  • 1. Data: 2002-01-07 22:42:15
    Temat: Zamknięcie roku
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Witajcie,

    po podsumowaniach w zasobach mojej firmy wyszło, że

    a) część towaru handlowego zużyłem sam
    b) część towaru uległa uszkodzeniu i nie nadaje się do sprzedaży
    c) część towaru rozdałem jako promocję. Nie jest to niestety towar
    podpadający pod (a)

    słyszałem, że (a) mam rozwiązać wystawiając sobie samemu fakturę. Czy
    to prawda? A co z (b)? Czy wystarczy spisać ten towar z adnotacją, że
    uległ zniszczeniu? I jak wtedy wpisać do książki?
    A co z (c)?

    Acha, rozliczam się na PKPiR.

    --
    Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 2. Data: 2002-01-08 19:00:01
    Temat: Re: Zamknięcie roku
    Od: "Nika" <m...@i...pl>

    "Tristan Alder" <s...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > to prawda? A co z (b)? Czy wystarczy spisać ten towar z adnotacją, że
    > uległ zniszczeniu? I jak wtedy wpisać do książki?

    (b) - sporządź protokół zniszczeń
    (c) - RW

    Monika.

  • 3. Data: 2002-01-08 22:20:20
    Od: "Ryszard G" <r...@p...fm>

> [...]
    że
    > uległ zniszczeniu? I jak wtedy wpisać do książki?

    witam
    czyżby marża ujemna ? :)

    zakładam, że jesteś watowcem
    a) przekazanie na potrzeby własne podatnika
    - dowód wewnętrzny, w cenach zakupu netto, księgowany w kolumnie
    zakupu towarów z minusem ( na zmniejszenie kosztu ),
    - faktura VAT wewnętrzna, wg cen jakie stosujesz dla przeciętnego
    swojego odbiorcy ( bez ekstra rabatów ! ),wpisana do ewidencji VAT
    sprzedaży tak jak zwykłej faktury

    b) protokół zniszczeń w cenach zakupu - wskazane podanie przyczyny
    zniszczenia, osób odpowiedzialnych oraz potwierdzenie z punktu skupu
    odpadów, śmietniska itp dla uprawdopodobnienia (nie dotyczy to
    "rozsądnych" ubytków naturalnych).
    - nie wpisujesz go do PKPiR, ale trzymasz dla kontroli

    Pomijam grubsze przypadki typu: "celowe działanie osób trzecich"
    (zgłoszenie, protokół policji) oraz ubezpieczenie towaru i ewentualne
    odszkodowania.

    c) zaliczyłbym do reklamy limitowanej ( dajesz towar konkretnej
    osobie )
    - faktura wewnętrzna VAT jak w pozycji a)
    - do księgi dowodem wewnętrznym
    1. wartość w cenach zakupu netto - do reklamy niepublicznej
    oraz na minus do towarów
    2. kwota podatku VAT wg faktury do pozostałych wydatków

    pozdrawiam

    Ryszard

  • 4. Data: 2002-01-15 13:00:16
    Od: "justyna" <s...@w...pl>

    a) od tego musisz odprowadzić vat, więc fv byłaby chyba najwłaściwszą formą,
    bo na paragon to już za późno,
    b) protoków strat i zdjęcie z magazynu, ale nie wpisujesz tego do KPiR bo to
    w momencie zakupu było kosztem, podaj tam przyczyny uszkodzeń itp, najlepiej
    taki protokół robić raz np. w miesiącu, bo zdażylo się że kontrol uważała,
    że stwierdzenie braków i uszkodzeń to nie protoków, który powinien być
    sporządzony w chili uszkodzenia
    c) tu właściwie chyba wchodziłaby reklama prowadzona w sposób niepubliczny,
    czyli wystawienie fv wewnętrznej
    odprowadzenie Vatu i zdjęcie z zakupu towarów a przerzucenie do kosztów
    reklamy i reprezentacji, i tu jest limit 0,25% przychodu!!!
    pozdrawiam

    netia.pl...

  • 5. Data: 2002-01-16 11:30:07
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    On Tue, 8 Jan 2002 23:20:20 +0100, "Ryszard G" <r...@p...fm>
    wrote:

    >czy?by mar?a ujemna ? :)

    Nie rozumiem :-(

    >zak?adam, ?e jeste? watowcem

    Dokładnie.

    >a) przekazanie na potrzeby w?asne podatnika
    >- dowód wewn?trzny, w cenach zakupu netto, ksi?gowany w kolumnie
    >zakupu towarów z minusem ( na zmniejszenie kosztu ),

    Ale chyba jednocześnie w kolumnie kosztów z plusem. przecież muszę
    chyba to jakoś wpisać w koszty.

    >- faktura VAT wewn?trzna, wg cen jakie stosujesz dla przeci?tnego
    >swojego odbiorcy ( bez ekstra rabatów ! ),wpisana do ewidencji VAT
    >sprzeda?y tak jak zwyk?ej faktury

    I potem od razu jako zakup kosztowy?

    >b) protokó? zniszcze? w cenach zakupu - wskazane podanie przyczyny
    >zniszczenia, osób odpowiedzialnych oraz potwierdzenie z punktu skupu
    >odpadów, ?mietniska itp dla uprawdopodobnienia (nie dotyczy to
    >"rozs?dnych" ubytków naturalnych).

    No właśnie, przecież wyschnięty yusz do drukarki nie będę zdawał na
    śmietnisku.

    >- nie wpisujesz go do PKPiR, ale trzymasz dla kontroli

    Jak nie? Przecież wtedy zalega mi w kolumnie Towar handlowy. Nie
    powinienem tego tym protokołem/dowedem wewnętrznym przenieść do
    kolumny kosztowej?

    >c) zaliczy?bym do reklamy limitowanej ( dajesz towar konkretnej
    >osobie )
    >- faktura wewn?trzna VAT jak w pozycji a)
    >- do ksi?gi dowodem wewn?trznym
    > 1. warto?? w cenach zakupu netto - do reklamy niepublicznej
    > oraz na minus do towarów
    > 2. kwota podatku VAT wg faktury do pozosta?ych wydatków

    Niestety firma przyniosła straty. Niewielkie, ale jednak, więc reklama
    limitowana nie wchodzi w grę. Chyba to zapiszę jako zniszczenia, bo
    wiele tego nie ma.

  • 6. Data: 2002-01-16 20:38:53
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Jan 2002, Tristan Alder wrote:

> [...]
    >+
    >+ Ale chyba jednocześnie w kolumnie kosztów z plusem. przecież muszę

    Już zapomniałem o co poszło :(
    Jeśli to JEST koszt to tak.
    "Wyprodukowanie" ŚT dla siebie nie jest kosztem, wzięcie
    kuzynce nie jest kosztem itp.
    >+ >- faktura VAT wewn?trzna, wg cen jakie stosujesz dla przeci?tnego
    [...]
    >+ I potem od razu jako zakup kosztowy?

    Jeśli to DLA FIRMY - to nie ! Przyznaję, że przy pierwszym
    ćwiczeniu z tego tematu też nie byłem pewien - i komentarze
    Orki & co. są w archiwach google :)

> [...]
    >+
    >+ Jak nie? Przecież wtedy zalega mi w kolumnie Towar handlowy.

    Prawdę mówiąc jeszcze nie czytałem ustawy pod kątem, "czy
    wyschnięty tusz może iść w koszty" - bo że niepotrzebnie
    kupiony ŚT (amorytyzacja) nie może to przyuważyłem. Stoję
    więc w kolejce do poczytania komentarzy :)

> [...]
    >+ Niestety firma przyniosła straty. Niewielkie, ale jednak, więc reklama
    >+ limitowana nie wchodzi w grę. Chyba to zapiszę jako zniszczenia, bo

    W kwestii formalnej: reklama limitowane to jest 0,25% PRZYCHODU.
    Nie DOCHODU.

    BTW: zmarnowałem kilka zł limitowanej za zeszły rok :(

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2002-01-16 20:48:12
    Od: "Ryszard G" <r...@p...fm>

    odnosze wrazenie, ze niezbyt uwaznie czytales moja odpowiedz

    > Ale chyba jednocześnie w kolumnie kosztów z plusem. przecież muszę
    > chyba to jakoś wpisać w koszty.

    w koszty wpisales fakture zakupu gdy towar kupiles.
    przekazujac pozniej towary czy materialy na wlasne potrzeby
    spowodowales, ze nie sa one kosztem uzyskania przychodu czyli musisz
    je z kosztow wyrzucic

    > I potem od razu jako zakup kosztowy?

