  • 1. Data: 2007-03-09 15:00:58
    Temat: darowizna
    Od: k...@k...gliwice.pl

    Witam,

    mam pytanko odnośnie podatku od darowizny od środków pienężnych
    przekazanych przez rodziców na dzieci. Przekazanie środków pienięznych
    ( przelew ) zostało dokonane w zeszłym roku przez oboje rodziców ( po
    rozwodzie ) w kwocie powyżej 10 tys. każde, z pewnych niezależnych od
    obu stron względów nie zostały spisane umowy darowizny i nie dokonano
    zapłaty należnego podatku. Czy wobec tego:
    a) US może w jakiś sposób to sprawdzić i nałożyć jakąś karę ( pewnie
    dużą )
    b) pokornie udać się do US i przedstawić sprawę. Zapłacić zaległy
    podatek ( spisać umowe darowizny z datą wsteczną ? )
    c) olać US i żyć w stresie

    Pytam ogólnie dlatego, że obecnie będzie składana do US umowa kolejnej
    darowizny ( tym razem wszystko legalnie ;) )

    pozdrawiam,

    kali

  • 2. Data: 2007-03-09 21:21:35
    Temat: Re: darowizna
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    <k...@k...gliwice.pl> wrote in message
    s.com...
> [...]
    >zapłaty należnego podatku. Czy wobec tego:
    >a) US może w jakiś sposób to sprawdzić i nałożyć jakąś karę ( pewnie

    podatek z odsetkami. Nie ma przedawnienia. Plus kara chyba do 3 tyś złotych
    Dowiedzieć się może przy okazji.
    Np. ktoś doniesie, albo kupując mieszkanie, samochód US dojdzie do wniosku,
    że cię nie stać, a ty chlapniesz, że dostałeś darowiznę, dlatego cię stać.

    >b) pokornie udać się do US i przedstawić sprawę. Zapłacić zaległy
    >podatek ( spisać umowe darowizny z datą wsteczną ? )

    Na przyszłość. Jak już będzie potrzebny papierek, to zamiast kombinować z
    datami wstecz i się samodzielnie podkładac, należy napisać z bieżącą datą
    oświadczenie, że tyle to i tyle się darowało wówczas to a wówczas.
    Ponieważ od darowizny nie jest tak daleko wstecz, to jeszcze nikomu nie
    podpadnie jak napiszecie samą umowę darowizny, ale na przyszłość kiedy
    darowizna jest już 5 lat do tyłu radze robić jak wyżej.
    Podstawowy błąd jaki ludzie robią to przyniesienie świeżutkiej karteczki z
    datą 5 lat do tyłu. Uwierzyłbyś, że takie cuś było spisane 5 lat wcześniej?

    >c) olać US i żyć w stresie

    raczej stres tego nie warty.
    jak to było niewiele powyżej 9637 zł to po prostu zapłacisz grosze z
    odsetkami plus ewentualnie jakieś 50 zł kary.

  • 3. Data: 2007-03-12 08:42:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 9 Mar 2007, witek wrote:

    > podatek z odsetkami.

    ...a odsetki od? ;)

    > Nie ma przedawnienia.

    Właśnie. AFAIK wiąże się to zarówno ze sprawą odsetek jak i potencjalnej
    kary, a wynika ni mniej ni więcej niż z momentu powstania obowiązku
    podatkowego (kilka lat temu też się naciąłem komentarzem, nie jesteś
    pierwszy :)).
    Nie można ukarać kogoś (ani doliczyć odsetek komuś), kto jeszcze nie był
    zobowiązany do zapłacenia podatku!

> [...]
    > że cię nie stać, a ty chlapniesz, że dostałeś darowiznę, dlatego cię stać.

    Czekaj. Właśnie ten przypadek opisujesz. To za co kara?
    :)

    pzdr, Gotfryd