  • 1. Data: 2005-10-05 21:10:04
    Temat: darowizny, ulga remontowa ...
    Od: "magi" <M...@t...lodz.pl>

    Moja mama jest na zasiłku przedemerytalnym, chciałabym dać jej trochę kasy
    na remont, zeby jeszcze mozna bylo cos od US odzyskać, czy mogę tak po
    prostu pożyczyć czy dać mamie kasę czy dla US musi mama mieć jakieś kwity,
    że ma kase ode mnie. No i mam pytanie jesli będzie miała rachunki, na
    podstawie których przysługuje jej odliczenia 2 tys zł a płaci 500 zł podatku
    rocznie to czy pozostała część będzie mogła odpisywac w przyszłych latach?
    a czy jesli mieszka z siostra choc mieszkanie jest tylko na nią to czy mogą
    brać faktury na obie i obie skorzystac z odliczeń. Wiem że niektórzy
    sporządzają umowy użyczenia jak to wygląda?

    Dzięki
    Magi

  • 2. Data: 2005-10-05 21:25:47
    Temat: Re: darowizny, ulga remontowa ...
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    magi wrote:
    > Moja mama jest na zasiłku przedemerytalnym, chciałabym dać jej trochę kasy
    > na remont, zeby jeszcze mozna bylo cos od US odzyskać, czy mogę tak po
    > prostu pożyczyć czy dać mamie kasę ...
    Możesz
    9637 zł bez żadnych papierów, podatków i zgłaszania tego w US.
    Wolno ci tyle mamie dać w okresie 5 lat.

    > czy dla US musi mama mieć jakie? kwity, że ma kase ode mnie.
    Nie musi, ale jak mama ma konto w banku, to przepuść to przelewem przez
    bank z tytułem darowizna, co byś miała "świadków" ze darowizna
    faktycznie miała miejsce, gdyby sie kiedyś US zapytał skąd mama miała
    pieniądze na remont.
    Albo napisz na kartce że darujesz co komu i kiedy i wjakiej formie
    (gotówka).
    Wzory umów darowizn znajdziesz mnóstwo w internecie. I obie się pod tym
    podpiszcie
    Niech to mama gdzie sobie trzyma ma wszelki wypadkek dla US.
    Ale przelew bankowy jest najlepszy, bo nikt się nie przyczepi, że go nie
    było.

    > No i mam pytanie jesli będzie miała rachunki, na
    > podstawie których przysługuje jej odliczenia 2 tys zł a płaci 500 zł podatku
    > rocznie to czy pozostała czę?ć będzie mogła odpisywac w przyszłych latach?
    Tego akurat nie jestem pewien jak to bylo (albo jak będzie). Zdaje się,
    że będzie mogła, ale głowy nie dam.

    > a czy jesli mieszka z siostra choc mieszkanie jest tylko na niš to czy mogš
    > brać faktury na obie i obie skorzystac z odliczeń. Wiem że niektórzy
    > sporzšdzajš umowy użyczenia jak to wyglšda?

    wzór umowy użyczenia jest tu:
    https://www.e-doradca.pit.pl/pages/i/847.php

    tylko uwaga, zeby siostra miala faktury i remontowała to co jest jej
    użyczone, a mama resztę.
    Jak mama będzie miała faktury na kafelki położone w pokoju użyczonym
    siostrze, to będzie ała ze strony US.