    From: MM <s...@a...gda.pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Zwrot nadplaty klientowi
    Date: Sun, 11 Feb 2007 17:47:59 +0000 (UTC)

    Jak mam prawidłowo postąpić, by się nie narazić w razie ewentualnej
    kontroli, jeśli klient wpłacił mi na konto firmowe nieco więcej, niż
    powinien zgodnie z fakturą?

    Chodzi o usługi telekomunikacyjne (dostep do Internetu) - klienci co
    miesiąc dostają mailem faktury do wydrukowania we własnym zakresie.
    Większość płaci ile trzeba i kiedy trzeba, ale niektórym zdarza się
    zaokrąglać w górę, płacić od razu za następny miesiąc, albo płacić
    "z rozpędu" starą cenę, choć od nowego roku jest nowa niższa (o czym
    informowałem również mailem, jednak przypuszczam, że nie wszyscy te
    maile czytają). Faktury są <100 PLN, nadpłaty rzędu kilku PLN.

    Wystawiać faktury zaliczkowe? Dodatkowe papiery (normalne faktury
    są wystawiane i wysyłane z automatu - http://lms.rulez.pl/).

    Zwracać nadpłatę w całości? Przelew z konta firmowego (mBank)
    kosztuje 1 zł - niby niewiele, ale około 20% typowej nadpłaty.
    Poza tym nie zawsze się da, bo zdarzają się wpłaty na poczcie,
    albo z konta należącego do kogoś innego niż klient.

    Zwracać nadpłate pomniejszoną o 1 zł kosztów przelewu - nie wiem,
    czy tak mi wolno i czy trzeba to jakoś specjalnie udokumentować.

    A może nic nie robić, tylko rozliczyć nadpłatę w kolejnym miesiącu?
    TPSA zwraca nadpłaty tylko gdy klient się upomni, ale "duży może
    więcej" - czy mała firma (s.c., KPiR, VAT) też tak może?

    Apelowanie do klientów, by nie nadpłacali, jest niezbyt skuteczne.
    Wiem, że to dziwny problem - narzekanie na nadmiar kasy ;) - ale
    nie jestem pewien konsekwencji podatkowych, dlatego pytam tutaj.

    pozdrawiam
    Marek