  • 1. Data: 2003-08-13 14:59:27
    Temat: Żona współpracownikiem - raz jeszcze
    Od: "Marian Jezierski" <m...@N...gazeta.pl>

    Wiem, że było już o zatrudnianiu żony, ale zrozumiałem z tego, że jeśli
    prowadzi się 1-osobową działalność gospodarczą, nie warto zatrudniać żony, bo
    jej wynagrodzenie nie jest kosztem. Jakie jest inne wyjście (oprócz
    zatrudniania żony kolegi)?

    Moja sytuacja jest taka - ja prowadzę działalnośc, żona pracuje w innej firmie
    na pełnym etacie. Co mam zrobić, jeśli chcę, aby żona wykonywała u mnie pracę,
    za którą otrzyma wynagrodzenie? Czy jest w ogóle tak możliwość? Jeśli tak, to
    jakich formalności powinienem dopełnić, żeby żona została moim współpracownikiem.

    Marian

  • 2. Data: 2003-08-13 15:46:39
    Temat: Re: Żona współpracownikiem - raz jeszcze
    Od: "Agata" <s...@g...pl>

> [...]
    pracę,
    > za którą otrzyma wynagrodzenie? Czy jest w ogóle tak możliwość?
    Ja innej nie znam. Staje się współpracownikiem i jej wynagrodzenie nie
    stanowi KUP

    Jeśli tak, to
    > jakich formalności powinienem dopełnić, żeby żona została moim
    współpracownikiem.

    Nie wiem natomiast jak się to odnosi do ZUS'u jeśli żona pracuje w firmie i
    jednocześnie jest współpracownikiem w Twojej firmie.
    Agata

  • 3. Data: 2003-08-13 22:07:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Aug 2003, Marian Jezierski wrote:
    [...]
> [...]
    >+ za którą otrzyma wynagrodzenie? Czy jest w ogóle tak możliwość?

    Z czego wynika pomysł, że "ma mieć wynagrodzenie" ?
    Jeśli "pracuje na wartość całego etatu" to zapłacisz za nią tylko
    ZUS-zdrowotne (z czego większość odliczysz od podatku) i tyle...
    Ale jeśli macie np. intercyzę - to masz problem, bo dochód
    jest twój i tyle :[

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2003-08-14 04:23:06
    Od: "Marian Jezierski" <m...@N...gazeta.pl>

    > Z czego wynika pomysł, że "ma mieć wynagrodzenie" ?

    Chodzi mi o to, że żona w założeniu wypracuje przychód dla firmy. Czy muszę
    jakoś udokumentować, jaka część przychodu jest wypracowana przez żonę? Czy
    składać za nią PIT, czy tylko jeden z całkowitym przychodem?

    > Jeśli "pracuje na wartość całego etatu" to zapłacisz za nią tylko
    > ZUS-zdrowotne (z czego większość odliczysz od podatku) i tyle...

    Czyli ZUS można odliczać normalnie.

    > Ale jeśli macie np. intercyzę - to masz problem, bo dochód
    > jest twój i tyle :[

    Nie, intercyzy nie ma. Chciałbym jeszcze wiedzieć, gdzie mam formalnie zgłosić
    fakt, że żona będzie dla mnie pracowała. ZUS - to wiem. US? GUS? Urząd Miasta?

    Pozdrawiam. Marian

  • 5. Data: 2003-08-14 08:27:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Aug 2003, Marian Jezierski wrote:

> [...]
    >+ jakoś udokumentować, jaka część przychodu jest wypracowana przez żonę? Czy

    Jak masz na myśli PIT-5 to nie.

    [...]
    >+ Czyli ZUS można odliczać normalnie.

    ..."jak za siebie" :)

    [...]
    >+ Nie, intercyzy nie ma.

    No to tyle :)

    >+ Chciałbym jeszcze wiedzieć, gdzie mam formalnie zgłosić
    >+ fakt, że żona będzie dla mnie pracowała. ZUS - to wiem. US? GUS? Urząd Miasta?

