  • 1. Data: 2003-02-04 23:59:52
    Temat: etat+DG a składka na ub. zdrowotne
    Od: "plemek" <p...@i...pl>

    witam
    chciałbym sie dowiedzieć czy dobrze rozumuję:

    osoba x pracuje na etat i dodatkowo zakłada DG (kompletnie nie zwiazana z
    pracą na etat) w związku z tym odprowadza dodatkowo jedynie składkę na
    ubezpieczenie zdrowotne. Czy w każdym przypadku może on wysokość tej składki
    (obecnie ok 100 zł) odliczyć od podatku należnego z tytułu pracy etatowej?
    Chodzi mi o sytuację gdy DG nie przyniesie w konkretnym miesiącu dochodu
    (wyjdzie dokładnie na zero) to czy wyjdzie on realnie na zero bo dodatkową
    składkę odliczy od dochodu z etatu, czy też nie bedzie mógł jej odliczyć i
    de facto dopłaci w takim miesiącu 100 zł jako ubezp. zdrowotne?
    Bardzo prosze o pomoc bo dopiero zaczynam zagłębiać się w tajniki tego
    tematu i sam (ja na razie) nie potrafię sobie tego zinterpretować

    Pozdr
    plemek

  • 2. Data: 2003-02-05 05:01:22
    Temat: Re: etat+DG a składka na ub. zdrowotne
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od plemek -----###
    > osoba x pracuje na etat i dodatkowo zakłada DG (kompletnie nie zwiazana z
    > pracą na etat)

    a co ma piernik do wiatraka?

    > w związku z tym odprowadza dodatkowo jedynie składkę na
    > ubezpieczenie zdrowotne.

    to zależy...

    > Czy w każdym przypadku może on wysokość tej składki
    > (obecnie ok 100 zł) odliczyć od podatku należnego z tytułu pracy etatowej?

    nie w każdym - patrz koniec

> [...]
    > składkę odliczy od dochodu z etatu, czy też nie bedzie mógł jej odliczyć i
    > de facto dopłaci w takim miesiącu 100 zł jako ubezp. zdrowotne?

    zawsze ma zapłacić zdrowotne - ewentualne korekty w rocznym...

    > Bardzo prosze o pomoc bo dopiero zaczynam zagłębiać się w tajniki tego
    > tematu i sam (ja na razie) nie potrafię sobie tego zinterpretować

    a działalność na ryczałcie, KPiR czy jeszcze coś innego?

    hADeSik

    podstawy: http://www.zus.4un.pl | http://www.podatki.4un.pl
    http://www.forum.dlaciebie.net - tam często bywam...

  • 3. Data: 2003-02-05 10:47:48
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "hADeSik" <h...@h...sru> wrote in message
    > ###----- w odpowiedzi na list od plemek -----###
    >
    > a co ma piernik do wiatraka?

    Ano to, ze odliczy DOPIERO na "picie rocznym"

    Boguslaw

  • 4. Data: 2003-02-05 17:47:40
    Od: "plemek" <p...@i...pl>

    Użytkownik "hADeSik" <h...@h...sru> napisał

    > a co ma piernik do wiatraka?

    nie wiem czy to było istotne - dlatego chciałem się dowiedzieć czy nie ma

    > to zależy...

    od czego? pensja z etatu ok 1800 brutto

    > a działalność na ryczałcie, KPiR czy jeszcze coś innego?

    KPiR

  • 5. Data: 2003-02-05 18:00:34
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > od czego? pensja z etatu ok 1800 brutto

    To wystarczy - kwota graniczna poniżej której należy płacić
    "pełny ZUS" to pensja minimalna (obecnie chyba coś ok.800)

    Pix

  • 6. Data: 2003-02-05 20:35:56
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od Boguslaw Szostak -----###
    > z pracą na etat)

    > Ano to, ze odliczy DOPIERO na "picie rocznym"

    dalej nie widzę różnicy dla DG między etatem związanym z działalnością a
    nie związanym ;-)

  • 7. Data: 2003-02-05 20:39:15
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od plemek -----###
    > od czego? pensja z etatu ok 1800 brutto

    w takim razie obowiązkowe z działalności jest tylko zdrowotne, które
    płacisz co miesiąc

    > KPiR

    bilansujesz działalność i składki z etatem dopiero w rozliczeniu rocznym

  • 8. Data: 2003-02-05 21:03:01
    Od: "plemek" <p...@i...pl>

    Użytkownik "hADeSik" <h...@h...sru> napisał

    > bilansujesz działalność i składki z etatem dopiero w rozliczeniu rocznym

    czyli nie ma przeciwskazan aby przy wyjsciu na zero z działalności odliczyć
    na końcu roku składki zdrowotne z DG od podatku z tytułu pracy etatowej?
    chodzi mi konkretnie o taki numer:
    ojciec ma etat za 1800 brutto zakłada działalność, płaci 100 zł zdrowotnego
    i zatrudnia mnie (po oświadczeniu nie pozostawania we wspólnym gospodarstwie
    domowym) na 1/8 etatu na stanowisku menedżera (leci mi doświadczenie po
    studiach w tym kierunku i składki też niewielkie).
    Firma typowe "mydło i powidło" i zawsze trafi się jakas okazja do zarobku bo
    pomysły się trafiają tylko trzeba mieć firmę i korzystać z chwili.
    Będę się musiał jednak z ojcem - właścicielem jakos rozliczać bo jego
    defacto beda tylko składki i podatki z etatu a reszta na mnie
    (nieoficjalnie) i jeżeli on będzie mógł te składkę (100 zł) tak czy siak
    odliczyć od podatku z zaliczek zakładu gdzie pracuje to w zasadzie nie
    będzie kosztu zusowego DG oprócz składek od mojej oficjalnej pensji - czy
    się mylę?
    niestety żeby móc coś ruszyć w tym kraju pijawek urzedowych trzeba się
    uciekać do różnych dziwactw.....
    pozdr

  • 9. Data: 2003-02-05 22:21:08
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

> [...]
    > odliczyć od podatku z zaliczek zakładu gdzie pracuje to w zasadzie nie
    > będzie kosztu zusowego DG oprócz składek od mojej oficjalnej pensji - czy

    jak to mawiał mój znajomy 'są w tym pierwiastki ludzkiej inteligencji' ;-)

    > niestety żeby móc coś ruszyć w tym kraju pijawek urzedowych trzeba się
    > uciekać do różnych dziwactw.....

    można tak i można inaczej - jak kto woli...