  • 1. Data: 2004-03-10 17:05:38
    Temat: bezpłatne użyczenie lokalu
    Od: bromden <b...@g...pl.geen.spam>

    W jaki sposób ustala się "czynsz, jaki przysługiwałby w razie zawarcia
    umowy najmu"? (o czym mowa w updof art. 11.2a.3 i art. 16.1)

    Załóżmy, że "dawca" lokalu chce go nieodpłatnie użyczyć, ale, ze względu
    na wyżej wymienione przepisy, wynajmie lokal za niedużą kwotę (tj. np.
    10-20% ceny rynkowej. Czy US może się do tego przyczepić w jakikolwiek
    sposób? Jeżeli tak, to jak?

    --
    bromden[at]gazeta.pl

  • 2. Data: 2004-03-10 17:47:38
    Temat: Re: bezpłatne użyczenie lokalu
    Od: "Kamyk" <k...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "bromden" <b...@g...pl.geen.spam> napisał w wiadomości
    > W jaki sposób ustala się "czynsz, jaki przysługiwałby w razie zawarcia
    > umowy najmu"? (o czym mowa w updof art. 11.2a.3 i art. 16.1)

    IMHO czynsz rynkowy - wyliczony jako średnia na podstawie umów najmu lokali
    podobnych

> [...]
    > na wyżej wymienione przepisy, wynajmie lokal za niedużą kwotę (tj. np.
    > 10-20% ceny rynkowej. Czy US może się do tego przyczepić w jakikolwiek

    US nie interesuje za ile faktycznie wynajmujesz (sprzedajesz) swoją
    nieruchomość - masz zapłacić taki podatek, jakbyś robił to za cenę rynkową
    (są zdaje się jakieś ulgi, wyjątki itp.).

    Pzdr.
    Kamila

  • 3. Data: 2004-03-10 18:57:14
    Od: bromden <b...@g...pl.geen.spam>

    > IMHO czynsz rynkowy - wyliczony jako średnia na podstawie umów najmu lokali
    > podobnych

    art. 11. ust. 2a.
    Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
    3) jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku -
    według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy
    najmu tego lokalu lub budynku,
    4) w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych (...)

    Ale w pkcie 3 nie ma słowa o cenach rynkowych. A potraktowanie osobno
    pktów 3 i 4 sugeruje oddzielne traktowanie tych przypadków.

    > US nie interesuje za ile faktycznie wynajmujesz (sprzedajesz) swoją
    > nieruchomość - masz zapłacić taki podatek, jakbyś robił to za cenę rynkową

    W wypadku sprzedaży - tak, mówi o tym wprost art. 19. Ale za wynajem?
    Nie mogę znaleźć przepisu, który określałby cene wynajmu...

    To jak to jest?

    --
    bromden[at]gazeta.pl