  • 1. Data: 2003-11-05 06:37:06
    Temat: alkohol a koncesja
    Od: "Magdalena" <m...@S...pl>

    Nie wnikając w szczegóły umowy, jak rozwikłać taki problem:
    - firma nie ma koncesji na handel alkoholem
    - firma podpisuje umowę z producentem alkoholi na "prezentację jej wyrobów"
    - firma wystawia fv za usługę prezentacji alkoholi i otrzymuje (na tę samą
    kwotę) fakturę za alkohol (jako materiał do prezentacji).

    Czy jest to prawnie dopuszczalne (nie wiem, czy ma to znaczenie, ale to
    transakcja jednorazowa). Czy fakturę za ten alkohol mogę w KUP i odliczyć
    VAT (związek z przychodem jest przecież ewidentny, chodzi o pełną
    księgowość).

    pzdr
    Magdalena

  • 2. Data: 2003-11-06 13:24:22
    Temat: Re: alkohol a koncesja
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Nov 2003, Magdalena wrote:

> [...]
    >+ - firma wystawia fv za usługę prezentacji alkoholi i otrzymuje (na tę samą
    >+ kwotę) fakturę za alkohol (jako materiał do prezentacji).

    "mało danych" (IMHO).
    Chcesz powiedzieć ze po "prezentacji" ów alkohol jest w magazynie ?
    No bo przecież nie o "konsumpcję" tu chodzi ;) ?
    Jeśli tak - no to jest to barter, ty dokonujesz "prezentacji",
    oni sprzedają alkohol - i kompensujecie płatności.
    Jeśli nie... to wytłumacz ty mi, czy zmiana naklejki ze "sklep
    obuwniczy" na "szewc" spowoduje że *sprzedaż* buta stanie się
    *usługą* szewską tylko dlatego że sprzedał ci szewc ?
    ;)

    [...]

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2003-11-06 18:23:59
    Od: "Magdalena" <m...@S...pl>

    jan.zabrze.pl...

> [...]
    > obuwniczy" na "szewc" spowoduje że *sprzedaż* buta stanie się
    > *usługą* szewską tylko dlatego że sprzedał ci szewc ?

    alkoholu nie ma w magazynie oczywiście, cała operacja miała miejsce podczas
    jakiejś zamkniętej imprezy.
    Reasumując - może być tak faktura za alkohol w KUP czy nie?

    pzdr.
    Magda

  • 4. Data: 2003-11-06 20:29:41
    Od: "KK" <k...@i...pl>

> [...]
    podczas
    > jakiejś zamkniętej imprezy.
    > Reasumując - może być tak faktura za alkohol w KUP czy nie?

    TZW promocja, rozdaje się próbki na dyskotekach itp imprezach, podobnie
    papierosy, gdzie za wypełnienie ankiety dostajesz papierosy, portfel lub
    inne cudo...
    hm, no fajne i dochodowe ale jak z tymi ustawami to nie mam pojęcia :))
    Na mój gust omijaj z daleka alkohole, niech ci dostarczą bezgotówkowo, nie
    będziesz miał w papierach to i nie będzie potrzeba pozwolenia. Bo robisz
    tylko "animacje" a nie sprzedajesz alkohol.
    ;)
    napisz jak dojdziesz do ładu :)
    kk

  • 5. Data: 2003-11-06 21:03:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Włączę się, choć nie umiem odpowiedzieć na pytanie, czy ta faktura jest
    kosztem uzyskania przychodu. Ale wiem, że jeżeli ktoś mądry będzie to
    kontrolował i taką fakturę znajdzie to powinien dojść do kilku wniosków:

    1. Producent alkoholu mający najprawdopodobniej koncesję na hurtowy obrót
    alkoholem popełnił przestępstwo polegające sprzedaży tego alkoholu firmie,
    która zezwolenia na sprzedaż alkoholu w detalu ani w hurcie nie posiada.
    To, że mu tego nie wolno zrobić wynika z zapisu w jego koncesji, a to że
    jest to przestępstwo wynika z art. 45(3) Ust. z dnia 26 października 1982
    r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. W
    konsekwencji firmie organizującej prezentację w sumie nie powinno nic
    grozić, ale producent ryzykuje dość wysoką grzywną do 500.000 zł oraz
    utratą koncesji.

    2. Gdy się okaże, że tego alkoholu po prezentacji jakoś ubyło, a dodatkowo
    ujawni się fakt, że organizator pokazu otrzymał jakieś wynagrodzenie w
    zamian za powstały ubytek, to uprawnionym będzie wniosek, że on po prostu
    ten alkohol sprzedał. A na sprzedaż alkoholu znowu jest potrzebne
    zezwolenie. Przy jego braku organizator tej promocji może się narazić na
    zarzut z art. 43 tejże ustawy. Zezwolenia nie straci, bo go nie ma, ale
    grzywna jest nadal aktualna.

    3. Na terytorium RP zabroniona jest reklama i promocja alkoholu (z
    wyłączeniem piwa, które pod pewnymi warunkami promować można), co wynika z
    art. 13(1) powołanej ustawy. W dalszej konsekwencji może się to skończyć
    celnym zarzutem z art. 45(2) i znowu grzywną nawet po 500.000 zł zarówno
    dla producenta jak i tej firmy promocyjnej.

    By to się dało zrobić legalnie, to alkohol musi być zakupiony u detalisty.
    No chyba, że producent ma również koncesję na sprzedaż detaliczną, ale z
    tego co wiem, to są to sporadyczne przypadki. No i alkoholu nie można ani
    promować, ani sprzedawać. Na sprzedaż ewentualnie można się starać o
    jednorazowe zezwolenie.

  • 6. Data: 2003-11-09 10:50:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Nov 2003, KK wrote:

> [...]
    >+ Na mój gust omijaj z daleka alkohole, niech ci dostarczą bezgotówkowo,

    Podejrzewam że masz na myśli "bez papierów" ? ;)
    Znaczy, żeby to "producent sprzedał". A producent pewnie
    też nie może bo nie ma koncesji/pozwolenia/czy_co_tam_trzeba :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2003-11-09 10:57:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Nov 2003, Robert Tomasik wrote:

    >+ Włączę się, choć nie umiem odpowiedzieć na pytanie, czy ta faktura jest
    >+ kosztem uzyskania przychodu.

    Odpowiedziałeś, już objaśnię jak:
    [...]
> [...]
    >+ która zezwolenia na sprzedaż alkoholu w detalu ani w hurcie nie posiada.

    No to jedziemy z podatkiem:
    +++++
    Art. 2. 1. Przepisów ustawy nie stosuje się do:
    4) przychodów wynikających z czynności, które nie mogą być przedmiotem
    prawnie skutecznej umowy,
    [znaczy: na przykład z przestępstwa]
    -----

    Jeśli ów zakup był przestępstwem to nie może być KUP...

    [...]
    >+ By to się dało zrobić legalnie, to alkohol musi być zakupiony u detalisty.
    >+ No chyba, że producent ma również koncesję na sprzedaż detaliczną

    ...czego nie wiemy :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)