    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Thu, 18 Apr 2013 14:17:18 -0700 (PDT)
    Subject: dochód zagraniczny - jak rozliczyć?
    From: Piotrek <p...@p...onet.pl>

    Witam.

    Kiedyś zdarzyło mi się już o to pytać,
    ale odpowiedzi nie podały mi konkretnego przepisu na to co, gdzie
    i w którym formularzu PIT powinienem wpisać, żeby było prawidłowo.

    Do rzeczy. Jest sobie pewien amerykański serwis internetowy, na jego
    stronie regularnie pojawiają się zadania programistyczne do wykonania.
    Różni się to trochę od tradycyjnego freelancingu - nie zawiera się tu
    jakichkolwiek umów, każde zadanie formalnie stanowi osobny, trwający
    kilka dni konkurs, którego zwycięzca otrzymuje z góry ustaloną
    nagrodę
    pieniężną. Do konkursu może przystąpić każda osoba zarejestrowana
    w serwisie. Tyle jeśli chodzi o teorię, przejdźmy do sedna.

    W zeszłym roku udało mi się 2 razy na tym zarobić. Dostałem więc
    2 razy przelew na konto oraz pdf z potwierdzeniem z Western Union.
    Kwota za każdym razem była pełna w tym sensie, że organizatorzy
    pobierali
    10 dolarów prowizji za przelew, ale nie pobierali żadnego podatku
    (zgodnie z ustalonymi przez siebie zasadami). Czas na moje pytania.

    1. Może to naiwne, ale skoro w USA dochód z tego jest nieopodatkowany,
    a ponoć obowiązują u nas różne przepisy o unikaniu podwójnego
    opodatkowania,
    to czy w ogóle powinienem coś płacić? Nie jest tak, że skoro dochód
    był
    uzyskany tam, to wszelkie związane z nim kwestie finansowe są
    rozstrzygane
    po tamtej stronie oceanu, więc podatek został już zapłacony, tyle że
    wynosił 0 dolarów?

    2. Załóżmy, że jednak powinno się od tego zapłacić u nas podatek.
    Który PIT się do tego nadaje? Z ciekawości wybrałem się kiedyś
    do urzędu skarbowego i opisałem sytuację - oczywiście panie
    urzędniczki
    zrobiły wielkie oczy i wezwały na pomoc samą panią naczelnik,
    która też nie za bardzo wiedziała co odpowiedzieć i w końcu
    stwierdziła,
    żeby wpisać zarobioną kwotę do PIT-37 w "innych źródłach". Co ciekawe,
    ktoś
    inny sugerował mi raczej PIT-36 i możliwe, że miał rację - o
    niekompetencji
    pań ze skarbówki miałem okazję się już kiedyś przekonać. Z drugiej
    strony
    wszędzie piszą, że PIT-36 jest dla osób prowadzących działalność
    gospodarczą,
    a ja jej nie prowadzę, więc jak to w końcu jest? Może jednak da się
    podciągnąć pod "inne źródła" w PIT-37, a jeśli nie, to dlaczego?

    Podsumowując: w zeszłym roku osiągnąłem "normalne" dochody
    w wysokości X do wpisania w PIT-37 (gdyby ograniczyć się tylko do
    nich, należy
    mi się pewien zwrot) oraz dodatkowy dochód z tych konkursów w
    wysokości Y.
    Mam więc je traktować zupełnie niezależnie (dochód polski - jeden
    formularz,
    dochód drugi - drugi formularz) czy może jednak wszystko zsumować i
    wpisać
    na jednym papierze, jak radziła mi pani z urzędu (być może
    niekompetentna,
    ale to nie moja wina)? Powiem wprost - nie znam się na podatkach, z
    PITami
    innymi niż 37 nie miałem nigdy do czynienia, a na pewno nie mam ochoty
    użerać
    się z paniami urzędniczkami. Bardzo więc proszę o konkretne
    wyjaśnienie jak
    powinieniem się rozliczyć i na co się powoływać gdyby panie
    urzędniczki bezpodstawnie upierały się przy tym, że moja metoda jest
    błędna.