    From: "wektor" <w...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: darowizna na zakup mieszkania
    Date: Thu, 6 Apr 2006 10:26:56 +0200

    Użytkownik "witek" <w...@g...pl.spam.invalid> napisał w
    wiadomości news:e11ncv$fcp$1@inews.gazeta.pl...
    > takeshin wrote:
    > >
    > > jeszcze tylko nie bardzo wiem,
    > > gdzie to trzeba zadeklarować?
    >
    > nigdzie :)

    Jeżeli kwota przekracza 9.637 zł trzeba zgłosić w Urz. Skarbowym.

    US?

    > nie trzeba spisywać i nie trzeba nigdzie zgłaszać (cholera, może ja
    > jestem nienormalny?)

    Trzeba spisać umowę darowizny. Do kwoty 9637 zł nie trzeba podawać
    celu, na jaki jest przeznaczona darowizna. Na kwotę darowizny powyżej
    9637 zł musi być podany cel (przeznaczenie na mieszkanie).
    Aby uniknąć opodatkowania darowizny powyżej 9637 zł (raz na 5 lat),
    trzeba umowę darowizny w ciągu 30 dni zarejestrować w US i wypełnić
    "Zeznanie podatkowe" (druk Min. Fin. SD) z podpisami darczyńcy i
    obdarowanego. Jeżeli do czasu rejestracji umowy w US podarowana kwota
    zostanie wydana na cele mieszkaniowe (trzeba w US przedstawić dowód
    wydania na cele mieszkaniowe), to US nie naliczy podatku od spadków i
    darowizn do zapłaty.
    Jeżeli darowizna zostanie wydana później, to US naliczy podatek do
    zapłaty, który zwróci po przedstawieniu wykorzystania na cele
    mieszkaniowe.

    > Natomiast warto spisać, bo za 5 lat US może się zapytać skąd miałeś
    > pieniądze, a rodziców może nie być pod ręką.

    Tak, warto spisać i zasięgać informacji w Urzędzie Skarbowym, jeszcze
    przed transakcją, żeby dotrzymać wymaganych procedur i terminów, bo z
    US nie ma żartów.

    wa