  • 1. Data: 2004-09-21 08:33:11
    Temat: Znow umowa o dzielo - podejrzane
    Od: "kroton" <d...@b...be>

    Jestem studentem i dorabiam piszac programy dla pewnej firmy (praca na umowe o dzielo
    z przekazaniem praw autorskich).

    Podpisalem pierwsza umowe o dzielo i w tym wypadku podatek odprowadzil pracodawca -
    otrzymalem zaliczke netto.

    Teraz po wywiazaniu sie z drugiej umowy powiedzial, bym sam sie zajal odprowadzeniem
    podatku - tzn. zebym sam przekazal podatek do
    ZUS.

    Zastanawiam sie, czy tu nie ma jakiegos przekretu (?), dlatego rzucilem to pytanie na
    grupe.

    Na co mam uwazac w tym wypadku?

    dzieki

    kroton

  • 2. Data: 2004-09-21 09:16:38
    Temat: Re: Znow umowa o dzielo - podejrzane
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Sep 2004, kroton wrote:

    >+ Jestem studentem i dorabiam piszac programy dla pewnej firmy
    >+ (praca na umowe o dzielo z przekazaniem praw autorskich).

    Hm... wnoszę z góry o usprawiedliwianie czepiania się.
    Ale nie dość że linie masz lekko za długie :[ to aczkolwiek
    *możemy podejrzewać* co chciałeś napisać - napisałeś lekko
    co innego.
    Chyba nie "praca" (masz umowę o PRACĘ ? równolegle z "dziełem" ?) :)

    >+ Podpisalem pierwsza umowe o dzielo i w tym wypadku podatek odprowadzil
    >+ pracodawca - otrzymalem zaliczke netto.

    No tu mi też nic nie pasuje: właśnie zaliczki na podatek NIE dostałeś,
    tylko to co zostało po jej potrąceniu :)
    Chyba że piszesz o zaliczce z wynagrodzenia za umowę ?

    >+ Teraz po wywiazaniu sie z drugiej umowy powiedzial, bym sam sie zajal
    >+ odprowadzeniem podatku - tzn. zebym sam przekazal podatek do ZUS.

    No i tu jestem uziemiony kompletnie: jaki podatek do ZUS ??
    Podatek się odprowadza do urzędu skarbowego !
    A ta druga umowa to też "dzieło" było ? A może zlecenie (pomijając sprawę
    czy też nie powinno być zwolnione) ?
    O jaką składkę chodzi - ty CHCESZ sobie coś zapłacić do ZUSu, mimo że
    NIE MUSISZ, czy chodzi o coś co MUSISZ wpłacić ?

    >+ Zastanawiam sie, czy tu nie ma jakiegos przekretu (?)

    Koncept żebyś "sam odprowadził podatek" owszem, wygląda jakoś
    niejasno, ale w zestawieniu z "podatkiem do ZUS"... już zupełnie
    nic nie wiadomo :)
    Spróbuj uściślić, grupa wróżek NIE zatrudnia...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-09-21 09:32:15
    Od: "kroton" <d...@b...be>

    Dobrze, jeszcze raz:
    - myslalem o urzedzie skarbowym a napisalem ZUS (cos mi sie pomieszalo)
    - Pracuje na umowe o dzielo.

    W przypadku pierwszej umowy:
    - No wiec na umowie byla wpisana kwota brutto (powiedzmy 1000 zl) ,
    do urzedu skarbowego pracodawca przekazal 95 zl , czyli dostalem
    wynagrodzenie w wysokosci 905 zl ( do reki - kwota netto )

    W przypadku drugiej umowy:
    - Po wykonaniu dziela, pracodawca powiedzial ze wyplaci mi
    kwote brutto, a podatek musze odprowadzic do urzedu skarbowego sam .
    Czyli dostane 1000 zl (brutto) a te 95 zl musze sam zaniesc do urzedu skarbowgo.

    Zastanawiam sie, dla czego w tym wypadku chce bym to ja zalatwial
    papierkowa robote w urzedzie skarbowym, a dlaczego w pierwszej umowie bylo zupelnie
    inaczej?
    Czy nie ma tu przypadkiem jakiegos przekretu ?

    przepraszam za niescislosci

    pozdrawiam

    kroton

  • 4. Data: 2004-09-21 09:33:52
    Od: "kroton" <d...@b...be>

    > (masz umowę o PRACĘ ? równolegle z "dziełem" ?) :)

    Tylko umowa o dzielo. Jestem studentem.

  • 5. Data: 2004-09-21 10:24:39
    Od: "L." <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kroton" <d...@b...be> napisał w wiadomości

> [...]
    zupelnie inaczej?
    > Czy nie ma tu przypadkiem jakiegos przekretu ?

    No to weź te pieniądze i wpłac do urzędu w jego imieniu. Faktycznie jemu sie
    nie chce papierków wypełniac, ale to nie zaden przekret. ja tez odprowadzam
    w imieniu mojego zleceniodawcy podatek do U.S. i obliczam zaliczki,
    wypełniam umowy - on tylko podpisuje i płaci kwotę brutto.

    Jak ci to sie nie podoba - to mu powiedz, ze wolałbys aby to on zajął sie
    papierkami, bo to on ci zleca i na min ciąży obowiązek odprowadzenia
    zaliczki, wypełnienia deklaracji PIT4 i PIT 8b na koniec roku.

