  • 1. Data: 2004-10-04 20:37:17
    Temat: dział spadku i podatek.
    Od: Adam Moczulski <w...@d...pl>

    W spadku zostało mieszkanie spółdzielcze. Osoby A i B przyjęły spadek
    po połowie i zapłaciły od tego podatek spadkowy. Następnie dokonały
    notarialnie działu spadku na rzecz A. Czy to była darowizna i co za tym
    idzie należy się podatek od darowizny ?
    Adam

  • 2. Data: 2004-10-04 21:31:50
    Temat: Re: dział spadku i podatek.
    Od: "Karol" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > po połowie i zapłaciły od tego podatek spadkowy. Następnie dokonały
    > notarialnie działu spadku na rzecz A. Czy to była darowizna i co za tym

    Czy masz jakiś pomysł w jakiej ustawie (od spadków i darowizn ?) szukać
    odpowiedzi ?
    W razie potrzeby mogę przestudiowac całą ustawę.
    Z tego co wiem w praktyce tak się robi, że przyjmuje sie spadek (AiB), a potem
    cześć spadkobierców (B) zrzeka się tego spadku (na rzecz A). Nie wiem tylko na
    którym etapie dochodzi do opodatkowania. Gdyby bylo tak jak piszesz (podatek
    spadkowy, a potem od darowizny) to wygladaloby to na podwójne opodatkowanie.
    Wtedy dla unikniecia podwojnego opodatkowania osoba B moglaby od razu w sadzie
    odrzucic (?) spadek.

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 3. Data: 2004-10-04 22:35:04
    Od: "Karol" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > po połowie i zapłaciły od tego podatek spadkowy. Następnie dokonały
    > notarialnie działu spadku na rzecz A. Czy to była darowizna i co za tym

    Pogooglalem troche.
    Wnioski:
    a) na grupie pl.soc.prawo jest dużo dyskusji o spadkach

    b) Cytat z dyskusji: "...Kolejność czynności...stwierdzenie, nabycia spadku,
    opłacenie podatku, dział spadku. Więc najpierw trzeba zapłacić podatki a
    później każdy dopiero ze swoją częścią może robić co chce."

    c) popatrzylem w KC i Ustawe o podatku od darowizn i spadkow.

    d) B moglo odrzucic spadek w sadzie, pod warunkiem ze nie ma spadkobiercow
    ustawowych (np. zona, dzieci)

    e) jak A i B przyjelo spadek, to zaplaca podatek, w przypadku mieszkan sa
    zwolnienia, ale pod pewnymi warunkami (110 m2, brak inego mieszkania, itd.)

    f) potem B dokonuje darowizny mieszkania na rzecz A i tu mam zagwozdke, czy
    fakt posiadania już tych 50% mieszkania przez A jest warunkiem
    uniemozliwiajacym skorzystanie ze zwolnienia z podatku (art. 16 ust. 2 pkt) czy
    nie jest.

    Tyle na dzisiaj.

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 4. Data: 2004-10-04 22:35:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Oct 2004, Adam Moczulski wrote:

    > + W spadku zostało mieszkanie spółdzielcze. Osoby A i B przyjęły spadek
    > + po połowie i zapłaciły od tego podatek spadkowy.

    Dywaguję: dostały mieszkanie *we współwłasności łącznej*, tak ?

    > + Następnie dokonały
    > + notarialnie działu spadku na rzecz A.

    Nie mam pojęcia o co chodzi, ale przyjmuję na wiarę :]

    > + Czy to była darowizna i co za tym idzie
    > + należy się podatek od darowizny ?

    A nie mogło to być "zniesienie współwłasności" ?
    ++++
    Art. 4. 1. Zwalnia się od podatku:
    [...]
    15) nabycie przez osoby zaliczone do I grupy podatkowej własności
    rzeczy lub praw majątkowych w drodze nieodpłatnego zniesienia
    współwłasności.
    ----

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 5. Data: 2004-10-04 22:40:22
    Od: "Karol" <a...@p...onet.pl>

    Przy okazji mam nadzieję, że Bogusław nam pomoże.

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 6. Data: 2004-10-04 22:52:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Oct 2004, Karol wrote:

> [...]
    >+
    >+ Czy masz jakiś pomysł w jakiej ustawie (od spadków i darowizn ?) szukać

    IMHO w 2 miejscach: rzeczonej ustawie i Kodeksie Cywilnym (po to
    aby określić możliwe operacje !).

    >+ Z tego co wiem w praktyce tak się robi, że przyjmuje sie spadek (AiB), a potem
    >+ cześć spadkobierców (B) zrzeka się tego spadku (na rzecz A).

    Oszukujesz ;)
    Na .prawo natychmiast by ci wytknęli że *zrzec się* można tylko
    *póki spadkodawca żyje*. Art. 1048..1050 KC.
    Nie możesz mieć na myśli *odrzucenia* spadku, bo to się robi z kolei
    przed podziałem masy spadkowej... (art. 1012 i dalsze).
    Kombinuję co mogłeś mieć na myśli... :)
    Może chodzi o DZIAŁ spadku ? Art. 1035 i dalsze ?

    Tak kombinuję... spadek to nie jest !!
    Czy dział spadku jest zwolniony z podatków, nawet jeśli jego
    forma przypomina inne umowy K.C. ?
    W końcu jest samodzielną umową/czynnością nazwaną w K.C. !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2004-10-04 23:05:45
    Od: "Karol" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > 15) nabycie przez osoby zaliczone do I grupy podatkowej własności
    > rzeczy lub praw majątkowych w drodze nieodpłatnego zniesienia

    Dla mnie może być.
    Dzięki.

    U Adama nie wiadomo czy jest I grupa.

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 8. Data: 2004-10-04 23:07:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    ...późno było...

    On Tue, 5 Oct 2004, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    >+ > + notarialnie działu spadku na rzecz A.
    >+
    >+ Nie mam pojęcia o co chodzi, ale przyjmuję na wiarę :]

    ...no i jest pytanie: czy dział spadku jest opodatkowany jako
    taki (co uwalniałoby od szukania dziury w całym).
    Tak na oko - spadek to NIE JEST.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 9. Data: 2004-10-04 23:23:41
    Od: "Karol" <a...@p...onet.pl>

    > ...no i jest pytanie: czy dział spadku jest opodatkowany jako
    > taki (co uwalniałoby od szukania dziury w całym).
    > Tak na oko - spadek to NIE JEST.

    Spadek podlega opodatkowaniu, ale najpierw trzeba ustalic co dana osoba
    dziedziczy, czyli dokonac "dzialu spadku" - mozna to inaczej nazwac "podzial
    spadku": dla Ciebie telewizor, a dla mnie radio.

    Poniewaz Adama odziedziczyl prawo do mieszkania, to podejrzewam, ze ten "dział
    spadku" to nic innego jak:

    a) darowizna czesci mieszkania na drugiego spadkobierce

    lub

    b) zniesienie wspolwlasnosci nieodplatne (lub odplatne ?).

    Innego pomyslu nie mam.

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 10. Data: 2004-10-05 10:50:37
    Od: Adam Moczulski <w...@d...pl>

    Użytkownik Karol napisał:

    > Dla mnie może być.
    > Dzięki.
    >
    > U Adama nie wiadomo czy jest I grupa.

    Podziękowania za dotychczasowy trud. W US paniom się nie chciało.
    A ktoś się orientuje jak było z podatkiem od nieodpłatnego zniesienia
    współwłasności przed 2002 kiedy weszła ta ustawa ?
    Adam