    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: czy dobrze mysle - do praktów PDOP
    Date: Fri, 06 Feb 2004 12:47:14 +0100

    Mam zagwozdkę taka.
    Spółka z o.o. Vatowiec, oczywiście pełna księgowośc, magazyny, produkcja
    w toku, koszty rodzaowo i kalkulacyjnie, wszystkie szykany.
    Fima produkuje i sprzedaje okna.
    W grudniu jest nawał klientów chących dostac faktury. Wpłacaja więc co
    najmniej 50% zaliczki bo wtedy sprzedawca ma obowiązk fakture wystawić.
    Wiekszość tych okien nie chca od razu. Często dopiero na wiosnę.

    I mamy problem. Poprzednia księgowa księgowała wszysko jak leci.
    Przychód zgodnie z fakturą. Koszt w nastepnym roku.
    Wychodziło na to że w grudniu obroty wzrastają nawet trzykrotnie,
    krociowe zyski a potem 3-4 miesiące bryndzy.

    Idąc za zasadą memoriału dałoby sie niektore koszty poniesione w nowym
    roku na zlecenia sprzedane w starym wylapać. Ale tylko niektóre. Bo
    koszty sa znane po rozliczeniu pordukcji za miesiąc, czyli najczesniej
    ok 10 następnego miesiąca.
    W tym roku, ze wzgledu na koniecznośc zamknięcia ksiąg juz do końca
    marca, dużo mniej niz mozna było w poprzednim.
    Od biedy wyłapie i dorzuce do starego roku koszty w syczniu i w lutym.
    Marzec to już czarna dziura. I kwiecien, w ktorym idzie do realizacj
    największe zlecenie.
    Lekko licząc 50% kosztów ucieka mi z roku ktorego dotyczy do następnego.

    Bilansowo powinnam jak najbadzie przerzucic te przychodu do następnego
    roku. Zasada wspólmierności, zaliczki powoduja jedynie powstanie
    nalezności, mogą jeszcze zostac zwrócone (co zdaza sie co roku w jakimś
    tam ułamku porcenta), zasada ostrożnej wyceny itp itd. Tu nie ma
    problemu. Wszystko to świadczy ZA moim pomysłem.

    Ale podatkowo.. tu jest problem...

    Za moment powstania przychodu uznaj sie moment wystawienia faktury VAT
    (u płatników VAT).
    Ale mamy niżej takie zapis w ustawie - art. 12 ust 4 pkt 1 UPDOP - że
    nie uwaza się za przychód wpłat na poczet dostaw towarów i usług
    wykonanych w nastepnych okresach sprawozdaczych.

    Na moje to zapis późniejszy jest przepisem szczegolnym w stosunku do
    wczesniejszego - ust. 4 wprowadza wyjątki do ust. 3a.

    Wychodzi mi że moglabym rowniez podatkowo ująć zafakturowane w 2003
    zaliczki do przychodów roku 2004, kiedy zlecenia beda finalizowane.
    Rozliczen podatkowych tez z grubsza zasada współmierności dotyczy.
    Inaczej po co byłby zapis o kosztach okresów następnych ktore mozna
    zarachować w okresie poprzednim o ile go dotyczy i o ile możemy ustalić
    wartość?

    I teraz.. gdzie tkwi błąd w rozmowaniu?

    Ktoś ma chwile żeby mój tok myslenia przeanalizować?
    Może jest odmiennego zania. Możemy popolimeryzować, zawsze cos ciekawego
    z tego wychodzi. :-) (Ostrzegam, z dnia na dzien jestem coraz bardziej
    pewna mojego rozwiązania, będę walczyc zaciekle ;-) )

    Maddy zdylemacona

    --
    *** Wszystko powyższe to jest to co mi się wydaje
    *** i nie musi byc prawdą.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl