  • 1. Data: 2005-01-15 07:35:21
    Temat: czy PIT 11 musi zawsze grać z PIT 37
    Od: "TH" <i...@t...com.pl>

    Otrzymałam z zakładu pracy roczny PIT 11 z informacją , w której w pozycji
    koszty uzyskania przychodu jest kwota 715,75 zł (za 7 miesiecy). Jest to
    zgodne z rzeczywistością bo firmanie nie wypłaca regularnie wypłaty czasami
    płaci za 2 miesiące, a w całym roku zalega jeszcze za 5 miesięcy.
    Moje pytanie:
    ponieważ pracowałam cały rok czy w rocznym PIT 37 mogę wpisać pełną kwotę
    (12 x 102,25 = 1 227 zł) ?
    Mimo że nie będzie to "grało" z pit 11 ?
    TH

  • 2. Data: 2005-01-15 10:59:34
    Temat: Re: czy PIT 11 musi zawsze grać z PIT 37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 15 Jan 2005, TH wrote:

> [...]
    >+ zgodne z rzeczywistością bo firmanie nie wypłaca regularnie wypłaty czasami
    >+ płaci za 2 miesiące, a w całym roku zalega jeszcze za 5 miesięcy.

    wKF: firma powinna była przynajmniej "w miarę możliwości" (nie licząc
    ew. wypłat z końca roku jeśli miały poślizg) doliczyć KUP, bo on
    AFAIK należy się "od miesiąca pracy" a nie "od pensji" !

    >+ Moje pytanie:
    >+ ponieważ pracowałam cały rok czy w rocznym PIT 37 mogę wpisać pełną kwotę

    IMO tak.
    Ew. dopilnuj żeby w przyszłym roku (jakby tak "nadrabiali wypłaty" :))
    firma nie odliczała KUP "od wypłaty" a "od miesiąca" (czyli w razie
    wypłaty 3 pensji w miesiącu - tylko 1 KUP) bo dopiero będzie cyrk,
    jak później zaczną korygować :[

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-01-15 16:06:06
    Od: "PawełJ" <p...@w...poczta.onet.pl>

    > wKF: firma powinna była przynajmniej "w miarę możliwości" (nie licząc
    > ew. wypłat z końca roku jeśli miały poślizg) doliczyć KUP, bo on
    > AFAIK należy się "od miesiąca pracy" a nie "od pensji" !
    Czyli wg Ciebie, jeżeli firma płaci w jednym miesiącu wypłatę dwa razy to
    można rozliczyć podwójne koszty i podówjną ulgę?

    --
    PawełJ

  • 4. Data: 2005-01-15 18:16:31
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > firma nie odliczała KUP "od wypłaty" a "od miesiąca" (czyli w razie
    > wypłaty 3 pensji w miesiącu - tylko 1 KUP) bo dopiero będzie cyrk,

    Co najwyżej wyjdą im dziwne KUP i na pit37 trzeba będzie równać w dół i
    dopłacić podatek. Z tym, że ta dopłata będzie z tego co w tym roku
    dostanie się z powrotem.
    Nie wiedzę problemu, z tym, że trzeba samemu sobie KUP pilnować.

  • 5. Data: 2005-01-15 18:20:50
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    PawełJ wrote:

    > Czyli wg Ciebie, jeżeli firma płaci w jednym miesiącu wypłatę dwa razy to
    > można rozliczyć podwójne koszty i podówjną ulgę?

    Koszty przysługują za przepracowany miesiąc i nieważne ile firma w tym
    miesiącu ci wypłaciła.
    Jaka jest różnica między dwoma pensjami wypłaconymi w danym miesiącu, a
    jedną pensją w podwójnej wysokości? Ja nie widzę żadnej. To za co ci te
    pieniądze firma płaci to jest wewnętrzna sprawa ciebie i firmy.

    Weź inny przypadek.
    1a ) pracowałeś cały rok, ale dostałeś jedną wypłatę tylko w grudniu za
    całe 12 miesięcy. Jakie koszty? takie jak za cały rok.

    1b) w styczniu dostałeś wypłatę za cały rok, a potem cię zwolnili i nie
    kazali oddawać. Koszty należą ci się tylko za jeden miesięc bo tylko
    jeden miesiąc pracowałeś.

  • 6. Data: 2005-01-15 20:14:44
    Od: "PawełJ" <p...@w...poczta.onet.pl>

    > Koszty przysługują za przepracowany miesiąc i nieważne ile firma w tym
    > miesiącu ci wypłaciła.
    Ale wydaje mi się, że pracodawca łamie przepisy płacąc rzadziej niż raz w
    miesiącu.
    Gdyby było raz na miesiąc to wtedy ok.
    > Jaka jest różnica między dwoma pensjami wypłaconymi w danym miesiącu, a
    > jedną pensją w podwójnej wysokości? Ja nie widzę żadnej. To za co ci te
    > pieniądze firma płaci to jest wewnętrzna sprawa ciebie i firmy.
    Ano taka że w jednym miesiącu nie było wypłaty.

