  • 1. Data: 2012-01-28 15:43:20
    Temat: co wpisać do KPIR w miesiącu, gdy brak przychodów i kosztów ?
    Od: " Ula" <u...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Przez najbliższe 2-3 miesiące będę miała zerowe koszty i przychody. Jak to
    ując w KPIR (nie zawieszam DG)?

    Dotychczas prowadziłam księgę tak:
    Remanent początkowy- pierwsza pozycja. W latach, gdy był zerowy tylko
    informacja że remanent początkowy=0, pierwsza faktura wpisana w Lp. z numerem
    1
    a ponadto:
    1. Każdy miesiąc od nowej strony
    2. Na końcu miesiąca podsumowanie
    3. Reszta ostatniej strony wykreślona
    nowy miesiąc jak w punkcie 1.

    Remanent końcowy po podsumowaniu grudnia, jako ekstra pozycja.

    Na koniec zestawienie miesięczne, suma i ustalenie dochodu z uwzględnieniem
    remanentów.

    I teraz nie wiem, jak wpisywać puste miesiące. wykreślić kartę, i wpisać, że
    brak obrotów ?
    Czy może nie rozdzielać miesięcy, tylko księgę prowadzić w sposób ciągły, (tak
    chyba jest w rozporządzeniu), ale nadal nie wiem jak ująć informację, że w
    danym miesiącu nic się nie działo, będą tylko trzy podsumowania (luty, marzec,
    kwiecień).

    czyli w uproszczeniu KPIR będzie wyglądać tak:

    ---
    luty 2012 - brak sprzedaży i kosztów
    ----
    suma luty: 0
    ----
    marzec 2012 - brak sprzedaży i kosztów
    suma marzec: 0
    -----
    faktura w kwietniu 1000
    -----
    faktura w kwietniu 2000
    ------
    suma kwiecień 3000
    ------

    wariant 2:
    na każdej karcie w nagłówku (za miesiąc...) wpisany miesiąc, karta
    przekreślona z adnotacją, że brak kosztów /sprzedaży
    na końcu strony podsumowanie miesiąca z zerowym i kwotami

    Który z tych wariantów jest poprawny z punktu widzenia potencjalnej kontroli ?

    PS. Czy poprawne jest wpisanie remanentu końcowego jako ekstra pozycji po
    podsumowaniu grudnia ?? (rozporządzenie tego nie precyzuje)
    Ula

  • 2. Data: 2012-01-28 20:24:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 28 Jan 2012, Ula wrote:

> [...]
    > brak obrotów ?
    > Czy może nie rozdzielać miesięcy, tylko księgę prowadzić w sposób ciągły, (tak

    Jest.
    Załącznik nakazuje:
    - podkreślić podsumowania każdego miesiąca
    - o ile nie chce się marnować strony na "sumę sum" ;) dokładać dodatkowy
    wiersz z sumą narastającą od początku roku

    Ale IMO *nie* zabrania wpisywania pod podsumowaniem dalszego ciągu
    dotyczącego już kolejnego miesiąca.

    > ale nadal nie wiem jak ująć informację, że w
    > danym miesiącu nic się nie działo, będą tylko trzy podsumowania (luty, marzec,
    > kwiecień).

    IMO podsumowania powinny być:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,721,50
    031,20110101,podatkowa-ksiega-przychodow-i-rozchodow
    .html
    p.18

    Ja bym skorzystał z poprzedniego punktu (17) i zrobił linię zawierającą
    tylko i wyłącznie wpis że w miesiącu nic się nie działo (w kol.16
    albo przez całą linijkę) i do tego podsumowanie od początku roku.
    Jak to mawiają: "każdy odpowiada za siebie".
    Ale na mój gust nie byłoby podstaw do czepiania się.

    > czyli w uproszczeniu KPIR będzie wyglądać tak:

> [...]

    ...a raczej "suma od początku roku" lub obie sumy.

> [...]
    > na końcu strony podsumowanie miesiąca z zerowym i kwotami
    >

    > Który z tych wariantów jest poprawny z punktu widzenia potencjalnej kontroli ?

    IMVHO oba, tyle że 2. to przesada.

    > PS. Czy poprawne jest wpisanie remanentu końcowego jako ekstra pozycji po
    > podsumowaniu grudnia ?? (rozporządzenie tego nie precyzuje)

    Nie precyzuje, za to precyzuje po co są kol.15 i 16 ;)
    (chodzi o to, że wpis w kol.15 *nie* sumuje się z kwotami które wpływają
    na sumy przychodów i kosztow).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2012-01-28 22:13:24
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sat, 28 Jan 2012 21:24:23 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > strony na "sumę sum" ;) dokładać dodatkowy
    > wiersz z sumą narastającą od początku roku

    Nie da się zaprzeczyć, że tak to właśnie wygląda w treści załącznika.
    Jednak ma wrażenie, że załącznik ten projektowany był w stanie po
    spożyciu. Jest w nim bowiem także wzór KPiR, który niezbyt pasuje do tych
    "słownych" wymagań. Z wzoru tego wyraźnie wynika obowiązek podsumowywania
    księgi narastająco od początku roku i to w dodatku stronami a nie
    miesiącami. Nie ma natomiast wierszy na narastające podsumowanie stron w
    ramach jednego miesiąca.

  • 4. Data: 2012-01-28 22:14:28
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

> [...]

    > wiersz z sumą narastającą od początku roku

    Nie da się zaprzeczyć, że tak to właśnie wygląda w treści załącznika.
    Jednak mam wrażenie, że załącznik ten projektowany był w stanie po