    From: "Szymon" <w...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: aukcje internetowe i komis
    Date: Tue, 16 Jul 2002 20:28:11 +0200

    Witam!

    Ostatnio zdazylo mi sie kupic i sprzedac kilka rzeczy za posrednictwem
    portalu aukcyjnego. W/g informacji z jego strony (chodzi o www.allegro.pl)
    powinienem zaplacic podatek. Nikt tam jednak nie ma pojecia jak. Jesli juz
    mi sie zdazy taki handel to ani ja nie wystawiam faktur, ani nie kupuje nic
    na fakture. Zysk jest oczywiscie rozny i zwykle nie przekracza 100-200zl
    (aczkolwiek trudno go wykazac, bo przeciez nie mam faktur, a sklepowa
    wartosc towaru jest znacznie wyzsza niz moja cena sprzedazy). W zwiazku z
    tym mam pytania:

    1. Czy powinienem zarejestrowac DG, jesli tak to jak ksiegowac od osob
    fizycznych towar nowy i uzywany? Czy nie mam prawa kupic np. 5 magnetowidow
    jesli osoba nie chce wystawic na nie papierow, poniewaz sama obraca poza DG?
    Rozumiecie, ze na kilkaset tysiecy aukcji firmy wystawiajace mozna policzyc
    na palcach 1 reki...

    2. Jakie kary groza mi w przypadku udowodnienia takiej dzialalnosci? Wiem,
    ze koszty DG najprawdopodobniej przekroczylyby zyski, wiec juz moze lepiej
    nastawic sie na zaplacanie potencjalnej kary? DG wrecz moze byc niemozliwa
    przez problemy z ksiegowaniem kupowanych rzeczy...

    I jeszcze jedna sprawa... Zdazylo mi sie cos kupic na aukcjach, wstawic do
    komisu i sprzedac z zyskiem. Jak to rozliczyc? Gdybym mial DG, to przeciez
    komis mi nie wystawi faktury, bo mi nic nie sprzedaje. Ja jemu tez, bo mu
    nic nie sprzedaje. Co wtedy?

    Czy jest jakis poziom dochodow, ktore nie podchodza pod dzialalnosc
    gospodarcza? Np. jesli wstawie 1 aparat na miesiac do komisu to byc moze to
    jeszcze nie jest DG, a jesli 10 aparatow to juz tak? Kiedy sie przekracza
    ten punkt?

    Szymon Wiaderski