  • 1. Data: 2004-10-03 08:59:53
    Temat: Zbycie wierzytelności
    Od: Krzysztof Żukowski <c...@o...pl>

    Proszę potwierdżcie lub zaprzeczcie moim przemyśleniom.

    Mam firmę X i mam wierzytelności na kwotę 1000 zł netto + 22% vat = 1220
    zł wobec "jakiejśtam" firmy dotyczące sprzedaży dokonanej w styczniu 2002r
    na podstawie FV i zaliczonej do przychodów roku 2002 i vat stycznia 2002r.

    Robię cesję z firmą Y i sprzedaję jej tę wierzytelność za 100 zł. Więc
    będę miał stratę podatkową 900 zł (1000 - 100) a 220 zł vat będzie
    kosztami tylko bilansowymi.
    Oprócz tego zapłacę jeszcze 2 % podatku od czynności cywilnoprawnych od
    cesji. Natomiast u firmy Y która nabyła wierzytelność przychodem będzie
    ona dopiero w momencie zapłaty długu przez dłużnika.
    Przy kwalifikacji do k.u.p. nie ma tu znaczenia czy wierzytelność wynika z
    faktur podpisanych przez nabywcę czy np. również z wyroku sądowego, nakazu
    zapłaty itp.

    Interesuje mnie tu słuszność mojego rozumowania zarówno w stosunku do
    firmy zbywającej jak i nabywającej wierzytelność. Oczywiście obrót
    wierzytelnościami nie jest przedmiotem działalności tych dwu firm.

    Proszę o potwierdzenie lub zaprzeczenie słuyszności mojego wywodu. Z góry
    dzięki.

    Pozdrawiam
    Krzysztof Żukowski

    --
    Moim programem pocztowym jest Opera: http://www.opera.com/m2/

  • 2. Data: 2004-10-03 17:46:00
    Temat: Re: Zbycie wierzytelności
    Od: "Profil1" <j...@n...pl>

> [...]

    > Robię cesję z firmą Y i sprzedaję jej tę wierzytelność za 100 zł. Więc
    > będę miał stratę podatkową 900 zł (1000 - 100) a 220 zł vat będzie
    Do kup mozesz zaliczyc w tym wypadku nie wiecej niz to co zaliczyles do
    przychodow. Wiec strata 900, VAT NSKUP.

    > Oprócz tego zapłacę jeszcze 2 % podatku od czynności cywilnoprawnych od
    > cesji. Natomiast u firmy Y która nabyła wierzytelność przychodem będzie
    > ona dopiero w momencie zapłaty długu przez dłużnika.
    O podatku od CCP w tym przypadku pierwsze slysze.Jestes VAT-owce i Firma Y
    tez wiec nie ma podatku.
    U niego przychod jest w momencie zaplaty.Choc gdyby US sie przyczepil to
    moglby np. powiedziec ze w momencie sprzedazy(podpisania umowy, wyslania
    pisma do tamtego kontrahenta etc.) bowiem za przychody uwaza sie kwoty
    nalezny chocby nie byly otrzymane;-), wiec wlasciwie tak ogolnikowy zapis
    powoduje ze upierdliwy urzednik moze to tak potraktowac.

    > Przy kwalifikacji do k.u.p. nie ma tu znaczenia czy wierzytelność wynika z
    > faktur podpisanych przez nabywcę czy np. również z wyroku sądowego, nakazu
    > zapłaty itp.
    Podstawowym warunkiem do kwalifikacji jest fakt czy zaliczyles ta kwote do
    przychodow podatkowych.
    Wyrok sadu nakaz zaplaty i skierowanie do komornika - wystepuja i sa istotne
    przy tworzeniu odpisow aktualizujacych wartosc naleznosci stanowiacych KUP.
    Pozdr.
    Krzysztof J.

  • 3. Data: 2004-10-04 18:12:44
    Od: "Profil1" <j...@n...pl>

    > Do kup mozesz zaliczyc w tym wypadku nie wiecej niz to co zaliczyles do
    > przychodow. Wiec strata 900, VAT NSKUP.

    Ale wlasnie tutaj mam watpliwosci teraz. Czytalem w Gorzowskich Biuletynach
    ze jest tak jak wyzej. Ale z drugiej strony znajoma biegla powiedziala ze
    jest to bzdura. W sumie w katalogu kosztu NSKUP nie ma mowy o takiej
    sytuacji tzn. o VAT przy sprzedazy wierzytelnosci. No a poza tym VAT
    faktycznie zaplaciles do US wiec dlaczego nie mozesz zaliczyc go do kosztow.
    Bezpieczniejsze jest rozwiazanie nr.1. W sumie przypuszczam ze trzeba by
    zapytac Pani w US ;-).
    pozdr.
    KJ

  • 4. Data: 2004-10-05 18:34:01
    Od: "Fin" <fin@[no_span]autograf.pl>

    Użytkownik "Profil1" <j...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    kosztow.
    > Bezpieczniejsze jest rozwiazanie nr.1. W sumie przypuszczam ze trzeba by

    Hm... To co piszą w Gofinie też wydaje dziwne. Powiedzmy mam fakture 1000 +
    220 VAT,
    sprzedaje ją za 1100. Gofin pisze że w takim wypadku powstaje przychód 100,
    choć de fakto
    jesteśmy w plecy 120. Nie bardzo mi to pasuje.

    Z drugiej strony czy sprzedaż jest opodatkowana vatem (zwolniona) czy można
    wchodzi tutaj PCC.

    Jak coś znajde to napisze jeszcze.

    pzdr
    Fin

  • 5. Data: 2004-10-05 18:35:37
    Od: Krzysztof Żukowski <c...@o...pl>

    To od umowy cesji nie ma PCC ??? 2% ??? A czy tę umowę muszę jakoś
    zarejestrować w US????

    Oczywiście całość załatwiam w formie umowy cesji, a nie np. poprzez FVAT???

    Pozdrawiam
    Chris

  • 6. Data: 2004-10-05 18:51:02
    Od: "Profil1" <j...@n...pl>

    > Z drugiej strony czy sprzedaż jest opodatkowana vatem (zwolniona) czy
    można
    > wchodzi tutaj PCC.

    PCCP nie ma. Mialem kontrole z US Myslowice (wiele firm windykacyjnych)
    sprawdzali umowy o sprzedazy wierzytelnosci i wszystko bylo ok. Na fakturach
    opisywalismy to jako posrednictwo finansowe(gdzie indziej nie
    sklasyfikowane) sww(kiedys)6713.tym bardziej ze wiekszosc umow jest tak
    sformulowana ze jezeli windykator nie odzyska kwoty to wierzytelnosc
    przechodzi do pierwotnego wlasciciela. W sumie to mozna by noty tylko
    wystawiac.

    pozdr.
    KJ

  • 7. Data: 2004-10-05 20:29:30
    Od: Krzysztof Żukowski <c...@o...pl>

    Tyle tylko, że żadna z firm stron transakcji nie jest firmą windykacyjną,
    a po prostu firma x chce nabyć od Y jej wierzytelności powiedzmy za 10 %
    wartości nomianlnej. Więc chyba będzie cesja i 2 % PCC

    Pozdrawiam
    Krzysztof Żukowski

    --
    Moim programem pocztowym jest Opera: http://www.opera.com/m2/