    NIE
    faktura jest tylko na potrzeby VAT: przekazanie na potrzeby wlasne
    jest po prostu sprzedaza w rozumieniu VAT; ewidencjonujesz ja tylko w
    ewidencji sprzedazy VAT - w PKPiR nic z nia nie robisz bo ksiegujesz
    dowod wewnetrzny opisany powyzej

    > Jak nie? Przecież wtedy zalega mi w kolumnie Towar handlowy. Nie
    > powinienem tego tym protokołem/dowedem wewnętrznym przenieść do
    > kolumny kosztowej?

    po co ?
    chociaz sa dwie "szkoly" ale w "sumie kosztow uzyskania" to nic nie
    zmieni.
    IMHO nie trzeba (nie nalezy) przenosic.

    > Niestety firma przyniosła straty. Niewielkie, ale jednak, więc
    reklama
    > limitowana nie wchodzi w grę. Chyba to zapiszę jako zniszczenia, bo
    > wiele tego nie ma.

    limit reklamy liczony jest od przychodu a nie od dochodu !!!

    pozdrawiam
    Ryszard

  • 8. Data: 2002-01-16 22:46:48
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Pozdrawiam serdecznie,

    w odpowiedzi na przemiłe pismo z dnia 16 stycznia 2002
    (21:38:53),
    (sygnowane: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne ):

    > Już zapomniałem o co poszło :(
    > Jeśli to JEST koszt to tak.

    No np. papier komputerowy. Kupuję 10 ryz. 5 sprzedaję, a 5 zużywam
    sam.

    > "Wyprodukowanie" ŚT dla siebie

    siebie, czyli prywatnie? Czy dla firmy?
    Kupuję częsci komputerowe, składam sprzęt i kupuję go sam od
    siebie.

    > nie jest kosztem, wzięcie
    > kuzynce nie jest kosztem itp.

    ??

    > [...]
    > Jeśli to DLA FIRMY - to nie !

    Dlaczego nie? Przecież to mój koszt. Nie rozumiem.
    a) Kupuję papier komputerowy, księguję jako koszt, bo zużywam.
    b) Kupuję papier komputerowy, księguję jako towar, ale mam potrzebę
    użycia papieru, więc mogę sam od siebie kupić. Dlaczego nie ma iść
    jako koszt? Bez sensu!

    --
    pozdrowienia i ukłony, śle sługa uniżony
    Przemysław Adam Śmiejek

    Gość w dom, żona w ciąży

  • 9. Data: 2002-01-16 22:50:14
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    On Wed, 16 Jan 2002 21:48:12 +0100, "Ryszard G" <r...@p...fm>
    wrote:

    >w koszty wpisales fakture zakupu gdy towar kupiles.

    Nie. Wtedy wpisałem w towar handlowy.

    >przekazujac pozniej towary czy materialy na wlasne potrzeby
    >spowodowales, ze nie sa one kosztem uzyskania przychodu

    NIE SĄ? Jak to? Przykład
    a) Kupiłem 5 ryz paieru A4 i zużyłem. Wpisuję w KUP.
    b) Kupilem 10 ryz paieru A4 i wpisałem w towar handlowy. Ale 5
    zużyłem. Wg mnie wpisuję w KUP, bo to (a), tyle, że kupuję od siebie.

    >NIE
    >faktura jest tylko na potrzeby VAT: przekazanie na potrzeby wlasne
    >jest po prostu sprzedaza w rozumieniu VAT;

    ALE WTEDY PRZYCHODZI DODATKOWY VAT. A chodzi o to, że w zasadzie
    bilans się nie zmienia, tylko zapis zmienia rubrykę z TOWAR HANDLOWY
    na KUP.

  • 10. Data: 2002-01-17 00:44:28
    Od: "Ryszard G" <r...@p...fm>

> [...]
    > b) Kupilem 10 ryz paieru A4 i wpisałem w towar handlowy. Ale 5
    > zużyłem. Wg mnie wpisuję w KUP, bo to (a), tyle, że kupuję od

    Tu się zgadzam z Tobą.
    Ale nie jest to przekazanie na potrzeby własne podanika lecz zużucie
    towarów (materiałów) na potzeby działalności gospodarczej i oczywiście
    jako takie nadal jest kosztem uzyskania przychodu i powinno być
    przeksięgowane z towarów do pozostałych wydatków.

    Termin "towary na potrzeby własne podatnika" oznacza przekazanie na
    potrzeby prywatne tj. nie związane z działalności gospodarczą.

    pozdrawiam
    Ryszard

    ps. chyba mi się to nie śni, choć ranek nie tak blisko ?