  • 1. Data: 2003-11-05 04:13:08
    Temat: Re: Reprezentacja i reklama - dokumentowanie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Nov 2003, mb wrote:

    >+ Witam,
    >+ Prowadzę KPiR. [...]
    >+ Czy wystarczy mi paragon z kasy fiskalnej (uzupełniony o moje dane),

    1. Wg rozp. ds. KPiR paragony mogą być dowodem księgowym (a dokładniej
    podstawą wystawienia DW) tylko jeśli dokumentują zakup pod
    dwoma warunkami - że dotyczy:
    - towaru pomocniczego (IMO nijak nie przystaje)
    - w jednostkach handlu detalicznego (zeznaję że też mi restaruracja
    nie przystaje).
    2. Kto te dane ma niby uzupełnić ?? Bo jak wystawca - to podejrzewam
    że się chwilę zastanowi :), a jak chcesz "sobie sam dopisać"
    to sprawdź że istnieje przepis że "zabrania się poprawiania
    obcych dowodów" :|

    >+ czy muszę mieć fakturę VAT ?

    IMHO tak.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 2. Data: 2003-11-05 08:22:32
    Temat: Reprezentacja i reklama - dokumentowanie
    Od: "mb" <m...@w...pl>

    Witam,
    Prowadzę KPiR.
    W jaki sposób powinienem udokumentować wydatek na RiR poniesiony w
    restauracji podczas spotkania z klientem ? Czy wystarczy mi paragon z
    kasy fiskalnej (uzupełniony o moje dane), czy muszę mieć fakturę VAT ?

    Michał

  • 3. Data: 2003-11-05 09:01:06
    Od: "Wiola" <p...@s...com.pl>

    Użytkownik "mb" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > restauracji podczas spotkania z klientem ? Czy wystarczy mi paragon z
    > kasy fiskalnej (uzupełniony o moje dane), czy muszę mieć fakturę VAT ?
    Dla mnie powinna być faktura paragon nie ma danych odbiorcy wiec równie
    dobrze może byc zupełnie prywatny .
    Wiola

  • 4. Data: 2003-11-05 10:08:10
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    > W jaki sposób powinienem udokumentować wydatek na RiR poniesiony w
    > restauracji podczas spotkania z klientem ? Czy wystarczy mi paragon z
    > kasy fiskalnej (uzupełniony o moje dane), czy muszę mieć fakturę VAT ?

    Faktura VAT;
    W innym przypadku mógłbyś przedstawić wszystkie paragony od
    znajomych/sąsiadów - nawet te zebrane z kosza na śmieci.
    Oczywiście możesz mieć znajomego kelnera, co wystawia dowolne faktury na
    dowolne (no, prawie) kwoty - ale nie zrobi tego za darmo.

    Są kraje, w których prawo podatkowe jest równie szczegółowe jak nasze
    np. Niemcy - jednakże tam wystarczy, że powiesz, że wydałeś na obiad np.
    50 EUR i jest OK. Wlicza się to do delegacji np.
    Problem jest wtedy, gdy ktoś zakabluje księgowemu, że to kontrahent
    postawił obiad, a nie Ty. Ale jest to sprawa wewnątrz firmy.

    Pzdr; Catbert, EHRM

  • 5. Data: 2003-11-05 11:23:33
    Od: "mb" <m...@w...pl>

    Dzięki za odpowiedzi, teraz mam jasność. Jasność widzę.

    Michał

  • 6. Data: 2003-11-06 10:35:48
    Temat: OT: Reprezentacja i reklama - dokumentowanie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Nov 2003, Catbert wrote:
    [...]
    >+ Faktura VAT;
    >+ W innym przypadku mógłbyś przedstawić wszystkie paragony od
    >+ znajomych/sąsiadów - nawet te zebrane z kosza na śmieci.
    >+ Oczywiście możesz mieć znajomego kelnera,

    ...ano :)
    Zeznaję że widziałem w prasie artykuł o "biznesmenach" pytających
    podróżnych wysiadających z pociągów IC czy im jeszcze stary bilet
    jest potrzebny :)
    A *niektóre* paragony IMO mogą się nadać ;> - ale ten
    z restauracji raczej nie :)
    [...]
    >+ Są kraje, w których prawo podatkowe

    No tak :)
    Nie wiem czy w rzeczonych Niemczech Unia wymusiła zmiany.
    Ale dość dawno (no, naście lat góra !) było tak, że legalnie
    wpisywało się w koszty... łapówki dla kontrahentów :>
    US (w myśl tajemnicy skarbowej) nie miał prawa nikomu
    o tym powiedzieć (nawet *jakby* to się łapało pod łamanie
    prawa), aczkolwiek podobno sprawdzali czy kontrahent (no,
    nie firma a konkretna osoba :)) wpisał sobie łapówkę
    do przychodów :>

    pozdrowienia, Gotfryd