  • 1. Data: 2002-10-01 13:12:11
    Temat: deklaracja VAT - dzialalnośc + najem
    Od: walfal <w...@x...wp.pl>

    Sytuacja wygląda tak: prowadzę działalność gospodarczą gdzie mam
    sprzedaż zwolnioną i opodatkowaną np. 10 000 zł zwolninej i 10 000 zł
    opodatkowanej 22%. Zakupy do rozliczenia strukturą sprzedaży również
    10 000 zł. Czyli do odliczenia 5 000 zł. I 5 000 zł VAT do zapłaty.
    Rozpoczynam wynajmować lokal bez zwiazku z prowadzoną działalnością,
    ze stawką 22%. Powiedzmy, że za 2 000 zł/m-c plus VAT (bez kosztów).
    Wypełniam deklarację i wpisuję sprzedaż: 10 000 ZW i 12 000 22%.
    I tu mam dylemat: czy mam zmienić rozliczenie zakupów w zwiazku ze
    zmianą wykazywanej na deklaracji struktury sprzedaży?
    Wydaje mi sie to dziwne, gdyż zakupy rozliczane strukturą sprzedaży nie
    mają nic wspólnego z dochodami z najmu. Z drugiej strony panienka w US
    nie przyjmie deklaracji bo nie będzie się zgadzało wyliczenie.
    Jak to zrobić poprawnie?
    witek

  • 2. Data: 2002-10-01 14:57:09
    Temat: Re: deklaracja VAT - dzialalnośc + najem
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Oct 2002, walfal wrote:

> [...]
    >+ mają nic wspólnego z dochodami z najmu. Z drugiej strony panienka w US
    >+ nie przyjmie deklaracji bo nie będzie się zgadzało wyliczenie.

    A sprawdzałeś ? ;)
    Zeznaję że ja nie sprawdzałem ;)

    >+ Jak to zrobić poprawnie?

    Przeczytać Ustawę o VAT ?
    ++++
    Art. 20. [ Jednoczesna sprzedaż towarów opodatkowanych i zwolnionych od
    podatku ]

    1. Podatnik dokonujący sprzedaży towarów opodatkowanych i zwolnionych od
    podatku obowiązany jest do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego,
    związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną.
    [...]
    3. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o
    których mowa w ust. 1, podatnik może także zmniejszyć podatek należny o
    taką część podatku naliczonego, która odpowiada procentowemu udziałowi
    wartości sprzedaży towarów opodatkowanych podatkiem w wartości sprzedaży
    ogółem. Przy ustalaniu wartości sprzedaży nie uwzględnia się kwot podatku.
    ----

    Inaczej mówiąc - "struktura" to jest ostateczność na która się
    *zezwala* :) Normalnie należy "wyliczyć rzeczywiste...".

    Nie byłeś łaskaw napisać *jakie* zakupy dotycza czego: bo
    "koszty ogólne" (których nie da się rozpisać) należy potraktować
    strukturą "ogólną" :)
    Jeśli takich kosztów ewidentnie nie ma (do celów wynajmu
    nie korzystasz ze służbowych telefonów, drukarki, internetu
    i co tam jeszcze) - to ja bym rozliczał właśnie osobno.
    No ale ja nie mam tego problemu na głowie :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-10-01 15:50:07
    Od: walfal <w...@x...wp.pl>

    Dnia 01-10-2002 16:57, Użytkownik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne napisał:
    > On Tue, 1 Oct 2002, walfal wrote:
    > A sprawdzałeś ? ;)
    > Zeznaję że ja nie sprawdzałem ;)
    I owszem: 12 000/22 000=0,5455 (współczynnik do rozliczenia)
    Poprzednio było 0,5.
    0,5455x 10 000 = 5 454 zł (pod.VAT naliczony-odliczany od należnego)

