  • 1. Data: 2005-12-22 10:05:00
    Temat: faktura, rachunek, paragon
    Od: Schwester <j...@c...com>

    Czym formalnie różnią się te dokumenty (rachunek, faktura, paragon), kto
    i kiedy może je wystawać?

    --
    ____ _ _
    / ___| ___| |____ _____ ___| |_ ___ _ __

  • 2. Data: 2005-12-22 10:18:46
    Temat: Re: faktura, rachunek, paragon
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    In article <dodtos$nf5$2@nemesis.news.tpi.pl>, Schwester wrote:
    > Czym formalnie różnią się te dokumenty (rachunek, faktura, paragon), kto
    > i kiedy może je wystawać?

    1. rachunek wystawia osoba nie będąca płatnikiem VAT.
    2. fakturę wystawia osoba będąca płatnikiem VAT
    3. paragon wystawia się osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej,
    jeśli sprzedawca używa kasy fiskalnej

    Rachunek i faktura mają oznaczonego nabywcę, paragon nie.
    --
    Samotnik

  • 3. Data: 2005-12-22 10:31:39
    Od: Schwester <j...@c...com>

    Samotnik napisał(a):

> [...]
    > jeśli sprzedawca używa kasy fiskalnej
    >
    > Rachunek i faktura mają oznaczonego nabywcę, paragon nie.
    W sumie tak myślałem.
    A co zrobić w wypadku, kiedy jestem płatnikiem VAT ale nie mam kasy
    fiskalnej i chcę coś sprzedać w detalu, a klient nie chce (nie
    potrzebuje) faktury?

    --
    ____ _ _
    / ___| ___| |____ _____ ___| |_ ___ _ __

  • 4. Data: 2005-12-22 10:36:01
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Samotnik wrote:

    > 1. rachunek wystawia osoba nie będąca płatnikiem VAT.
    > 2. fakturę wystawia osoba będąca płatnikiem VAT
    > 3. paragon wystawia się osobom nieprowadzącym działalności
    > gospodarczej, jeśli sprzedawca używa kasy fiskalnej

    To 3 dotyczy paragonu fiskalnego.

    Oprócz tego istnieje (w zaniku) paragon zwykły. Jedyny przepis, który
    znam mówiący o nim dotyczy prowadzenia KPiR i wskazuje on co ma byc na
    takim paragonie żeby był dowodem księgowym. Można go wystawić zawsze
    gdy nie wystawiamy faktury/rachunku i nie mamy zafiskalizowanej kasy.

  • 5. Data: 2005-12-22 10:47:01
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    In article <dodv97$orb$2@atlantis.news.tpi.pl>, Schwester wrote:

    > W sumie tak myślałem.
    > A co zrobić w wypadku, kiedy jestem płatnikiem VAT ale nie mam kasy
    > fiskalnej i chcę coś sprzedać w detalu, a klient nie chce (nie
    > potrzebuje) faktury?

    Najprościej (dla nas - bo nie trzeba znowu dyskusji o sprzedaży
    bezrachunkowej i dla Ciebie - bo najmniej się nakombinujesz :) - wystawić
    mu fakturę. :) Jeśli nie chce kartki z oryginałem, to wyrzuć do kosza lub
    użyj jako notatnika. :)
    --
    Samotnik

  • 6. Data: 2005-12-22 10:53:21
    Od: Schwester <j...@c...com>

    Samotnik napisał(a):

> [...]
    > mu fakturę. :) Jeśli nie chce kartki z oryginałem, to wyrzuć do kosza lub

    Czyli podsumowując - klient chce dowód zakupu - daje mi swoje dane a ja
    mu wystawiam fakturę. Jeśli nie chce nic, to pozostaje mi wpis do
    ewidencji sprzedaży?

    --
    ____ _ _
    / ___| ___| |____ _____ ___| |_ ___ _ __

  • 7. Data: 2005-12-22 10:54:28
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

    > 1. rachunek wystawia osoba nie będąca płatnikiem VAT.
    > 2. fakturę wystawia osoba będąca płatnikiem VAT
    > 3. paragon wystawia się osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej,
    > jeśli sprzedawca używa kasy fiskalnej

    Rachunki moga tez chyba wystawiac platnicy VAT na czynnosci nie podlegajace
    ustawie o VAT?
    Oczywiscie w punkcie 2 mowimy o fakturze VAT.

    Adam

  • 8. Data: 2005-12-22 11:04:58
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    In article <43aa8569$0$17927$f69f905@mamut2.aster.pl>, Adamski wrote:

    > Rachunki moga tez chyba wystawiac platnicy VAT na czynnosci nie podlegajace
    > ustawie o VAT?

    Płatnicy VAT wystawiają faktury VAT. Zobacz co Ci dają na poczcie (mimo że
    znaczki mają stawkę zw.).
    --
    Samotnik

  • 9. Data: 2005-12-22 11:11:24
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Adamski wrote:

    > Rachunki moga tez chyba wystawiac platnicy VAT na czynnosci nie
    > podlegajace ustawie o VAT?
    > Oczywiscie w punkcie 2 mowimy o fakturze VAT.

    Część wymaga faktury wg art 106.2
    A jakie są te, które niepodlegają
    pod ustawę i nie wymagają faktury,
    to nie wiem. Może są, a może nie :-)

  • 10. Data: 2005-12-22 11:13:06
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Samotnik wrote:
    > Płatnicy VAT wystawiają faktury VAT. Zobacz co Ci dają na poczcie
    > (mimo że znaczki mają stawkę zw.).

    Ale zwolniony, to oznacza: podlega pod ustawę.