Temat: Zatrudnienie żony
    Od: "anka26" <o...@b...pl>

    Mam wielką prośbę o poradę. Nie mogę znaleźć typowej grupy o pracy więc
    pytam tutaj.

    Jest taka sytuacja. Facet ma tzw."działalność jednoosobowych podmiotow
    gospodarczych". Czy może zatrudnić żonę w tej swojej firmie ?
    Chodzi o to, ze ona przepracowała 10 miesięcy w firmie X i brakuje 2
    miesięcy aby nabyła prawo do zasiłku, czy więc może ją mąż zatrudnić w tej
    swojej firmie na 2 miesiące, spisać umowę o pracę z min.krajowym
    wynagrodzeniem i udprowadzać ZUS przez te 2 miechy a póżniej rozwiązać umowę
    o pracę i ona pobiera zasiłek. Czy tak można ?

    I drugie pytanie w tej samej sprawie.
    Załóżmy, że ten gość może zatrudnić swoją żonę w tej swojej firmie, robi to
    więc, spisują umowę, płacą ZUS, ona zachodzi w ciążę po 2-3 miesiacach i
    idzie na zwolnienie do końca ciąży (tu pytanie czy takie zwolnienie bez
    przeszkód dostanie ?), pierwsze 30 dni zwolnienia pewnie płaci pracodawca
    (czyli tutaj jej mąż) a dalej już ZUS (czy tak?). Dalej będąc już na
    macierzyńskim ZUS płaci dalej, a po macierzyńskim rozwiązują umowę o pracę i
    idzie na zasiłek i ma go przez rok.
    Czy tak kombinacja jest możliwa? I tak planują dziecko, ona pracy nie ma, a
    jako młoda kobieta bezdzietna nie może jej znaleźć.

    dzięki z góry

  • 2. Data: 2006-03-09 09:05:07
    Temat: Re: Zatrudnienie żony
    Od: "Ania" <a...@N...alpha.net.pl>

    Użytkownik "anka26" <o...@b...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > umowę
    > o pracę i ona pobiera zasiłek. Czy tak można ?

    Jedno wiem ,niestety żona /mąż w konfiguracji ze swoja drugą ślubną
    połową w kwestii DG ma status osoby współpracującej.Umowa o pracę nie ma tu
    miejsca,co nie znaczy ,że nie trza ZUS- u płacić.Trzeba i to minimum od
    najniższej krajowej.Co do kwesti zasiłku dla bezrobotnych to wydaje mi się
    na 99,9%,że taka współpraca nie daje praw do zasiłu dla bezrobotnych.

    pozdrawiam ania

    p.s małżeństwo "podatkowo " nie jest dobrym rozwiązaniem ,poza sporadycznymi
    wyjątkami,zaczynam się juz sama nad swoim zastanawiać:)

  • 3. Data: 2006-03-09 10:05:10
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 9 mar o godzinie 10:05, na pl.soc.prawo.podatki, Ania napisał(a):

    > Jedno wiem ,niestety żona /mąż w konfiguracji ze swoja drugą ślubną
    > połową w kwestii DG ma status osoby współpracującej.

    Nie zawsze i nie w każdej sytuacji jest status 'osoby współpracującej'.
    /hint: prowadzenie wspólnego gospodarstwa domowego/

    > Umowa o pracę nie ma tu miejsca,co nie znaczy ,że nie trza ZUS- u płacić.

    Dlaczego nie można zawrzeć, a nawet nie trzeba umowy o pracę skoro tak
    jednak jest wykonywana?
    Zauważ że pojęcie 'osoba współpracująca' występuje w UoSUS

    > Trzeba i to minimum od najniższej krajowej.

    Naraziłaś się :P
    Piszesz bzdury aż się płakać chce!!!
    Podstawa składek jest taka sama jak dla osoby prowadzącej DG - czyli
    minimum 60% /bez "promocyjnych" osób prowadzących DG/ średniej płacy w
    kraju.

    > Co do kwesti zasiłku dla bezrobotnych to wydaje mi się na 99,9%,że taka
    > współpraca nie daje praw do zasiłu dla bezrobotnych.