    > Przeczytać Ustawę o VAT ?
    Owszem czytałem.
> [...]
    > nie korzystasz ze służbowych telefonów, drukarki, internetu
    > i co tam jeszcze) - to ja bym rozliczał właśnie osobno.
    Przecież powiedziałem, że najem bez kosztów. To całkiem oddzielne
    zobowiazanie z tyt.VAT.
    > Pozdrowienia, Gotfryd

    Problem w tym, że na jednej deklaracji rozliczam jednocześnie VAT
    należny z prowadzonej działalności gospodarczej i całkowicie prywatnego
    najmu(bo przecież nie składa się dwóch deklaracji).
    Dodany do przychodów opodatkowanych dochód z najmu "bruździ" mi
    przy rozliczaniu strukturą sprzedaży zakupów związanych ze sprzedażą
    opodatkowaną i zwolnioną. Podkreślam - zakupów związanych z prowadzoną
    działalnością gospodarczą.
    Powstaje dziwne dla mnie zjawisko łączenia na deklaracji VAT dwóch
    odrębnych źródeł przychodu co ma wpływ (gdy trzymamy się zasad
    obliczeniowych)na wielkość podatku podlegającego odliczeniu.
    I dalej mam w tym względzie wątpliwości tym bardziej,że w tym
    wypadku następuje jego zwiększenie.
    Czy nikt z grupowiczów nie spotkał się z tym?
    witek

  • 4. Data: 2002-10-02 16:03:12
    Od: "ktp" <k...@a...net>

    > Czy nikt z grupowiczów nie spotkał się z tym?
    > witek

    spotkałem się...
    sytuacja była jeszcze bardziej zagmatwana,
    bo była zarówno w DG sprzedaż opod.i zw
    jak i wynajem był opod.i zw (lokal użytkowy + mieszkaniówka)

    początkowo w US (któryś tam W-wa Śródmieście)
    nie chcieli przyjmować deklaracji
    twierdząc, że wyliczenia się nie zgadzają

    po iluś tam miesiącach "omijania" kancelarii
    przez wysyłanie sprawozdań pocztą i składaniu
    wyjaśnień, skąd, co i dlaczego
    (w trakcie których jakoś wspólnie doszło się urzędnikami
    do wniosku, że jednak ustawa ma priorytet nad objaśnieniami
    do deklaracji ;))))
    na stałe pomogło dopiero dołączanie do deklaracji
    osobnych kartek z wyliczeniami w stylu:
    tyle a tyle ogółem zakupów związanych ze sprz.22 w DG,
    tyle a tyle związanych ze sprzedażą zw w DG
    tyle a tyle zakupów "ogólnych" dotyczących DG
    (rozliczanych tylko strukturą dotyczącą sprzedaży z DG)

    to samo dla wynajmu,
    ogółem do odliczenia w VAT-7 tyle a tyle vatu naliczonego

    pozdr
    KTP

  • 5. Data: 2002-10-02 20:42:14
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ > A sprawdzałeś ? ;)
    >+ > Zeznaję że ja nie sprawdzałem ;)
    >+ I owszem: 12 000/22 000=0,5455 (współczynnik do rozliczenia)

    Wrrr.... Dopiero zajarzyłem...
    Deklaracja VAT-7 jest niezgodna z Ustawą bo nakazuje obliczenie
    struktury ogólnej... ! Hm....
    Poczytam co mądrzy ludzie mają do powiedzenia, no i sprawdzę
    czy moja treść (*dopuszczająca* rozliczanie strukturą o ile
    podatnik nie może wypełnić obowiązku z art.20.1 !!) jest
    aktualna...
    [...]

    No...dziwne. Ja nie :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2002-10-03 08:24:32
    Od: walfal <w...@x...wp.pl>

    Dnia 02-10-2002 18:03, Użytkownik ktp napisał:
> [...]
    >
    > to samo dla wynajmu,
    > ogółem do odliczenia w VAT-7 tyle a tyle vatu naliczonego
    Dzięki za odzew. W międzyczasie zahaczyłem o US Praga
    i tam powiedziano mi, że nie ma możliwości zastosowania Twojej
    metody. Ale to nie była główna PANI od VAT-u.
    Jest jeszcze trochę czasu więc zwrócę się pisemnie o wyjaśnienia.
    witek

  • 7. Data: 2002-10-03 21:17:06
    Od: "Wieslaw Tomczak" <t...@q...pl>

    Użytkownik "walfal" <w...@x...wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > metody. Ale to nie była główna PANI od VAT-u.
    > Jest jeszcze trochę czasu więc zwrócę się pisemnie o wyjaśnienia.

    Art 20 ust 1 okresla ze nalezy wszystko wyliczac dokladnie a dopiero jesli
    jest to niemozliwe korzystac ze "struktury".

    proporcjonalne rozbicie struktury osobno dla wynajmu i osobno dla
    dzialalnosci nie jest sprzeczne ust. 1 - Tak przynajmiej to widze, może
    jakis urzednik wyczyta w tym zdaniu cos wiecej??
    Poza tym zawsze byłaby mozliwosc naduzyc przy metodzie łącznej.
    Przykład: Jesli wyremontuje dach w budynku wynajmowanym na cele
    mieszkalne - 1000 zł zwolnione + 200 zł z VAT (refaktura telefonu i energii)
    to bedzie mi sie oplacalo - zrobic to w miesiacu w ktorym mam najwieksze
    obroty opodatkowane z dzialalnosci gospodarczej 100.000 zł. to gdybym
    uwzglednil ze remont dachu dotyczy sprzedazy zwolnionej i opodatkowanej
    (wynajem i refaktury) to moglbym sobie odliczyc prawie 100% VAT z faktury za
    remont, chociaz logika nakazywałaby inaczej.

    Moze to troche odbiega od tematu ale kilka lat temu pewien własciciel sklepu
    papierniczego w listopadzie zakupił wieksza ilość znaczkow pocztowych 1000
    zł (w okresie przedswiatecznym ludzie kupowali tez u niego koperty i
    pocztowki). Jednoczesnie zakupił tez wiele kalendarzy i zabawek dzieciecych.
    Zakup znaczkow stanowił znikomy procent zakupów w tym miesiącu a sprzedaz w
    listopadzie była naprawde niewielka. Uwzgledniając strukturę sprzedaży
    wynikającą ze struktury zakupów wyszło na to że spzredaż zwolniona z VAT
    powinna wynosic zaledwie niecałe 100 zł. W nasteopnych miesiacach znaczkow
    juz nie kupował wiec musiał wykazywac 100% spzredazy opodatkowanej, mimo że
    w rzeczywiostosci ta sprzedaż zwolniona występowała. W tym przypadku jednak
    litera prawa stała wyżej nad logiką i nie pozwolono podatnikowi w żadnym z
    nastepnych miesiecy wykazać "sprzedazy pozostałych znaczków"

    > Z pisemnym zwroceniem sie lepiej nie czekac. To sa tylko nasze opinie a
    podstawa do zaakceptowania lub do odwołania sie od ... jest wlasnie pismo z
    US
    Pozdrowienia
    WT

  • 8. Data: 2002-10-03 23:27:35
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Oct 2002, Wieslaw Tomczak wrote:
    [...zgadzam się...]
> [...]
    >+ obroty opodatkowane z dzialalnosci gospodarczej 100.000 zł. to gdybym

    Powiem inaczej: fachowcy coś tu wspominali o "wachlowaniu
    współczynnikiem" jako legalnej metodzie dopasowywania kosztów...
    Chodzi o to że VAT *wolno* zaliczać "w miesiącu lub miesiącu następnym",
    więc również taki manewr jak opisujesz sam w sobie nie świadczy że należy
    oczekiwać logiki w podatkach :)

    Pozdrowienia, Gotfryd