    > Weź inny przypadek.
    > 1a ) pracowałeś cały rok, ale dostałeś jedną wypłatę tylko w grudniu za
    > całe 12 miesięcy. Jakie koszty? takie jak za cały rok.
    To jest niezgodne z kodeksem pracy:
    "Art. 85. [Termin wypłaty wynagrodzenia] § 1. Wypłaty wynagrodzenia za pracę
    dokonuje się co najmniej raz w miesiącu, w stałym i ustalonym z góry
    terminie.

    § 2. Wynagrodzenie za pracę płatne raz w miesiącu wypłaca się z dołu,
    niezwłocznie po ustaleniu jego pełnej wysokości, nie później jednak niż w
    ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego."
    pdof. roz. 4 art.22. pkt2.
    "2. Koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku
    pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, w przypadku gdy:
    1) podatnik uzyskuje przychody od jednego zakładu pracy - wynoszą 102 zł 25
    gr miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1.227 zł"

    Pamiętam wyjasnienie urzędu skarbowego, które dotyczyło nauczycieli. oni
    powinni dostać wynagrodzenie 1.maja ale to wolne więc dwa lata temu mozna
    było wypłacić 30 kwietnia. I było wyraxnie zaznaczone, że koszty i ulga
    została już rozliczona na 1 kwietnia więc drugi raz już w kwietniu nie
    można. Niestety nie mogę tego znaleźć.

    > 1b) w styczniu dostałeś wypłatę za cały rok, a potem cię zwolnili i nie
    > kazali oddawać. Koszty należą ci się tylko za jeden miesięc bo tylko jeden
    > miesiąc pracowałeś.
    Daj adres tego zakładu :-)

    Wg mnie zakład zrobił dobrze, że wykazał tylko koszty za miesiące w których
    były wypłaty a pracownik zrobi dobrze jak na pit 37 wpisze koszty, które mu
    się faktycznie należały - za 12 miesięcy.

    PawełJ

  • 7. Data: 2005-01-15 20:38:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 15 Jan 2005, PawełJ wrote:

> [...]
    >+ Czyli wg Ciebie, jeżeli firma płaci w jednym miesiącu wypłatę dwa razy to
    >+ można rozliczyć podwójne koszty i podówjną ulgę?

    NIE. Na odwrót.
    Przecież piszę że koszt jest "od miesiąca" a NIE "od pensji" !
    Jeśli firma nie płaci przez dwa miesiące i w trzecim miesiącu zapłaci
    *jedną* pensję to powinna rozliczyć *trzy* "koszty miesięczne".
    A jak później będzie "nadrabiać" i w jednym miesiącu będą dwie
    wypłaty (nieważne czy w tym samym czy różnych dniach) to IMO
    powinna rozliczyć JEDEN koszt.

    Miałem "okazję" znaleźć się w takim cyklonie i dwa lata później
    dopłacać (zwracać firmie) nadpłacone koszty :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-01-15 20:50:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 15 Jan 2005, witek wrote:
    [...]
> [...]
    > + się z powrotem.
    > + Nie wiedzę problemu, z tym, że trzeba samemu sobie KUP pilnować.

    A ja widzę. Doświadczyłem na własnej skórze ;)
    Jak firma się zorientuje i spyta w US co robić to US każe jej
    zrobić korektę :> i firma przyjdzie do pracownika po "zwrot
    nadpłaty".
    Po co się szarpać, prościej księgową na czas obudzić...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-01-15 20:55:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 15 Jan 2005, PawełJ wrote:
    [...]
    >+ Ale wydaje mi się, że pracodawca łamie przepisy płacąc rzadziej niż raz w
    >+ miesiącu.

    Łamie, niewątpliwie. Łamie prawo pracy i zasady cywilne - pracownik
    może "rozwiązać stosunek bez wypowiedzenia" tudzież zażądać odsetek
    itp.
    Ale na podatki ma to wpływ umiarkowany :)

> [...]
    >+ została już rozliczona na 1 kwietnia więc drugi raz już w kwietniu nie
    >+ można. Niestety nie mogę tego znaleźć.

    ...ale pasuje do zasady :)

    >+ Wg mnie zakład zrobił dobrze, że wykazał tylko koszty za miesiące w których
    >+ były wypłaty

    IM*H*O niekoniecznie. W myśl tej zasady jakby zrobił "2 wypłaty
    w miesiącu" to by wyszło że ma odliczyć 2x koszt - przecież *jakaś*
    zasada powinna obowiązywać :) - a zgadzamy się że to byłoby ŹLE...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2005-01-15 21:54:01
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > nadpłaty".
    > Po co się szarpać, prościej księgową na czas obudzić...

    Ale na koniec i tak wychodzi na to samo.