  • 1. Data: 2004-05-27 13:10:32
    Temat: art. 86 ust 14 ustawy o VAT - o co chodzi?
    Od: /slawek <w...@W...pl>

    Ustęp brzmi następująco:

    14. W przypadku podatników obowiązanych do dokonywania korekt kwot
    podatku naliczonego, o których mowa w art. 91 ust. 1 i 2, część kwoty
    podatku naliczonego obniżającą kwotę podatku należnego oblicza się w
    oparciu o proporcję właściwą dla roku podatkowego, w którym powstało
    prawo do obniżenia kwoty podatku należnego niezależnie od terminu
    obniżenia kwoty podatku.

    W art. 91 chodzi o korekty podatku naliczonego po zakończeniu roku
    podatkowego wg struktury sprzedaży.

    Czy ktoś jest mi w stanie objaśnić o co chodzi w powyższym ustępie, bo
    czytam to poraz n-ty i nic..?

    --

    /slawek/szczecin
    http://windsurfing.sytes.net

  • 2. Data: 2004-05-27 13:59:16
    Temat: Re: art. 86 ust 14 ustawy o VAT - o co chodzi?
    Od: "Kasia Mikołajczyk" <k...@U...ceti.pl>

    Użytkownik "/slawek" <w...@W...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > podatkowego wg struktury sprzedaży.
    >
    > Czy ktoś jest mi w stanie objaśnić o co chodzi w powyższym ustępie, bo

    Jak ktoś ma sprzedaż zwolnioną z VAT to ustala sobie "wskaźnik" procentowy
    (proporcję) ile podatku naliczonego może sobie odliczyć od podatku należnego
    w oparciu o sprzedaż za rok poprzedni (Art. 90).
    Po zakończeniu roku ustala ten wskaźnik wg sprzedaży, która miała miejsce w
    tym właśnie zakończonym roku i:
    1) w następnym odlicza podatek naliczony od należnego wg tego wskaźnika
    2) koryguje kwotę odliczonego podatku w tym roku zakończonym

    Pokrętnie trochę, ale może zbyt nie namieszałam i ktoś zrozumiał.
    pzdr
    Kasia

  • 3. Data: 2004-05-28 07:34:44
    Od: /slawek <w...@W...pl>

    Użytkownik Kasia Mikołajczyk napisał:

> [...]
    > 1) w następnym odlicza podatek naliczony od należnego wg tego wskaźnika
    > 2) koryguje kwotę odliczonego podatku w tym roku zakończonym

    Jasne, proporcja itd. to jest w miarę zrozumiałe. Zastanawiam się nad
    końcową częścią ust. 14: "w oparciu o proporcję właściwą dla roku
    podatkowego, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku
    należnego niezależnie od terminu obniżenia kwoty podatku."

    Dajmy na to mam fakturę z datą wpływu grudzień 2004 i z jakiś tam
    względów odliczam ją dopiero w styczniu 2005. Czy to znaczy, że dla tej
    faktury należy zastosować proporcję właściwą dla 2004r (czyli roku w
    którym powstało prawo do rozliczenia podatku naliczonego) mimo, że
    odliczenie ma nastąpić w roku następnym "pod rządami" nowej proporcji?

    --

    /slawek/szczecin
    http://windsurfing.sytes.net

  • 4. Data: 2004-05-31 14:16:28
    Od: "daryusz" <d...@g...SKASUJ-TO.pl>

    /slawek napisał:

> [...]
    > którym powstało prawo do rozliczenia podatku naliczonego) mimo, że
    > odliczenie ma nastąpić w roku następnym "pod rządami" nowej proporcji?

    Wydaje mi się, że tak. Prawo powstaje (pojawia się) w momencie otrzymania
    faktury. A w tym kolejnym miesiącu to prawo już nie powstaje tylko istnieje.
    Tak rozumię to ja.

    pozdrawia, daryusz