  • 1. Data: 2002-01-07 23:45:28
    Temat: darowizna mieszkania - czy trzeba mieszkac przez 5 lat?
    Od: "Rafi" <r...@p...onet.pl>

    Witam wszystkich,

    mam krotkie pytanie:

    dokonano darowizny mieszkania na rzecz dziecka, zwolnienie od podatku od
    darowizny, pod warunkiem jednak, ze osoba obdarowana bedzie mieszkac w
    mieszkaniu przez 5 lat od momentu zlozenia zeznania podatkowego (tak mniej
    wiecej mowi ustawa o podatku od spadk. i dar.).

    Czy sprzedaz mieszkania za np. 2 lata w celu zakupu innego mieszkania za te
    pieniadze (zakup nowego nastepuje dajmy na to w 3 miesiace po sprzedazy
    pierwszego) spowoduje utrate zwolnienia od podatku czy tez nie?

    Z gory dziekuje za odpowiedzi.

    Rafi

  • 2. Data: 2002-01-08 19:37:52
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    Użytkownik Rafi <r...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a1dbua$f38$...@n...onet.pl...

> [...]
    > pieniadze (zakup nowego nastepuje dajmy na to w 3 miesiace po sprzedazy
    > pierwszego) spowoduje utrate zwolnienia od podatku czy tez nie?

    -----------
    Art. 16 ust. 7 ustawy o podatku od spadków i darowizn:

    Nie stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji zbycie udziału w budynku lub
    lokalu na rzecz innego ze spadkobierców lub obdarowanych oraz zbycie budynku
    lub lokalu, jeżeli było ono uzasadnione koniecznością zmiany warunków
    mieszkaniowych, a nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego
    budowę albo nabycie innego lokalu nastąpiło nie później niż w ciągu sześciu
    miesięcy od dnia zbycia.

    Orka

  • 3. Data: 2002-01-08 22:25:54
    Od: "Rafi" <r...@p...onet.pl>

    Dzieki za info. Mam wciaz drobna watpliwosc co do art 16 ust 8.

    Jak traktowac art. 16 ust 8? Czy jest on:

    1) rozwinięciem ust. 7 (o czym swiadczy slowo "również"), opisującym co się
    dzieje, jeżeli mieszkanie sprzedano przed momentem zamieszkania w nim.

    czy tez

    2) doprecyzowaniem ust. 7, a wiec mowiącym, że zwolnienie z wymogu
    zamieszkiwania przez 5 lat w lokalu dotyczy tylko sytuacji, kiedy lokal
    sprzedano PRZED rozpoczeciem zamieszkiwania w nim.

    W sumie opcja 1), a wiec zaproponowana przez Ciebie, jest bardziej
    prawdopodobna. Lecz poniewaz nie jestem prawnikiem, nie mam pewnosci...

    W kazdym badz razie dzieki za porade, i pozdrawiam!

    Rafi

  • 4. Data: 2002-01-08 22:49:18
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    Użytkownik Rafi <r...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a1frkk$2e$...@n...onet.pl...
> [...]
    się
    > dzieje, jeżeli mieszkanie sprzedano przed momentem zamieszkania w nim.

    Nie jest rozwinięciem ust. 7

    Dotyczy - tak jak tam napisano - spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 2
    pkt 5.

    Czyli w skrócie - są dwie możliwości:
    1) Sprzedaż przed zamieszkaniem i nabycie w ciągu 6 miesięcy innego
    mieszkania - ze względu na konieczność zmiany warunków lub miejsca
    zamieszkania

    2) Sprzedaż w dowolnym momencie (przed zamieszkaniem lub po) i nabycie w
    ciagu 6 miesięcy innego mieszkania - jeżeli było ono uzasadnione

  • 5. Data: 2002-01-08 23:00:14
    Od: "Rafi" <r...@p...onet.pl>

    Orka, teraz to zamieszalas (-les??) na dobre, a juz myslalem, ze rozumiem...

    Po pierwsze to mowimy caly czas o warunku 5 lat, a wiec o warunku z ust. 2
    pkt. 5.
    A wiec jesli tak, to 2 mozliwosci o ktorych piszesz to jedno i to samo, a
    dokladniej opcja 1 zawiera sie w opcji 2.

    No chyba, ze "zmiana warunków lub miejsca zamieszkania" to co innego niz
    "zmiana warunków mieszkaniowych".

    Rafi

  • 6. Data: 2002-01-08 23:10:57
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    Użytkownik Rafi <r...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a1ftkv$2m7$...@n...onet.pl...
    > No chyba, ze "zmiana warunków lub miejsca zamieszkania" to co innego niz
    > "zmiana warunków mieszkaniowych".
    >
    > Rafi
    ---------
    Właśnie o to mi chodziło:-)

    Tylko w jednym przepisie pojawia się miejsce zamieszkania:-)

    A nie mieszam ja - tylko ustawodawcy........

    Orka

  • 7. Data: 2002-01-15 13:02:54
    Od: "justyna" <s...@w...pl>

    ale...tu chodzi o sprzedaż, więc ten okres o ile pamiętam wynosi 2 lata na
    zakup