  • 1. Data: 2006-09-14 21:11:29
    Temat: budowa środka trwałego przy jednoosobowej dg - czy tak można
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

    Witam.
    Tak sobie siedzę i myślę. Prowadzę jednoosobową dg (vat, kpir,zus)z siedzibą
    w domu w którym mieszkam.
    Wreszcie zaczyna mi to jakoś iść i mam chwilową nadwyżkę dochodów.
    Wymyśliłem sobie zrobienie kosztów poprzez - i tu moje pytanie czy tak
    mogę - :
    wybudowanie elektrowni wiatrowej i słonecznej -pomijam aspekty
    techniczne -ntg.
    Wybodowana elektrownia miałaby dostarczać energii do zasilania komputerów
    potrzebnych do utrzymania dg, oraz w przyszłości być moją reklamą - w
    sensie - o tam jest wiatrak to on tam ma firmę.
    Czy taka budowa byłaby moim kosztem uzyskania przychodu?(inwestuję w coś aby
    nie ponosić wydatków w przyszłości). Czy taką budowlę mogę wrzucać w koszty
    przy każdym zakupie (np. kupuje prądnice- bach w koszty, za kilka miesięcy
    falownik bach w koszty, za klika miesięcy...) czy to mogę uznać za koszt
    dopiero po zakończeniu budowli (inwestycji)?
    A jeżeli tak to czy vat mogę odliczać w miesiącu zakupu danej części czy
    dopiero po zakończeniu budowli?

    Czy to może być wogóle kosztem dg jeżeli dgh zajmuje się usługami
    informatycznymi i naprawą sprzętu elektronicznego?

    I drugie pytanie o koszty. Mam dg w którym mam zapisane jako działalnośc
    podstawową usł. informatyczne. Rozszerzam działalność o usługi ogrodnicze -
    zakupuje w tym celu kosiarkę za 10 tys zł. Daję ogłoszenie do lokalnej prasy
    że chcę kosić trawniki. Nie dostaję ani jednego zlecenia. Czy ta kosiarka
    może być moim kosztem?

    Pomysły może i porozrzucane tematycznie ale teoretycznie obie inwestycje
    mogą mi przynieść kiedyś jakiś dochód.
    Ma ktoś pomysł jak by się na takie koszty zapatrywał US?

    --
    PawełJ

  • 2. Data: 2006-09-15 05:06:48
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:

> [...]
    > techniczne -ntg.
    > Wybodowana elektrownia miałaby dostarczać energii do zasilania komputerów

    Sprawdź czy tak wolno.
    ZTCW taki prąd MUSISZ sprzedać energetyce, a dla komputerów kupić od nich
    inny. ;-)

> [...]
    > miesięcy falownik bach w koszty, za klika miesięcy...) czy to mogę uznać
    > za koszt dopiero po zakończeniu budowli (inwestycji)?

    Pewnie wcale, wartość będzie za duża.
    Będziesz mógł za to amortyzować środek trwały, jak już go uruchomisz.

    > A jeżeli tak to czy vat mogę odliczać w miesiącu zakupu danej części czy
    > dopiero po zakończeniu budowli?

    VAT w miesiącu zakupu.

> [...]
    > lokalnej prasy że chcę kosić trawniki. Nie dostaję ani jednego zlecenia.

    Nie, ale możesz ją amortyzować.

  • 3. Data: 2006-09-15 08:30:37
    Od: "regent..." <r...@T...o2.pl>

    Cavallino napisał(a):

    > Nie, ale możesz ją amortyzować.

    ale amortyzację rozpoczynamy od wprowadzenia środka do użytkowania,
    więc może potrzebny jest jakiś klient???

    --
    regent...
    (...)

  • 4. Data: 2006-09-15 09:05:39
    Od: "kukikuki" <h...@p...wp.pl>

    "regent..." <r...@T...o2.pl> wrote in message
    > ale amortyzację rozpoczynamy od wprowadzenia środka do użytkowania,
    > więc może potrzebny jest jakiś klient???

    można skosić sąsiadowi trawę za 20 zł ;-)

  • 5. Data: 2006-09-15 17:07:01
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

    O to mi chodziło :)

    > ale amortyzację rozpoczynamy od wprowadzenia środka do użytkowania,
    > więc może potrzebny jest jakiś klient???

    A kiedy środek trwały jest uznawany jako wprowadzony do użytku? W następnym
    miesiącu od zakupu czy w pierwszym miesiącu kiedy na nim zrobione jest
    jakieś zlecenie?

    --
    PawełJ

  • 6. Data: 2006-09-15 17:09:30
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

    > Sprawdź czy tak wolno.
    > ZTCW taki prąd MUSISZ sprzedać energetyce, a dla komputerów kupić od nich
    > inny. ;-)

    Technicznie chiałem to zrobić zupełnie inaczej. Mniej więcej nie produkować
    prądu o parametrach takich jak w liniach energetycznych a taki, który mógłby
    zasilić od razu komputery. - Różnica w częstotliwości i poziomie napięć ale
    to wymaga pewnych przeróbek komputerów. No ale to inna tematyka.

    --
    PawełJ

  • 7. Data: 2006-09-15 20:20:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 15 Sep 2006, pawelj wrote:

    > A kiedy środek trwały jest uznawany jako wprowadzony do użytku? W następnym
    > miesiącu od zakupu

    Nie. Skąd ten pomysł?

    > czy w pierwszym miesiącu kiedy na nim zrobione jest
    > jakieś zlecenie?

    Regent niemal dosłownie zacytował ustawę.
    A jak to zechcesz zinterpretować to osobna sprawa - ale w razie czego
    przyjdzie ścierać się z US i NSA.
    Ma być "przekazane do użytkowania" a nie "kupione". "Zwykle" w miesiącu
    następnym zaczyna się amortyzację, acz są drobne wyjątki (np. dla
    jednorazowej).

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2006-09-16 07:34:15
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:eeemoq$nqm$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Technicznie chiałem to zrobić zupełnie inaczej. Mniej więcej nie
    > produkować prądu o parametrach takich jak w liniach energetycznych a taki,
    > który mógłby zasilić od razu komputery.

    Problem w tym, że nie bardzo wolno taki prąd sobie wyprodukować....

  • 9. Data: 2006-09-16 07:55:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 16 Sep 2006, Cavallino wrote:

    > Problem w tym, że nie bardzo wolno taki prąd sobie wyprodukować....

    ...dobry cytat do wszystkich dyskusji o "swobodach" :]

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2006-09-16 19:40:49
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

    > Nie. Skąd ten pomysł?

    A zaraz napiszę.

    > Regent niemal dosłownie zacytował ustawę.
    > A jak to zechcesz zinterpretować to osobna sprawa - ale w razie czego
    > przyjdzie ścierać się z US i NSA.
    Ani mi to w głowie.I od jednych i od drugich chcę być z daleka.
    > Ma być "przekazane do użytkowania" a nie "kupione". "Zwykle" w miesiącu
    > następnym zaczyna się amortyzację, acz są drobne wyjątki (np. dla
    > jednorazowej).

    No i właśnie to miałem na myśli pisząc o następnym miesiącu. jak na razie
    jedyny środek trwały jaki moja firma posiada to samochód, którego
    amortyzację zacząłem księgować w następnym miesiącu po zakupie.
    Co wobec tego oznacza termin "przekazane do użytkowania"? Idąc tropem
    kosiarki to jest to pierwsze koszenie? Czy jest to moment, kiedy ta kosiarka
    jest do dyspozycji bez względu czy było to zlecenie czy nie. Bo żebym coś
    zrobił kosiarką to muszę ją :
    -kupić
    -wpisać do ewidencji środków trwałych
    i czy to nie jest "przekazane do użytkowania"?

    --
    PawełJ