    AFAIK - o ile rodzaj DG nie wymaga (jakieś badania, książeczki zdrowia
    czy inne uprawnienia) - to nigdzie więcej.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-08-14 13:22:37
    Od: "Marian Jezierski" <m...@N...gazeta.pl>

    > AFAIK - o ile rodzaj DG nie wymaga (jakieś badania, książeczki zdrowia
    > czy inne uprawnienia) - to nigdzie więcej.

    To już wiem, na czym stoję. Dzięki za wyjaśnienia. Marian

  • 7. Data: 2003-08-15 08:28:17
    Od: Budzik <b...@t...poczta.onet.pl>

    Tako rzecze s...@s...com.pl:

> [...]
    > ZUS-zdrowotne (z czego większość odliczysz od podatku) i tyle...
    > Ale jeśli macie np. intercyzę - to masz problem, bo dochód

    To ja się jeszcze dopnę z pytaniem - otóż jeżeli żona nigdzie nie pracuje,
    to będąc osobą współpracującą będzie musiała płacić cały ZUS jak dla osoby
    prowadzącej DG.
    Czy w takim razie nie lepiej będzie jej zatrudnić powierdzmy na umowę
    zlecenie za jakieś śmieszne pieniądze (np. 200 miesięcznie), i czy takie
    zatrudnienie żony nie wzbudzi podejrzeń ewentulnej kontroli.

    Z takiej umowy zlecenia chyba będzie mniej do zapłacenia, niż ponad 600 ZUS
    za osobę współpracującą???

    --
    Pozdrawia... Budzik ; #GG: 565516
    budzik61(at)poczta(dot)onet(dot)pl (w nagłówku adres antyspamowy)

    Za górami za lasami żył Bin Laden z Talibami, aż pewnego dnia we wtorek gdy
    dopisał mu humorek zamiast escape wcisnął enter i rozjebał World Trade Center.

  • 8. Data: 2003-08-15 10:36:33
    Temat: Re: Re: Żona współpracownikiem - raz jeszcze
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 15 Aug 2003, Budzik wrote:
    [...]
    >+ To ja się jeszcze dopnę z pytaniem - otóż jeżeli żona nigdzie nie pracuje,
    >+ to będąc osobą współpracującą będzie musiała płacić cały ZUS jak dla osoby
    >+ prowadzącej DG.

    Ano :(

    >+ Czy w takim razie nie lepiej będzie jej zatrudnić powierdzmy na umowę
    >+ zlecenie za jakieś śmieszne pieniądze (np. 200 miesięcznie), i czy takie
    >+ zatrudnienie żony nie wzbudzi podejrzeń ewentulnej kontroli.

    Sądzę że "z mocy ustawy" wszystko co robi żona jest "współpracą",
    i jakakolwiek umowa będzie nieskuteczna *z punktu widzenia konieczności
    płacenia ubezpieczeń*.

    >+ Z takiej umowy zlecenia chyba będzie mniej do zapłacenia, niż ponad 600 ZUS
    >+ za osobę współpracującą???

    Mniej. Ale skoro żona nadal będzie "osobą współpracującą", to jako
    mniemam nie da się zastosować zasady zaliczenia w ZUS (tj. uznania
    że skoro ma źródło dochodów z UZ) do *tego samego źródła* dochodu :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2003-08-19 08:19:24
    Temat: Re[2]: Żona współpracownikiem - raz jeszcze
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    GSn> AFAIK - o ile rodzaj DG nie wymaga (jakieś badania, książeczki zdrowia
    GSn> czy inne uprawnienia) - to nigdzie więcej.

    Nalezy zglosic sie rowniez do wlasciwego inspektora pracy (art. 209
    KP), o czym czesto przedsiobiorcy zapominaja:
    "§ 1. Pracodawca rozpoczynający działalność jest obowiązany, w
    terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia tej działalności, zawiadomić na
    piśmie właściwego inspektora pracy i właściwego państwowego inspektora
    sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności
    oraz o przewidywanej liczbie pracowników, a także złożyć pisemną
    informację o środkach i procedurach przyjętych dla spełnienia
    wymagań wynikających z przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
    dotyczących danej dziedziny działalności.
    § 2. Obowiązek, o którym mowa w § 1, ciąży na pracodawcy odpowiednio w razie
    zmiany miejsca, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, zwłaszcza zmiany
    technologii lub profilu produkcji."

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl