  • 1. Data: 2006-04-04 20:38:30
    Temat: darowizna na zakup mieszkania
    Od: takeshin <t...@o...pl>

    witam!

    widzę,
    że pytania o zakup mieszkania i związane z tym podatki są dosyć popularne...

    mój przypadek wygląda następująco:

    potrzebuję pożyczyć od rodziców 19 000 na zakup mieszkania
    rodzice chcą przelać te pieniądze na moje konto,
    (na które dostaję również wynagrodzenie z pracy)

    czy będziemy musieli zapłacić podatek od tej darowizny? jaki?
    jaka jest kwota zwolniona od podatku?

    czy będzie miało znaczenie,
    jeśli przelew zrobimy w kilku mniejszych ratach?

    a jeżeli muszę zapłacić podatek od darowizny,
    to czy nie lepiej spisać jakąś umowę o udzielenie pożyczki?
    jeśli tak,
    to jak?

    proszę o poradę
    jak mądrze rozegrać tą sprawę

    pozdrawiam!

  • 2. Data: 2006-04-04 22:33:17
    Temat: Re: darowizna na zakup mieszkania
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    takeshin wrote:

    > mój przypadek wygląda następująco:
    >
    > potrzebuję pożyczyć od rodziców....

    obojga, czy jednego ?

    19 000 na zakup mieszkania
    > rodzice chcą przelać te pieniądze na moje konto,
    > (na które dostaję również wynagrodzenie z pracy)

    każdy z rodziców może dać ci darowiznę w kwocie 9637 zł
    drugie tyle może dać ci o ile zadeklarujesz, że taką kwotę przeznaczysz
    na cele mieszkaniowe.
    To już ma razem prawie 40 tyś bez podatku i bez zgłaszania tego do US.

    > czy będzie miało znaczenie,
    > jeśli przelew zrobimy w kilku mniejszych ratach?
    nie.

    > a jeżeli muszę zapłacić podatek od darowizny,
    > to czy nie lepiej spisać jakąś umowę o udzielenie pożyczki?

    Nie radzę, bo US się nie dopatrzy pożyczki w tym.
    Zresztą nie musisz kombinować.
    > proszę o poradę
    > jak mądrze rozegrać tą sprawę

    Poszukaj moich postów na ten temat na grupie.
    Pisałem już conajmniej kilka razy łącznie z wzorami umów darowizny.

  • 3. Data: 2006-04-05 07:13:11
    Od: takeshin <t...@o...pl>

    witek napisał:
> [...]
    > na cele mieszkaniowe.
    > To już ma razem prawie 40 tyś bez podatku i bez zgłaszania tego do US.

    ok.
    dziękuję za pomoc

    jeszcze tylko nie bardzo wiem,
    gdzie to trzeba zadeklarować?
    trzeba spisywać umowy darowizny i zgłosić to na jakimś druku do US?

  • 4. Data: 2006-04-06 00:29:19
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    takeshin wrote:

    > jeszcze tylko nie bardzo wiem,
    > gdzie to trzeba zadeklarować?

    nigdzie :)

    > trzeba spisywać umowy darowizny i zgłosić to na jakimś druku do US?

    nie trzeba spisywać i nie trzeba nigdzie zgłaszać (cholera, może ja
    jestem nienormalny?)

    Natomiast warto spisać, bo za 5 lat US może się zapytać skąd miałeś
    pieniądze, a rodziców może nie być pod ręką.

  • 5. Data: 2006-04-06 08:26:56
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "witek" <w...@g...pl.spam.invalid> napisał w
    wiadomości news:e11ncv$fcp$1@inews.gazeta.pl...

    > nigdzie :)

    Jeżeli kwota przekracza 9.637 zł trzeba zgłosić w Urz. Skarbowym.

    US?

    > nie trzeba spisywać i nie trzeba nigdzie zgłaszać (cholera, może ja
    > jestem nienormalny?)

