  • 1. Data: 2006-04-04 17:58:44
    Temat: podatek od sprzedazy mieszkania...
    Od: "suhy" <i...@d...pl>

    Witajcie
    Wiem ze juz było ale muszę się upewnić...

    Niestety bardzo mnie przycisnęło finansowo i muszę sprzedać małe mieszkanko
    które kupiłem w zeszłym roku.
    Od sprzedaży musze odprowadzić 10% podatku.

    Ale sprzedaję to mieszkanko nie w celach zarobkowych
    Kupiłem je za 90k, teraz znalazłem kupca za 95k
    ale podatek podobno mam zaplacic od całości, czyli 9,5k?
    Czyli jestem w plecy?
    Czy to prawda?
    Czy to państwo jest aż tak guzik warte, że tak delikatnie to określę?

    Czy zmieni coś fakt że z kasy którą otrzymam część muszę wydać na remont i
    ocieplenie domu w którym mieszkam (ok. 40k)?
    Część - nie wszystko.. bo reszta musi iść na inny cel. np uregulowanie
    zaległości w gazowni....

    Czy jest jakaś szansa na uniknięcie przynajmniej części podatku?

    Dziekuję i pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-04-04 18:22:19
    Temat: Re: podatek od sprzedazy mieszkania...
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    suhy wrote:
> [...]
    > zaległości w gazowni....
    >
    > Czy jest jakaś szansa na uniknięcie przynajmniej części podatku?

    Art 28.
    Przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych
    w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z przychodami
    (dochodami) z innych
    źródeł.
    2. Podatek od przychodu, o którym mowa w ust. 1, ustala się w formie
    ryczałtu w
    wysokości 10% UZYSKANEGO PRZYCHODU.

    W ogóle poczytaj sobie całą ustawę, bo tam jest więcej tego.

  • 3. Data: 2006-04-04 18:52:14
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    witek wrote:

    > 2. Podatek od przychodu, o którym mowa w ust. 1, ustala się w formie
    > ryczałtu w
    > wysokości 10% UZYSKANEGO PRZYCHODU.

    A jaka jest oficjalna interpretacja takiego przychodu?

    Tzn. mam powiedzmy mieszkanie spółdzielcze lokatorskie (ponad 5 lat,
    jeśli ma to jakieś znaczenie) i określony wkład lokatorski.

    "Wykupuję" to mieszkanie (czyli przekształcam na spółdzielcze
    własnościowe) po czym pół roku później sprzedaję.

    I te 10% płacę od ceny mieszkania, czy ceny mieszkania minus koszt
    wykupu, czy może ceny mieszkania minus koszt wykupu minus wkład
    lokatorski? (pomijam możliwość odjęcia kosztów operacji czy ewentualnych
    wydatków w ciągu 2 lat na np. zakup gruntu i budowę domu)

  • 4. Data: 2006-04-04 21:32:58
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    suhy napisał(a):

    > Czy zmieni coś fakt że z kasy którą otrzymam część muszę wydać na remont i
    > ocieplenie domu w którym mieszkam (ok. 40k)?

    Tak, korzystasz ze zwolnienia jeśli remont lub modernizację przeprowadzisz w
    ciągu dwóch lat od dnia sprzedaży.

    Ustawa o pdof:

    "Art. 21. 1. Wolne od podatku dochodowego są:
    [...]
    32) przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych
    określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a:
    a) w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia
    sprzedaży:
    [...]
    - na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację
    własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu
    mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    [...]"

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~

  • 5. Data: 2006-04-05 08:33:33
    Od: "suhy" <i...@d...pl>

    dzięki śliczne
    pozdrawiam

  • 6. Data: 2006-04-05 11:03:16
    Od: "wsadows" <w...@g...pl>

    Witam,

    A owe 5 lat to od jakiego momentu sie liczy? Od podpisania umowy z
    developerem, czy aktu notarialnego?
    A jesli kupilo sie mieszkanie z ulga podatkowa i sprzedaje sie je przed
    uplywem 5 lat z zyskiem, ale pieniadze ze sprzedarzy pojda na splate kredytu
    ( czyli chyba kupno) zaciagnietego na nowe mieszkanie?
    Czy Urzad Skarbowy daruje ulge podatkowa i 10% podatek w takim przypadku?
    Wie ktos cos moze na ten temat?

    Pozdrawiam
    Wojtek

  • 7. Data: 2006-04-05 12:10:54
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    wsadows napisał(a):

> [...]
    > kredytu ( czyli chyba kupno) zaciagnietego na nowe mieszkanie?
    > Czy Urzad Skarbowy daruje ulge podatkowa i 10% podatek w takim przypadku?

    Mógłbyś przeczytać przynajmniej ten jeden artykuł z ustawy o pdof, który
    cytowałem wyżej...

[...]

    e) w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia
    sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub
    pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w
    spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na
    terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub
    pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed
    dniem uzyskania tych przychodów,[...]"

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~

  • 8. Data: 2006-04-05 12:27:40
    Od: "wsadows" <w...@g...pl>

> [...]
    > terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub
    > pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed

    Przeczytalem.
    Tyle, ze mnie chodzi bardziej o to, czy promocje lacza sie ze soba?
    Czy US moze mi powiedzec, ze nie musze zwracac ulgi podatkowej, ale te 10% to
    mam zaplacic, albo odwrotnie?

    pozdrawiam
    Wojtek

  • 9. Data: 2006-04-06 07:53:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Apr 2006, wsadows wrote:

    > A owe 5 lat to od jakiego momentu sie liczy? Od podpisania umowy z
    > developerem, czy aktu notarialnego?

    Weź Kodeks Cywilny i sprawdź kiedy następuje moment sprzedaży przy
    umowie sprzedaży nieruchomości.
    Liczy się data oznaczona w akcie notarialnym.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2006-04-06 08:01:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 4 Apr 2006, suhy wrote:

    > Od sprzedaży musze odprowadzić 10% podatku.
    >
    > Ale sprzedaję to mieszkanko nie w celach zarobkowych

    Mi się wydaje że owa regulacja prawna ma prosty cel - zapobiec
    takim "sprzedażom nie w celach zarobkowych" czyli prowadzenia
    de facto handlu nieruchomościami pod pozorem "kupowania na
    własne potrzeby".
    Zauważ że mimo wszystko JEDNAK planujesz:

    > Kupiłem je za 90k, teraz znalazłem kupca za 95k

    ...5 kzł zarobić.
    I owa regulacja ma doprowadzić do tego żeby ci się NIE OPŁACAŁO
    zarobić NIE prowadząc zarejestrowanej działalności "handel i pośrednictwo
    nieruchomościami".

    > ale podatek podobno mam zaplacic od całości, czyli 9,5k?
    > Czyli jestem w plecy?

    Ano :(

    > Czy to prawda?
    > Czy to państwo jest aż tak guzik warte, że tak delikatnie to określę?

    Nie, państwo broni się przed legalnym wykorzystywaniem "luk w prawie".
    Kto rozsądny zakładałby "handel nieruchomościami" jak mógłby zamiast
    użerania się z jakimiś licencjami, ewidencjami i co tam jeszcze trzeba
    "kupić dla siebie" nieruchomość i sprzedać ją zaniedługo znajdując
    innego chętnego ?
    5 (faktycznie dłuższy, bo "od końca roku") letni okres "zamrożenia"
    skutecznie zniechęca do takich pomysłów.
    A przy okazji "w plecy" dostają wszyscy co kupili jakąś nieruchomość
    i w krótkim czasie okazuje się ze ich na nią nie stać (czy wprost, czy
    pośrednio - że brakło im pieniędzy na inne cele, to już bez znaczenia),
    niestety...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)