  • 1. Data: 2007-02-26 16:58:08
    Temat: darowizna
    Od: k...@k...gliwice.pl

    Witam,

    ostatnio zostałem obdarowny przez mamę pewną kwotą pieniędzy :),
    jednak w tytule przelewu nie było napisane, że jest to darowizna. Czy
    może być z tym jakiś problem przy zgłaszaniu do US ? Kolejny problem
    polega na tym, iż były to dwa przelewy w dwóch różnych dniach. Czy w
    tym wypadku sporządza się jedną umowę na łączną kwotę np. z datą
    pierwszego wpływu i co z formularzami SD-Z1 - czy w tym wypadku
    wypełania się dwa formularze czy jeden?
    Inna sprawa dotyczy darowizny, która została mi przekazana w zeszłym
    roku
    ( była to kwota ponad 10 tys.zł. ), czy jeżeli wykaże to teraz, US
    może zarządać ode
    mnie należnego podatku, czy może jednak przemilczeć ten fakt ? :)
    W wzorze umowy darowizny jest zapis, że w przeciągu ostatnich pięciu
    lat jest to pierwsza darowizna, dlatego pytam.

    PS. umowa nie jest jeszcze podpisana

    pozdrawiam,

    kaliq

  • 2. Data: 2007-02-26 17:01:53
    Temat: Re: darowizna
    Od: k...@k...gliwice.pl

    upsss, co mi się zawiesilo i poszło trzy razy. Ostatnia wersja jest
    aktualna :)

  • 3. Data: 2007-02-27 06:41:46
    Od: Harry <filar_USUNTO_@_WYTNIJTO_poczta.fm>

    k...@k...gliwice.pl napisał(a):
    > upsss, co mi się zawiesilo i poszło trzy razy. Ostatnia wersja jest
    > aktualna :)

    to uzyj opcji kasowania posta i bedzie wszystko w porzadku a nie 3 wersje ;>

    --
    Pozdro
    Harry

  • 4. Data: 2007-02-27 11:59:10
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    k...@k...gliwice.pl wrote:
    > Witam,
    >
    > ostatnio zostałem obdarowny przez mamę pewną kwotą pieniędzy :),

    Kurde jak ja lubię takie majle.
    Ile i kiedy?
    Data , kwota, tytuł przelewu
    Jaki cel tej darowizny. Pytam pod kontem czy to idzie na mieszkanie czy
    na coś innego.

    > jednak w tytule przelewu nie było napisane, że jest to darowizna.

    no to co było napisane. Wróżki mają urlop.

    Czy
    > może być z tym jakiś problem przy zgłaszaniu do US ?

    nie wiem, bo nic nie napisałeś

> [...]
    > tym wypadku sporządza się jedną umowę na łączną kwotę np. z datą
    > pierwszego wpływu i co z formularzami SD-Z1 - czy w tym wypadku

    To zależy co jest zapisane w umowie darowizny. Nie ma znaczenia w ilu
    ratach umowa była wykonana, tylko co było stanem faktycznym.
    Nic nie napisałeś więc nie wiadomo.

> [...]

    > W wzorze umowy darowizny jest zapis, że w przeciągu ostatnich pięciu
    > lat jest to pierwsza darowizna, dlatego pytam.

    1 .Od końca. Te 5 lat bierze się stąd, że zwolnione z podatku jest 9637
    zł liczone jako suma darowizn z ostatnich 5 lat. Stąd w umowie ten
    zapis, żeby było jasne, że wcześniej żadnych innych darowizn w tym
    okresie nie było. Gdyby były to należałoby je zsumować razem, wyliczyć
    należny pdoatek i odjąć podatek już wczesniej zapłacony od innych
    darowizn, tak to wiadomo, że nie ma co doliczać i że to jest jedyna
    kwota brana pod uwagę przy wyliczani stawki podatku od darowizny.

    2. To, że umowa nie jest podpisana nie ma znaczenia, bo umowa i tak
    została już wykonana i będzie liczona z datą przelewu. I tak na tej
    umowie, jesli ma być do tamtego przelewu musi być data wcześniejsza niż
    przelew. Jak wpiszecie datę bieżącą, to będzie to potraktowane jako
    zupełnie inna umowa.

    3. Co do druku SD-Z1, to możesz skłamać, ale jak cię złapią to masz
    przechlapane. Na tym druku nalezy wykazać wszystkie darowizny z
    ostatnich 5 lat, wiec te 10 tyś też i wówczs sprawa się wyda.

    Rozwiązanie jest inne.
    Kowta 9637 zł jak darowizna była zwolniona z podatku. I proponuję
    napisać umowę darowizny na tą kwotę. Na pozostałą końcówkę napiszcie
    umowę pożyczki, która w przypadku rodziny też jest zwolniona z podatku
    PCC do takiej samej wysokości, czyli 9637 zł. Wystarczy, aby mam ci te
    kilkaset złotych pożyczyła. Nie pamiętam czy to musi być cel
    mieszkaniowy czy nie, ale na pewno od pożyczek poniżej 1000 zł nie ma
    PCC a to też wystarczy.
    Nie jest zabronione sporządzanie umów, które zgodnie z prawem pozwalają
    nie zapłacić podatku. Przelew mógł być jeden, tym bardziej, że nie ma w
    nim napisne darowizna,co stało by w sprzeczności z treścią umowy.
    Umowa pożyczli na te kilkaset złotych musi zawierać termin zwrotu, więć
    ważne jest byś te kilkaset złotych kiedys mamie na konto przelał z
    powrotem co by się US nie doczepił , że to nie była pożyczka.

    Przy takim załatwieniu sprawy nie masz obowiązku płacić żadnego podatku
    (od 10 tyś darowizny miałes obowiązek go zapłacić bez wezwania w ciągu
    14 dni), a na druku SD-Z1, wykazujesz 9637 zł jako darowizne, bo
    przecież reszta to pożyczki.