    Trzeba spisać umowę darowizny. Do kwoty 9637 zł nie trzeba podawać
    celu, na jaki jest przeznaczona darowizna. Na kwotę darowizny powyżej
    9637 zł musi być podany cel (przeznaczenie na mieszkanie).
    Aby uniknąć opodatkowania darowizny powyżej 9637 zł (raz na 5 lat),
    trzeba umowę darowizny w ciągu 30 dni zarejestrować w US i wypełnić
    "Zeznanie podatkowe" (druk Min. Fin. SD) z podpisami darczyńcy i
    obdarowanego. Jeżeli do czasu rejestracji umowy w US podarowana kwota
    zostanie wydana na cele mieszkaniowe (trzeba w US przedstawić dowód
    wydania na cele mieszkaniowe), to US nie naliczy podatku od spadków i
    darowizn do zapłaty.
    Jeżeli darowizna zostanie wydana później, to US naliczy podatek do
    zapłaty, który zwróci po przedstawieniu wykorzystania na cele
    mieszkaniowe.

    > Natomiast warto spisać, bo za 5 lat US może się zapytać skąd miałeś
    > pieniądze, a rodziców może nie być pod ręką.

    Tak, warto spisać i zasięgać informacji w Urzędzie Skarbowym, jeszcze
    przed transakcją, żeby dotrzymać wymaganych procedur i terminów, bo z
    US nie ma żartów.

    wa

  • 6. Data: 2006-04-06 14:13:28
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    wektor wrote:
> [...]
    > wiadomości news:e11ncv$fcp$1@inews.gazeta.pl...
    >
    > Jeżeli kwota przekracza 9.637 zł trzeba zgłosić w Urz. Skarbowym.

    Warto, ale nie trzeba.
    Tzn, własciwa forma to darowizna notarialna, ale nie zachowanie tej
    formy, przy spełnieniu darowizny też jest wystarczające.

    > Do kwoty 9637 zł nie trzeba podawać
    > celu, na jaki jest przeznaczona darowizna.

    Powyzej też, nie, tylko że trzeba zapłacic podatek.

    > Na kwotę darowizny powyżej
    > 9637 zł musi być podany cel (przeznaczenie na mieszkanie).
    ... jeśli chce się uniknąć zapłacenia podatku.

> [...]
    > trzeba umowę darowizny w ciągu 30 dni zarejestrować w US i wypełnić
    > "Zeznanie podatkowe" (druk Min. Fin. SD) z podpisami darczyńcy i

    ???
    może ja o czymś nie wiem.
    Pokaż paragraf, który nakazuje mi to zgłośić do US.

    I to, że raz na 5 lat, też jest nieprawdą.

  • 7. Data: 2006-04-06 22:28:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Apr 2006, wektor wrote:

    > Użytkownik "witek" <w...@g...pl.spam.invalid> napisał

    > Jeżeli kwota przekracza 9.637 zł trzeba zgłosić w Urz. Skarbowym.

    wKF: kwota była podana (mniejsza, bo 19 kzł od 2 osób).
    iMHO witek odnosił się do wątku, nie "w ogóle" :)

    > Trzeba spisać umowę darowizny.

    Dla porządku: jeśli umowa darowizny nie jest notarialna, to
    wg Kodeksu Cywilnego o jej ważności przesądza fakt wykonania
    czyli dowód zapłaty (w postaci pokwitowania, przelewu bankowego
    albo podobnie).
    Być może US (ten albo USy w ogóle) nie zwracają uwagi na ten
    drobiazg, ale na grupie ktoś w tym roku to zrobił :) (sprawdzałem
    w KC jakby co :>), rzeczywiście - pisemna umowa darowizny
    która nie została wykonana jest świstkiem papieru bez znaczenia,
    ergo - przy braku dowodu wykonania umowy jest problem
    z dowodzeniem czegokolwiek ponadto.
    Ważny jest *KWIT* (może być na tej samej kartce papieru :)
    - "umówioną kwotę przyjąłem" i podpis, albo jakoś tak)

    IMHO to cenna uwaga :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2006-04-07 01:49:58
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > IMHO to cenna uwaga :)

    Raczej oczywista.

    Zakładając np. kwotę darowizny np. 10 tyś, trzeba się z nią pofatygować
    do US, bo trzeba zapłacić podatek (> 9637), ale jezeli na tej umowie
    będzie zapis, że obdarowany oświadcza, że przeznaczy ją na cele
    mieszkaniowe (uwga znowu wpadka: to obdarowany ma oświadczyć, że
    przeznacza na cele mieszkaniowe, a nie darczyńca, że daje na cele
    mieszkaniowe) to jak najbardziej mieści się to w limicie darowizny
    zwolnionej z podatku, więc nie ma w ogóle potrzeby iść do ZUS i w
    związku z tym zus od niczego podatku naliczał nie będzie.