  • 1. Data: 2004-01-30 08:51:54
    Temat: daty w pkpir
    Od: "agnieszka33" <a...@p...onet.pl>

    Witam serdecznie!

    Moj problem mozna opisac nastepujaco:
    Od jakiegos czasu prowadze ksiegowosc firmy opodatkowanej na zasadach ogolnych
    Wczesniej nie mialam z ksiegowoscia nic wspolnego, jednak osoba pracujaca na
    tym stanowisku przede mna wyjasnila mi ze do ksiazki przychodow i rozchodow
    wpisuje po prostu wszystkie faktury w kwocie netto zgodnie z datami ich
    otrzymania
    Tak tez robilam
    Pojawil sie jednak problem poniewaz na poczatku stycznia otrzymalam poczta
    kilka faktury wystawionych jeszcze w grudniu i de facto dotyczacych grudnia -
    np. energia elektryczna, wykonane uslugi lakierowania itd.
    Dzwonilam do urzedu skarbowego z zapytaniem do ktorego roku mam zaliczyc owe
    faktury - udzielono mi informacji, ze mam nadal stosowac metode memorialowa lub
    kasowa - wtedy po raz pierwszy dowiedzialam sie o ich istnieniu, poczytalam
    troche i juz sie mniej wiecej orientuje.
    Moje pytanie jednak brzmi - czy bledem jest wpisywanie wszystkich faktur w
    ksiazke nie w dacie ich wystawienia ale w dacie wplywu do firmy?
    Jesli nie, to czy powinnam te faktury sporne wpisac mimo wszystko na styczen -
    jako kontynuacje zasady stosowanej w firmie?
    Dziekuje z gory za podpowiedzi - wlosy mi deba staja jak pomysle sobie ze
    wszelkie ksiegowania dokonywane przeze mnie byly bledne.

  • 2. Data: 2004-01-30 11:12:10
    Temat: Re: daty w pkpir
    Od: w...@p...onet.pl

    ja tam tez na ksiegowości się nie znam ale oczywistym jest że księgujemy z datą
    wystawienia f-ry za wyjątkiem faktur za telefony prąd itp któr księgujemy z
    datą płatności tj. faktura wystawiona w grudniu płatna 8.01 księgujemy w
    styczniu. US nie obchodzi kiedy otrzymałas fakturę
    pozdr
    Maciek

  • 3. Data: 2004-01-30 11:45:28
    Od: "agnieszka33" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > datą  płatności tj. faktura wystawiona w grudniu płatna 8.01 księgujemy w
    > styczniu. US nie obchodzi kiedy otrzymałas fakturę

    tutaj to ja się nie zgodzę - podany sposób księgowania faktur za media
    obowiązuje w ewidecji VAT - w pkpir nie księguje się ich z datą płatności,
    chyba że podatnik wybrał ogólnie metodę kasową rozliczania podatku dochodowego
    (tyle dzisiaj wyczytałam - mam nadzieję że prawidłowo rozumuję - jeśli nie to
    proszę o poprawienie mnie!)

    a co do tego czy US nie obchodzi kiedy otrzymałam fakturę, to znowu kłóci się
    wg mnie z przepisami rozporządzenia o kpir gdzie to pisze ze wpisow w ksiedze
    dokonuje się na zakończenie dnia. jak mogę na zakończenie dnia wpisać faktury
    których jeszcze nie mam?

  • 4. Data: 2004-01-30 12:43:45
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    agnieszka33 wrote:

> [...]
    > wpisow w ksiedze dokonuje się na zakończenie dnia. jak mogę na
    > zakończenie dnia wpisać faktury których jeszcze nie mam?

    A czy ten obowiązek nie dotyczy tylko materiałów i towarów handlowych?
    A co zrobić gdy towar przyjdzie przed fakturą to też jest wyraźnie
    powiedziane co należy zrobić

  • 5. Data: 2004-01-30 13:17:18
    Od: "agnieszka33" <a...@p...onet.pl>

    > A czy ten obowiązek nie dotyczy tylko materiałów i towarów handlowych?
    > A co zrobić gdy towar przyjdzie przed fakturą to też jest wyraźnie
    > powiedziane co należy zrobić

    owszem - jest napisane co zrobić w przypadku nadejścia towarów handlowych i
    materiałów przed fakturą. ale mówię o wszelkich zapisach w księdze.

  • 6. Data: 2004-01-31 12:20:19
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "agnieszka33" <a...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:74a0.000001cd.401a1b29@newsgate.onet.pl...

> [...]
    > Dziekuje z gory za podpowiedzi - wlosy mi deba staja jak pomysle sobie ze
    > wszelkie ksiegowania dokonywane przeze mnie byly bledne.

    Podatek dochodowy rozlicza się rocznie. Dlatego koszty dotyczące dane roku
    muszą być w tym roku rozliczone. Jeśli faktura z datą grudniową dotyczy
    zakupów grudniowych to muszą być rozliczone w grudniu.
    Nastomiast dużym błędem nie jest gdy faktura kosztowa zostanie zaksięgowana
    miesiąc później, ale w ramach tego samego roku.

    Pzdr,
    BaLab

  • 7. Data: 2004-02-01 19:57:58
    Od: "monia" <m...@p...pl>

    Użytkownik "agnieszka33" <a...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:74a0.000002b8.401a43d7@newsgate.onet.pl...

