  • 1. Data: 2011-04-14 15:09:21
    Temat: Zmiana kolejności w łańcuchu pokarmowym :-)
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Mamy firmę A (zleceniodawca) i firmę B (generalny wykonawca). Firmy te
    podpisują umowę na wykonanie określonego zestawu usług. Firma B do
    wykonania części usług wynajmuje firmę C (podwykonawca).

    Firma C wykonuje swój zakres prac, firma B również, ale firma A nie jest
    w pełni zadowolona z realizacji, więc wstrzymuje końcową płatność
    (powiedzmy 30%). Firma B usuwa się gdzieś w cień, nie płacąc firmie C
    nic i zasłaniając się brakiem odbioru od niezadowolonej firmy A. Na
    placu boju zostaje firma C, która jakoś tam dogaduje się z A, doprowadza
    prace do końca (poprawia po B), robi jakieś dodatkowe rzeczy zlecone
    przez A i z tych prac rozlicza się z A na bieżąco. Pozostaje jednak
    niezapłacona przez B kwota, która jest mniejsza niż końcowa płatność,
    której A nie zapłaciła B.

    Czy jest jakaś możliwość, żeby zakres prac wykonanych przez C dla B (a w
    rzeczywistości dla A), nieopłacony zupełnie przez B, został opłacony
    przez A z tej wstrzymanej płatności?

    Bardzo zagmatwałem? :-)

    Maciek

  • 2. Data: 2011-04-14 21:17:31
    Temat: Re: Zmiana kolejności w łańcuchu pokarmowym :-)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Apr 2011, Maciek wrote:

    > Czy jest jakaś możliwość, żeby zakres prac wykonanych przez C dla B (a w
    > rzeczywistości dla A), nieopłacony zupełnie przez B, został opłacony
    > przez A z tej wstrzymanej płatności?

    Pytanie bardziej pasuje na... .prawo
    Dlaczego? - bo, jak to NSA już kiedyś wytknął w wyroku, prawo podatkowe
    nie "ustanawia" zdarzeń, lecz jedynie ocenia jaki podatek z nich wynika ;)

    Pytanie sprowadza się więc do istnienie przepisów pozwalających
    "przymusić" B do określonego postępowania, a to z podatkami nie
    ma wiele wspólnego.

    W tym przypadku IMO ma zastosowanie przepis art.636 Kodeksu cywilnego:
    _117.html
    ...w zakresie "przekazania" wykonania opisanego wprost: "Po bezskutecznym
    upływie wyznaczonego terminu zamawiajšcy może [...] powierzyć poprawienie
    lub dalsze wykonanie dzieła innej osobie na koszt i niebezpieczeństwo
    przyjmujšcego zamówienie".
    ...w zakresie wynagrodzenia wsparty następnym "albo gdy z okolicznoœci
    wynika, że przyjmujšcy zamówienie nie zdoła ich usunšć w czasie
    odpowiednim, zamawiajšcy może [...] żšdać obniżenia wynagrodzenia
    w odpowiednim stosunku".

    > Bardzo zagmatwałem? :-)

    Nie, ale IMO w pismach trzeba uważać, aby wyraźnie wskazać którą
    drogę się wybrało, żeby B czasem nie wpadł na pomysł że ma dostać
    całą należną zapłatę a C może później sobie dochodzić swojej części
    w sądzie ;)

    Ba, nawet jakby znaleźli przeszkody "bo nie wiedzieliśmy", to
    i tak ma zastosowanie art.639 - przeczytaj ("oszczędzili" tę część
    która poszła wprost do C, więc *jeśli* A zapłaci bezpośrednio C,
    to im *nie przysługuje*).

    Nie widzę przeszkód, aby więc *zmienić warunki umowy*, na podstawie
    uprawnień prawa cywilnego j.w., pisemnie stwierdzając to co i tak
    miało miejsce faktycznie (między A i C), a tylko skutkiem tego będzie
    już wystawienie f-ry C dla A i powiadomienie B że "więcej im się
    nie należy".

    I oczywiście piętno dla Ciebie.
    Za posłanie pytania na niewłaściwą grupę ;) (to żart był rzecz jasna)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2011-04-15 08:57:20
    Od: Maciek <m...@n...pl>

> [...]
    > miało miejsce faktycznie (między A i C), a tylko skutkiem tego będzie
    > już wystawienie f-ry C dla A i powiadomienie B że "więcej im się
    Dzięki wielkie - na Ciebie zawsze można liczyć :-)

    > I oczywiście piętno dla Ciebie.
    > Za posłanie pytania na niewłaściwą grupę ;) (to żart był rzecz jasna)
    Masz całkowitą rację, chociaż miałem nadzieję znaleźć praktyków, którzy
    może coś takiego przechodzili na własnej skórze. A jak praktycy, to
    tylko walczący z podatkami ;-)

    Maciek