    Kolejna bzdura.
    Czy osoba prowadząca DG może otrzymać zasiłek jeżeli w ciągu ostatnich 18
    miesięcy przez co najmniej 12 miesięcy odprowadzała składki ???
    Odpowiedź jest oczywista - ale pytam z przekąsem :P
    I jaka w tym przypadku jet różnica /chodzi o składki/ pomiędzy osoba
    prowadząca DG a osobą współpracującą?

    > p.s małżeństwo "podatkowo " nie jest dobrym rozwiązaniem ,poza sporadycznymi
    > wyjątkami,zaczynam się juz sama nad swoim zastanawiać:)

    A ja polecam skorzystanie z porady biura doradztwa - bo jeżeli ty sobie
    stosujesz to co tutaj napisałaś ...... to cienko cię widzę przy pierwszej
    kontroli z UKSu.

    --
    Herbi
    09-03-2006 11:05:07

  • 4. Data: 2006-03-09 10:26:29
    Od: "anka26" <o...@b...pl>

    co myślisz o moich pomysłach, są do zrealizowania legalnie oczywiscie ?

  • 5. Data: 2006-03-09 10:31:09
    Od: "Ania" <a...@N...alpha.net.pl>

    > co myślisz o moich pomysłach, są do zrealizowania legalnie oczywiscie ?

    IHMO są do zrealizowania,ale nie z własnym męzem::)

    pozdrawiam ania

  • 6. Data: 2006-03-09 13:33:02
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 9 mar o godzinie 11:26, na pl.soc.prawo.podatki, anka26 napisał(a):

    > co myślisz o moich pomysłach, są do zrealizowania legalnie oczywiscie ?

    Z ciążą?
    Zależy kiedy zajdziesz w ciążę.
    Jeżeli "tuż po" zgłoszneiu do ubezpieczenia - obawiam się że nie masz
    szans.
    Zajdzie domniemanie 'wyłudzenia' i ZUS nie wypłaci zasiłku.
    Częsta praktyka ludzi którzy 'nie myślą' z wyprzedzeniem ;)

    --
    Herbi
    09-03-2006 14:33:01

  • 7. Data: 2006-03-09 13:40:19
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 9 mar o godzinie 11:31, na pl.soc.prawo.podatki, Ania napisał(a):

    > IHMO są do zrealizowania,ale nie z własnym męzem::)

    To się będzie nazywało zdrada :P
    Ciekawe, czy mąż nie wniósłby wtedy o rozwód i obalenie ojcostwa - oraz nie
    odciął się od płacenia 'alimentów' za nie swoje dziecko ;)

    MSPANC

    --
    Herbi
    09-03-2006 14:40:18

  • 8. Data: 2006-03-09 14:31:55
    Od: "Ania" <a...@N...alpha.net.pl>

    Użytkownik "Herbi" <z...@o...pl> napisał w wiadomości

    > To się będzie nazywało zdrada :P
    > Ciekawe, czy mąż nie wniósłby wtedy o rozwód i obalenie ojcostwa - oraz
    > nie
    > odciął się od płacenia 'alimentów' za nie swoje dziecko ;)

    E....no ale chyba do rodzenia dzieci się nie zatrudnia,nie?:)Bo o
    zatrudnieniu mówimy,tak?czy coś pokręciłam?:)
    pozdrawiam ania

  • 9. Data: 2006-03-09 18:50:42
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 9 mar o godzinie 15:31, na pl.soc.prawo.podatki, Ania napisał(a):

    > E....no ale chyba do rodzenia dzieci się nie zatrudnia,nie?:)Bo o
    > zatrudnieniu mówimy,tak?czy coś pokręciłam?:)

    wKF:
[...]

    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany
    http://www.elektro-instal.com/smieszne/

  • 10. Data: 2006-03-10 09:31:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Mar 2006, Herbi wrote:

    > Dlaczego nie można zawrzeć, a nawet nie trzeba umowy o pracę skoro tak
    > jednak jest wykonywana?

    IMO Ania źle ujęła: oczywiście ma miejsce umowa o pracę z zastosowaniem
    przepisów Kodeksu Pracy.
    Ale dla celów ubezpieczeń społecznych i podatków istniejące *w nich*
    pojęcie osoby współpracującej ma pierwszeństwo.
    Może być ?

    > Zauważ że pojęcie 'osoba współpracująca' występuje w UoSUS

    ...i o podatku dochodowym.

    > Naraziłaś się :P

    A to całkiem inna sprawa ;)

    ...to w ramach poliyki prorodzinnej :]