> [...]
    dochodowego
    > (tyle dzisiaj wyczytałam - mam nadzieję że prawidłowo rozumuję - jeśli nie

    metoda memoriałowa polega na tym, że księgujesz daną fakturę zwykle w
    miesiącu którego ona dotyczy.
    Trzeba stosować ją konsekwentnie przez wszystkie lata podatkowe, więc jeżeli
    poprzednia księgowa ją stosowała, to ty również musisz. Gdybyś przeszła na
    metodę kasową, w razie kontroli US by Ci się przyczepił i musiałabyś
    wszystko poprawiać łącznie z deklaracjami podatkowymi.
    Co do faktur za energię, telefon... to jest to wyjątek od metody
    memoriałowej, i należy je księgować w dacie terminu płatności lub w dacie
    zapłaty jeżeli ta była wcześniejsza, pod warunkiem że termin płatności
    wypada w miesiącu następnym od daty wystawienia. Jeżeli wypada w tym samym
    miesiącu co data wystawienia faktury, to spokojnie księgujesz w dacie
    wystawienia lub otrzymania.

> [...]
    ksiedze
    > dokonuje się na zakończenie dnia. jak mogę na zakończenie dnia wpisać

    Co do tego czy w dacie wystawienia czy w otrzymania, to powinno się
    księgować w dacie otrzymania. Dlaczego ?? Podam prosty przykład. Załóżmy że
    księgujesz wszystko w dacie wystawienia, i księgujesz na bieżąco. Załóżmy,
    że zwykle wszyscy dostarczali Ci fakturę w dniu w którym ją wystawili... Ale
    na przykład raz jeden delikwent dostarczył ją po czterech dniach... Możesz
    wiedzieć o tym, że tego i tego dnia taka faktura została na Twoją fakturę
    wystawiona i zaksięgować ją bez dokumentu, lub jeżeli księgujesz ręcznie to
    po prostu zostawić puste miejsce.... Ale co się zdarzy jeśli nie będziesz w
    dniu wystawienia faktury wiedziała o istnieniu tej faktury, tylko dowiesz
    się o niej dopiero gdy ów delikwent Ci ją wręczy ?? Wtedy już nie będziesz
    mogła jej zaksięgować w dniu wystawienia, bo będzie już za póżno... i musisz
    ją zaksięgować tak czy siak w dniu otrzymania. Są więc dwa wyjścia: albo
    księgować cały czas w dniu otrzymania, albo księgować po zakończeniu
    miesiąca wszystko w dacie wystawienia, bo wtedy nikt Ci nie udowodni że
    fakturę otzymałaś w innym dniu niż została wystawiona.

    Gdybym miała Ci powiedzieć jak ja robię, to ja robię przepisowo w dacie
    otrzymania, przynajmniej śpię spokojnie. Polecam :)

  • 8. Data: 2004-02-01 21:55:30
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "monia" <m...@p...pl> napisał w wiadomości
    l...
> [...]
    samym
    > miesiącu co data wystawienia faktury, to spokojnie księgujesz w

    Czy Ty monia odróżniasz księgowanie (cokolwiek to znaczy)
    od rozliczenia VAT?

    > Gdybym miała Ci powiedzieć jak ja robię, to ja robię przepisowo w
    dacie
    > otrzymania, przynajmniej śpię spokojnie. Polecam :)

    Dalej śpisz spokojnie? :-)

  • 9. Data: 2004-02-02 21:39:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 1 Feb 2004, monia wrote:
    [...]
    >+ Trzeba stosować ją konsekwentnie przez wszystkie lata podatkowe,

    Dysponujesz może jakimiś interpretacjami US/MF lub wyrokami
    WSA/NSA/SN ?
    Bo to co napisałaś to nie cytat a interpretacja; ponieważ interpretacja
    językowa nie jest IMHO oczywista to AFAIK wchodzą w rachubę pozostałe
    - a logika wskazuje że byłoby to nielogiczne... !

    >+ więc jeżeli
    >+ poprzednia księgowa ją stosowała, to ty również musisz.

    No popatrz. Nie spodziewałbym się że ktoś będzie chciał
    Maddy wsadzić ;)
    [...]
> [...]
    >+ na przykład raz jeden delikwent dostarczył ją po czterech dniach...

    Abstrahując od tego co już CEF napisał, to może napomknę o dwu
    zapiskach:
    - "wpis do 20. następnego miesiąca" wg. rozp. ds. KPiR
    - uwaga "chyba ze zarachowanie ich nie bylo mozliwe" z ustawy
    Łącznie nie widzę problemu w 4 dniach JEŚLI zostały użyte
    właściwe instrumenty.
    [...]
> [...]
    >+ miesiąca wszystko w dacie wystawienia, bo wtedy nikt Ci nie udowodni że
    >+ fakturę otzymałaś w innym dniu niż została wystawiona.

    A dlaczego miałby "udowadniać" ?
    Wyłóż na spokojnie, bo ja jakoś dojść nie mogę :(
    To że można księgować tak lub siak wątpliwościom nie podlega, lista
    ograniczeń wynika mniej więcej z rozporządzenia.
    Jeszcze rozumiem ;) jakby ktoś przekonywał w kwestii "nikt ci nie
    udowodni"[1] zapisów VAT: ale co z tą KPiR ??
    [1]: "byś się nie zdziwił[a]" :)

    >+ Gdybym miała Ci powiedzieć jak ja robię, to ja robię przepisowo w dacie
    >+ otrzymania, przynajmniej śpię spokojnie. Polecam :)

    No dobrze. Załóżmy że ktoś księguje (do KPiR) w dacie otrzymania
    i jednocześnie rozlicza memoriałowo. GDZIE proponujesz wpisywać
    wartości kosztów ?
    Nie, ja nie mówię że *nie ma gdzie* :), jakbym *musiał* to bym
    gdzieś upchnął (znaczy: nie ma co wymyślać bo mało
    zostało :)). Ale... ale podsumowywanie kosztów chyba to utrudni ?
    Dlatego pytam jak TECHNICZNIE chciałabyś to rozwiązać...
    ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)