    Dogadajcie się jakoś, bo szkoda stracic zlecenie przez jakies formalności,
    których jemu sie nie chce przestrzegac.

    Podkreslam - na nim ciazy obowiazek papierkowej roboty, odprowadzania
    podatku do US i wypełnianiu pitów, nie na tobie i on ci to ze tak powiem
    wcisnął przy okazji 2 umowy o dzieło.Nie powinien.
    wiec sie nie mart, tylko wyprostuj z nim ze sprawy i bedzie dobrze...

    L.

  • 6. Data: 2004-09-21 10:50:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Sep 2004, kroton wrote:
    >+ Dobrze, jeszcze raz:
    >+ - Pracuje na umowe o dzielo.

    Nie pracujesz :) *wykonujesz* umowę o dzieło :)

> [...]
    >+ do urzedu skarbowego pracodawca przekazal 95 zl , czyli dostalem
    >+ wynagrodzenie w wysokosci 905 zl ( do reki - kwota netto )

    OK.

> [...]
    >+ Czyli dostane 1000 zl (brutto) a te 95 zl musze sam zaniesc do urzedu skarbowgo.

    IMHO - niemożliwe. Chyba że o czymś nie wiem. Ale w ustawie jest
    obowiązek PŁATNIKA do odprowadzenia podatku - więc to zamawiający
    powinien płacić...
    Może ktoś ma pomysł...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 7. Data: 2004-09-21 10:55:10
    Od: "kroton" <d...@b...be>

> [...]
    > w imieniu mojego zleceniodawcy podatek do U.S. i obliczam zaliczki,
    > wypełniam umowy - on tylko podpisuje i płaci kwotę brutto.

    Czyli piszesz, ze sam odprowadzasz ten podatek ale w JEGO IMIENIU.
    Jakie przy tym papierki od swojego zleceniodawcy dostajesz do wypelnienia ?
    Mi akurat nic nie mowil o zadnych papierach, a jedynie o pieniadzach.

> [...]
    > zaliczki, wypełnienia deklaracji PIT4 i PIT 8b na koniec roku.
    >
    > Dogadajcie się jakoś, bo szkoda stracic zlecenie przez jakies formalności,

    Dziwne, ze w przypadku pierwszej umowy przestrzegal formalnosci(?).

    > Podkreslam - na nim ciazy obowiazek papierkowej roboty, odprowadzania
    > podatku do US i wypełnianiu pitów, nie na tobie i on ci to ze tak powiem
    > wcisnął przy okazji 2 umowy o dzieło.Nie powinien.

    Czyli uwazasz, ze to na nim ciazy taki obowiazek i on powinien sie tym
    zajac.
    Czyli to, ze Ty sam odprowadzasz ten podatek, to to tez jest ZLE ?

  • 8. Data: 2004-09-21 11:11:35
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik kroton napisał:

    > Czyli uwazasz, ze to na nim ciazy taki obowiazek i on powinien sie tym
    > zajac.

    Oczywiście. Zleceniodawca/zamawiający ma OBOWIĄZEK naliczyć, pobrać i
    wpłacić do US zaliczkę na podatek za zleceniobiorcę/wykonawcę.
    Ma też obowiązek sporządzić deklaracje PIT-4 na koniec każego miesiaca w
    którym coś wypłacał a na koniec roku PIT 11/8B dla ciebie i dla US.

    Gdybys chciał swojemu zleceniodawcy zrobić na złość, to wystarczy tylko
    jeden telefon do US z sugestia że takich "kfiatków" jest więcej.
    KKS pójdzie w ruch jak nic ;-) Nieskladanie delaracji, nieodprowadzanie
    zaliczek (to że Ty odprowadziłes nie zmienai faktu że on nie wywiązał
    się z ustawowego obowiązku, zaraz padnie podejrzenie że mogli byc inni,
    nie tak sumienni jak ty albo nie dośc świadomi).
    Oj... fruwało by pierze. ;-)

    > Czyli to, ze Ty sam odprowadzasz ten podatek, to to tez jest ZLE ?

    To jest nieprawidłowo, ale nie powoduje konsekwencji dla zlecenioborcy.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 9. Data: 2004-09-21 11:45:20
    Od: "kroton" <d...@b...be>

> [...]
    > Oj... fruwało by pierze. ;-)

    > To jest nieprawidłowo, ale nie powoduje konsekwencji dla zlecenioborcy.

    Dzieki za informacje. Czyli ja pobieram kwote netto a podatek do US
    wnosi zleceniobirca zajmujac sie przy tym cala papierkowa robota.
    To chcialem uslyszec: jakis konkretny , silny argument.

    dzieki

    kroton

  • 10. Data: 2004-09-21 12:11:43
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik kroton napisał:

    > Dzieki za informacje. Czyli ja pobieram kwote netto a podatek do US
    > wnosi zleceniobirca zajmujac sie przy tym cala papierkowa robota.
    > To chcialem uslyszec: jakis konkretny , silny argument.

    O, tu masz silny. Czasem kogos trzeba walnać w łeb ustawą :-)
    (ustawa o PDoF)

    "Art. 41. 1. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby
    prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne
    niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności osobom
    określonym w art. 3 ust. 1, z tytułu działalności określonej w art. 13
    pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z
    zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19 %
    należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości
    określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez
    płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na
    ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b)."

    Maddy co juz niejednego ustawą trzepnęła na odlew :-)

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl