  • 1. Data: 2003-08-24 09:50:14
    Temat: ewidencja wyposażenia
    Od: "ola" <o...@e...pl>

    Witam :)
    Prowadzę działalność gospodarczą (osoba fizyczna).
    Poradźcie mi czy mogę wpisać do ewidencji wyposażenia komputer zakupiony
    przed powstaniem mojej firmy. Zaznaczam, że w koszty będę wpisywać m.in.
    zakup oprogramowania.
    pozdrawiam
    Ola

  • 2. Data: 2003-08-25 06:36:45
    Temat: Re: ewidencja wyposażenia
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    ola wrote:

    > Prowadzę działalność gospodarczą (osoba fizyczna).
    > Poradźcie mi czy mogę wpisać do ewidencji wyposażenia komputer
    > zakupiony przed powstaniem mojej firmy. Zaznaczam, że w koszty będę
    > wpisywać m.in. zakup oprogramowania.

    Nie możesz. Możesz wpisać do ewidencji środków trwałych i jeśli wartość
    jest <3500 to zamortyzować jednorazowo, jeśli >3500 to normalna
    amortyzacja (co najwyżej ze stawką podniesioną 2x)

  • 3. Data: 2003-08-25 09:03:05
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "Jureq" <j...@X...ze.spamemX.op.pl> napisał w wiadomości

    > Nie możesz. Możesz wpisać do ewidencji środków trwałych i jeśli wartość
    > jest <3500 to zamortyzować jednorazowo, jeśli >3500 to normalna
    > amortyzacja (co najwyżej ze stawką podniesioną 2x)

    A jakas podstawa prawna do tego by sie przydala ?

    Bo tak z pamieci to wlasnie jesli ow komputer w momecie oddania do uzytku
    na WP < 3500 to odatnik moze NIE ZALICZYC go do ST
    a jesli kosztuje powyzej 1 000 to trzeba go wpisac do EW

    Boguslaw

  • 4. Data: 2003-08-25 09:32:40
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Boguslaw Szostak wrote:

> [...]
    > uzytku na WP < 3500 to odatnik moze NIE ZALICZYC go do ST
    > a jesli kosztuje powyzej 1 000 to trzeba go wpisac do EW

    Dobrze nieco sie zagalowpowałem. Jeśli chodzi o wpis do EŚT to jest tak
    jak napisałem. Co do wpisu do EW, to nie wiem czy można to zrobić.
    Jednak nawet w razie takiego wpisu nie ma żadnych przepisów
    pozwalających zaliczyć w tym wypadku wartość tego komputera do kosztów
    uzyskania przychodów. Dlatego uważam, że nie ma to sensu. Możliwość
    takiego wliczenia daje natomiast zaliczenie komputera do środków
    trwałych. Wbrew temu co piszesz nie ma napewno obowiązku wpisania do EW
    komputera zakupionego przed rozpoczęciem działalności i nie wliczonego
    w KUP.
    I uwaga: wpisanie czegokolwiek do EW lub EŚT powoduje pewne
    konsekwencje w momencie sprzedaży komputera lub likwidacji DG.

    Przypuszczam, że prawdziwym problemem autora może być to, czy programy
    zakupione do celów DG i wliczone w KUP mogą być używane na komputerze
    prywatnym i nie wprowadzonym w żaden sposób do DG.

  • 5. Data: 2003-08-25 10:27:39
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

> [...]
    > zakupione do celów DG i wliczone w KUP mogą być używane na komputerze
    > prywatnym i nie wprowadzonym w żaden sposób do DG.

    mysle, ze nie ma przeszkod do prowadzenia ksiegowisci na komputerze
    "nalezacym do podatnika". Zwlaszcza, ze samochod uzytkowac "podobnie" mozna.

    Boguslaw

  • 6. Data: 2003-08-25 11:01:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 25 Aug 2003, Boguslaw Szostak wrote:

> [...]
    >+ > amortyzacja (co najwyżej ze stawką podniesioną 2x)
    >+
    >+ A jakas podstawa prawna do tego by sie przydala ?

    Dokładniej: brak podstawy prawnej do uznania wyposażenia
    za koszt uzyskania przychodu. Natomiast możliwość wpisania
    do EŚT czegoś pochodzącego "sprzed danej działalności" wynika
    z zasady ŚT: wpisujesz do EŚT "w momencie rozpoczęcia
    wykorzystywania"

    >+ Bo tak z pamieci to wlasnie jesli ow komputer w momecie oddania do uzytku
    >+ na WP < 3500 to odatnik moze NIE ZALICZYC go do ST

    Podstawa prawna by się przydała ;>
    Jak jest ponad 3,5kzł to MUSI go zaliczyć do ST, ale z tego
    *wcale* nie wynika że NIE MOŻE zaliczyć i wpisać do EŚT
    czegoś tańszego :)
    Mało, jeśli ŚT nie może byc tańszy niż 3,5 kzł - to co
    w przepisach robi wymóg, żeby pod amortyzację jednorazową
    można było poddać tylko ŚT *tańsze* niż 3,5 kzł ? ;)

    No i na deser: zawsze jest problem z pytaniem: "a jak
    zrobić upgrade wyposażenia", szczególnie jak jest to
    zakup >3,5kzł...

    >+ a jesli kosztuje powyzej 1 000 to trzeba go wpisac do EW

    ...ano. Chyba że jest ŚT :)
    BTW: tam jest 1000 zł czy 1500 zł, bo juz nie pamiętam ?

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2003-08-26 08:20:40
    Od: "ola" <o...@e...pl>

    Dziękuje za wszystkie podpowiedzi.
    Sęk w tym, że komputer służy mi nie tylko do prowadzenia księgowości. To
    jest moje podstawowe narzędzie pracy.

    pozdrowienia
    Ola

  • 8. Data: 2003-08-28 12:32:09
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "ola" <o...@e...pl> napisał w wiadomości
    > Dziękuje za wszystkie podpowiedzi.
    > Sęk w tym, że komputer służy mi nie tylko do prowadzenia księgowości. To
> [...]

    To naprawde nia ma NIC DORZECZY do czego sluzy komputer.
    wazne jest, ze sluzy w DG.

    Glownie kolegom chodzilo to to, ze jesli uzna Pani komputer
    "wyprodukowany" przez pania za ST to wartosc jego w chcili oddania do uzytku
    w DG jest jego wartoscia poczatkowa. MOZNA go (jelsi ta wartosc ine
    przekracza 3500)
    zamortyzowac JEDNORAZOWO.

    Mozna tez wtedy go nie zaliczyc do ST ale wtedy brak podstaw, by elementy
    bedace "wlasnoscia podatnika" byly kosztem

    Mysle,z e wreszcie sie Godfryd ze mna zgodzi...

    Boguslaw

  • 9. Data: 2003-08-28 14:56:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 Aug 2003, Boguslaw Szostak wrote:
    [...]
> [...]
    >+ bedace "wlasnoscia podatnika" byly kosztem
    >+
    >+ Mysle,z e wreszcie sie Godfryd ze mna zgodzi...

    A z tym się zgodzę w całej rozciągłości !
    Przepraszam ;] że się czepiam (czasami), ale chodzi o to
    że ze źle sformułowanego wniosku ktoś może kiedyś wyciągnąć
    (w innej sprawie, googla poczytawszy) wyciągnąc wniosek
    zupełnie błędny. Dlatego bywam formalistą :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)