  • 11. Data: 2005-12-22 11:20:22
    Temat: Re: faktura, rachunek, paragon
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    In article <doe1q1$7ja$1@nemesis.news.tpi.pl>, cef wrote:

    > Ale zwolniony, to oznacza: podlega pod ustawę.

    Aha, w tym sensie. No to wtedy wystawiają inną fakturę, bez słowa o podatku
    VAT (poza nazwą)! Wszystko jest w rozporządzeniu, o ile pamiętam.
    --
    Samotnik

  • 12. Data: 2005-12-22 11:25:57
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Aha, w tym sensie. No to wtedy wystawiają inną fakturę, bez słowa o
    > podatku VAT (poza nazwą)!

    Dlatego się zastanawiam jakie to są czynności,
    których nie obejmuje ustawa ani też art 106.2 ustawy.
    Być może dla tych czynności wystarczyłby rachunek.

  • 13. Data: 2005-12-22 11:34:33
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    In article <doe2i4$9t7$1@nemesis.news.tpi.pl>, cef wrote:

    > Dlatego się zastanawiam jakie to są czynności,
    > których nie obejmuje ustawa ani też art 106.2 ustawy.
    > Być może dla tych czynności wystarczyłby rachunek.

    Np. wykonywanie usług poza granicami UE nie podlega VATowi. Ja wystawiałem
    te specjalne faktury VAT bez VATu.
    --
    Samotnik

  • 14. Data: 2005-12-22 11:56:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Dec 2005, Adamski wrote:

    > Rachunki moga tez chyba wystawiac platnicy VAT na czynnosci nie podlegajace
    > ustawie o VAT?

    IMHO zdecydowanie tak.
    Ale spotkałem się z oporem (gonia ?? :)) opartym na stwierdzeniu
    z ustawy VAT oraz "praktyce w której wystawiane są noty księgowe".
    Przyznam że od 1.V.2004 jest problem z pokazaniem prostego :)
    przykładu kiedy należy (!) wystawić rachunek. Bo mało co już
    pod VAT nie podlega....

    BTW: księgował ktoś (po 1.V.2004) odszkodowania ?

    Nie odszkodowania od ubezpieczyciela (pewnikiem są odrębne przepisy,
    a w myśl Ordynacji wtedy wystawia się "papier" wg odrębnego przepisu,
    zresztą na tej samej zasadzie jak f-ry VAT które też są "tylko
    wyjątkiem od Ordynacji"), ale odszkodowania "od kogoś" kto wyrządził
    szkodę cywilną, nie był ubezpieczony i dobrowolnie (bez wyroku)
    zapłacił ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 15. Data: 2005-12-22 12:35:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Dec 2005, Samotnik wrote:

    > 1. rachunek wystawia osoba nie będąca płatnikiem VAT.
    > 2. fakturę wystawia osoba będąca płatnikiem VAT

    ...pozwolę sobie na przeróbki formalne :) (zaraz poobrywam, trudno).
    1. Rachunek wystawia się zawsze kiedy się musi oraz kiedy szczególne
    przepisy nie przewidują innej formy dokumentu.
    Podstawa: Ordynacja podatkowa.
    Rachunek wystawi więc zarówno prowadzący DG jeśli jego klient
    tego zażadą a inny przepis nie nakazuje mu wystawienia inaczej
    nazwanego dokumentu, jak i ktoś kto sprzedaje swój własny
    sprzęt - powiedzmy rower czy komputer - innej osobie lub firmie.

    2. przepisy ustawy o VAT ogarniające całkiem sporo czynności
    nakazują płatnikom wystawiać f-ry, o ile jest potrzeba
    udokumentowania w tej formie (a są dwie: jak się sprzedaje
    na cele DG oraz na żądanie w pozostałych przypadkach).
    Jak mniemam do tego punktu wypadałoby podczepić również
    całkiem sporo dokumentów bankowych, ubezpieczeniowych
    i podobnych: na tej samej zasadzie (że istnieje "przepis
    szczegółowy") która powoduje że zamiast rachunku wystawia
    się coś innego....
    Dostał ktoś kiedyś od banku *rachunek* za prowadzenie konta ?
    Albo czy firma ubezpieczeniowa wystawiła *rachunek* za pobranie
    składki ?
    ...no bo to całkiem jak ze sklepem zza rogu, który też nie
    wystawi rachunku jeśli musi być f-ra :)

    > 3. paragon wystawia się osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej,
    > jeśli sprzedawca używa kasy fiskalnej

    ...było, ale dla porządku się poczepiam ;) - zarówno prowadzący
    DG może wziąć paragon (ale *tylko* na materiały pomocnicze, nie
    ma mowy o innych przypadkach) jak i mam gdzieś paragony
    z wyraźnym napisem: "NIEFISKALNY" :)

    > Rachunek i faktura mają oznaczonego nabywcę, paragon nie.

    ...o to to !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 16. Data: 2005-12-22 13:21:00
    Od: Schwester <j...@c...com>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    [ciach]

    > ...o to to !

    Sądząc z Twojej stopki, swoją widzę nabyłeś w trakcie prowadzenie KPiR,
    VAT itp...
    Może masz jakieś linki albo publikacje elektroniczne (ogólnodostępne)
    którymi mógłbyś się podzielić? Niby jest tego sporo w internecie, ale
    większość to informacje chaotyczne albo napisane nieprzystępnym dla
    szarego człowieka językiem.

    --
    ____ _ _
    / ___| ___| |____ _____ ___| |_ ___ _ __

  • 17. Data: 2005-12-22 14:59:33
    Od: mvoicem <m...@g...com>

> [...]
    > Przyznam że od 1.V.2004 jest problem z pokazaniem prostego :)
    > przykładu kiedy należy (!) wystawić rachunek.

    A rachunek do umowy o dzieło?

    p.m.

  • 18. Data: 2005-12-22 16:14:39
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Schwester wrote:
> [...]
    > KPiR, VAT itp...
    > Może masz jakieś linki albo publikacje elektroniczne (ogólnodostępne)

    Zajrzyj do archiwum, to sie dowiesz co Gotfryd poleca :-)
    Archiwum grupy (na początek 2000 postów - nie pamiętam
    czy to norma dzienna czy tygodniowa)
    i czytać ustawy.

  • 19. Data: 2005-12-22 22:52:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Dec 2005, Samotnik wrote:

    > Np. wykonywanie usług poza granicami UE nie podlega VATowi.

    Ha. Nie podlega opodatkowaniu.
    Czy to to samo co "nie podlega ustawie" ?

    > Ja wystawiałem
    > te specjalne faktury VAT bez VATu.

    ...po co i na jakiej podstawie prawnej to "coś" z którego
    to powodu wystawiałeś ? :) (art. 86..8.1 :))
    Przyznaję iż wiem że treść ustawy jest zmieniona.
    Ustawodawca skasował (wszystkie ??) powody dla których
    można by wystawić rachunek... :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 20. Data: 2005-12-22 22:54:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Dec 2005, mvoicem wrote:

    > A rachunek do umowy o dzieło?

    ...taki wystawia niepłatnik VAT :)
    Chodzi o znalezienie czegoś co pod ustawę o VAT nie podlega
    a za co można by wystawić rachunek wg Ordynacji, tak żeby
    ktoś kto normalnie *wystawia* faktury miał powód do wystawienia
    rachunku.
    Ciężka sprawa...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd