  • 1. Data: 2003-01-07 10:34:36
    Temat: Zwolnienie z VAT a ewidencja sprzedaży
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    Witam

    Mam 1 os.DG,KPiR, bez VAT (na podst.art.14) i kasy fisk.
    Całą swoją (śladową) sprzedaż dokumentuję rachunkami.
    Czytam ustawę VAT, a tam takie coś:

    art.27
    "1.Podatnicy zwolnieni od podatku na podst. art.14 (..) są
    obowiązani do zaewidencjonowania sprzedaży na dany dzień (..)
    2.W przypadku stwierdzenia, że podatnik nie prowadzi ewidencji
    (..) organ podatkowy określa wartość nie zaewid. sprawdaży w drodze
    oszacowania i ustala podatek przy zastosowaniu 22% - bez prawa
    obniżenia kwoty podatku należnego (..)"

    Czy mógłby ktoś mnie nieco naprowadzić o co tu chodzi ?
    Co to za szacowanie ? - przeciez nie jestem VATowcem!
    Dodam, że nie korzystam z biura rach. więc nie prowadzę ewidencji
    wynikającej z par.8 rozporządzenia o KPiR.
    Jak taka ewidencja ma wyglądać - czy to tylko proste zdublowanie
    KPiR w zakresie przychodów, czy coś jeszcze ?

    Pozdrawiam
    PinQ

    PS. Szukałem po sklepach, ale wśród mnóstwa różnych druków i zestawień
    czegoś takiego jak "ewid. dla zwolnionych z VAT" nigdzie nie znalazłem
    i wszyscy się dziwią gdy o to pytam.

    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 2. Data: 2003-01-07 12:43:03
    Temat: Re: Zwolnienie z VAT a ewidencja sprzedaży
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    W rozporządzeniu o KPiR zlazłem jeszcze taki zapis:

    par.21
    "1.Jeżeli podatnik prowadzi odrębną ewidencję, o której
    mowa w art.27 ust.1 i 4 ustawy o VAT..." [to chyba ja?]
    "2.Zestawienie, o którym mowa w ust.1, powinno zawierać co
    najmniej następujące dane: datę i kolejny numer zestawienia,
    sumę przychodów ze sprzedaży pomniejszoną o należny podatek od
    towarów i usług..."

    Chyba mam jakieś zaćmienie umysłowe :-(
    Przeciez jeśli jestem zwolniony z VAT, to chyba coś takiego jak
    "należny podatek" u mnie nie występuje, więc o co chodzi z tym
    pomniejszaniem sumy przychodów ?

    PinQ

  • 3. Data: 2003-01-07 12:56:47
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik ppinq napisał:
> [...]
    > Przeciez jeśli jestem zwolniony z VAT, to chyba coś takiego jak
    > "należny podatek" u mnie nie występuje, więc o co chodzi z tym

    Przeciez pisze "należny". A jeżeli nie ma należnego (nic sie nie należy)
    to nie ma o co pomniejszać i przepis nas nie dotyczy. Należny, a nie
    hipotetycznych. :-))

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2003-01-07 13:22:48
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    >Przeciez pisze "należny". A jeżeli nie ma należnego (nic sie nie należy)
    >to nie ma o co pomniejszać i przepis nas nie dotyczy. Należny, a nie
    >hipotetycznych. :-))

    A - więc tak to należy rozumieć!
    THX.
    Wobec tego odejmę 0,00 :-))

    A co z tą ewidencją ?
    Wystarczy data, nr rach. i kwota czy jeszcze coś (np. opis
    towaru/usługi, dane klienta itp.) ?
    Przeguglowałem pół dnia i nic konkretnego nie znalazłem
    na ten temat.

    PinQ

  • 5. Data: 2003-01-07 15:39:37
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    No dobra - skoro nikt nie zna szczegółów to trudno, coś wymyślę.

    W dziwnym miejscu
    http://dd.tradepress.com.pl/default.asp?thdid=45&bid
    =18
    znalazłem jeszcze taki tekst:

    "Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym
    skutki naruszenia obowiązku rejestracji będą zależały od rodzaju
    prowadzonej ewidencji. Jeśli podatnik nie prowadzi ewidencji uproszczonej,
    to nie ma możliwości ustalenia osiąganych przez niego obrotów. A obroty
    uprawniają do zwolnienia podmiotowego. Dlatego jeżeli podatnik nie prowadzi
    ewidencji lub prowadzi ją nierzetelnie, wówczas urząd skarbowy określi
    wartość nie ewidencjonowanej sprzedaży i ustali należny podatek. Będzie to
    podatek w wysokości 22 procent bez prawa jego obniżenia o podatek naliczony
    przy zakupach towarów lub usług. Jednocześnie podatnik automatycznie utraci
    prawo do zwolnienia podmiotowego. "

    Wobec tego jeśli ktoś takiego papieru nie ma to niech go sobie szybko
    stworzy, bo konsekwencje moga być nieprzyjemne (zwłaszcza to ostatnie).

    PinQ

  • 6. Data: 2003-01-08 11:18:33
    Od: Piotr A. Dybczyński <d...@a...edu.pl>

    Dnia Tue, 07 Jan 2003 11:34:36 +0100 "ppinq" <p...@h...pl> napisał/napisała:

    > Szukałem po sklepach, ale wśród mnóstwa różnych druków i zestawień
    > czegoś takiego jak "ewid. dla zwolnionych z VAT" nigdzie nie znalazłem
    > i wszyscy się dziwią gdy o to pytam.

    Bo to się nazywa "Uproszczona ewidencja VAT".

    Ja prowadzę to w połączeniu z ewidencją sprzedaży zgodnie z możliwością opisaną w
    rozporządzeniu o KPiR co pozwala KPiR aktualizować do 20 nast. miesiąca.

    Kupiłem sobie taką książeczkę na wzór, potem robię już sam w arkuszu.

    Pozdrawiam,
    PAD
    --
    /***************************************************

  • 7. Data: 2003-01-09 22:38:20
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

> [...]
    >miesiąca.
    >
    >Kupiłem sobie taką książeczkę na wzór, potem robię już sam w arkuszu.

    OK - dzięki.
    Teraz wiem czemu nigdzie nie mogłem tego znaleźć - chyba wybiorę
    się na powtórne zakupy :)

    Pozdrawiam
    PinQ