  • 1. Data: 2007-01-23 13:39:11
    Temat: faktyczne koszty uzyskania przychodu
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Witam,

    Czy w przypadku poniesienia kosztów uzyskania przychodu większych niż
    wynikające ze stawki ryczałtowej (konkretnie: umowa o dzieło z
    przeniesieniem autorskich praw majątkowych - 50% KUP) można odliczyć
    faktycznie poniesione i udokumentowane koszty? Chodzi mi o możliwość
    odliczenia przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gosp. zakupu
    komputera, oraz licencji na oprogramowanie, w przypadku gdy umowa
    dotyczy napisania programu komputerowego.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 2. Data: 2007-01-23 19:18:52
    Temat: Re: faktyczne koszty uzyskania przychodu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Jan 2007, Piotr Kubiak wrote:

> [...]
    > przeniesieniem autorskich praw majątkowych - 50% KUP) można odliczyć
    > faktycznie poniesione i udokumentowane koszty?

    W zeszłym i tym roku na pewno:

    10. Jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były
    wyższe niż wynikajšce z zastosowania normy procentowej okreœlonej
    w ust. 9 pkt 1-4, koszty uzyskania przyjmuje się w wysokoœci
    kosztów faktycznie poniesionych.

    Sprawdź osobiście:
    http://gofin.pl/5,36,28354,4.html?PHPSESSID=6c3337b6
    a121f5e2b01af681397812bb

    :)

    > Chodzi mi o możliwość
    > odliczenia przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gosp. zakupu
    > komputera, oraz licencji na oprogramowanie

    Nie widzę możliwości, przykro mi :(
    Jakbyś wywiódł że jest inaczej to daj znać :) ale z podaniem podstawy
    prawnej bardzo proszę... za to bez powoływania się na logikę, o czym
    niżej :]

    Stan jest taki, że wydatki na "zużywające się stopniowo" zasoby, nazywane
    odpowiednio "środkami trwałymi" oraz "wartości niematerialnymi i prawnymi"
    *nie są kosztem uzyskania*. Przepis będzie dalej (art.23.1).

    Istnieje taki mechanizm nazywany "amortyzacją", polegający na prawie
    do zaliczenia *stopniowo* wydatku na ST/WNiP w koszty, niestety stosowny
    przepis ma postać:
    +++
    Art. 22a.
    1. Amortyzacji podlegajš, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowišce
    własnoœć lub współwłasnoœć podatnika, nabyte lub wytworzone
    we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu
    przyjęcia do używania:
    1) budowle, budynki oraz lokale będšce odrębnš własnoœciš,
    2) maszyny, urzšdzenia i œrodki transportu,
    3) inne przedmioty

    - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok,
    [****BACZNOŚĆ!****]
    wykorzystywane przez podatnika na potrzeby zwišzane z prowadzonš
    przez niego działalnoœciš gospodarczš
    [****SPOCZNIJ!****]
    albo oddane do używania
    na podstawie umowy najmu, dzierżawy
    lub umowy okreœlonej w art. 23a pkt 1 [tu chodzi o leasing],
    zwane œrodkami trwałymi.
    ---

    Podobny przepis jest dla WNiP (programów na przykład).

    Inni podatnicy prawa do amortyzacji *nie mają*.

    Za to przepis wykluczający:

    Art. 23
    1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    1) wydatków na:
    a) nabycie gruntów lub prawa wieczystego [...]
    b) nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż
    wymienione w lit. a) œrodków trwałych oraz wartoœci
    niematerialnych i prawnych, w tym również [...]
    c) ulepszenie œrodków trwałych [...]

    ...dotyczy WSZYSTKICH.

    Uprzedzam że jest wyjątek - w razie sprzedaży ST (lub WNiP)
    wartość zakupu jest kosztem (ale tylko wtedy), tak więc również
    podatnik nie prowadzący DG a sprzedający ST ktory nie załapie
    się pod zwolnienie (np. sprzedaje kompa albo samochód kupiony
    nie dawniej niż pół roku - taka sprzedaż PODLEGA pod podatek
    dochodowy niezależnie od PCC!) może "uznać koszt". Wyjątek
    jest w dalszej (wyciętej) treści przepisu podanego wyżej.

    Do innych "odliczeń" się nie da :( - nie jest kosztem i już.

    > w przypadku gdy umowa
    > dotyczy napisania programu komputerowego.

    Osobiście uważam zakaz zaliczania amortyzacji przy umowach
    niegospodarczych za niekonsekwencję, ale tak jest.
    "Wysoki Sejm postanowił i to jest prawo w .pl".

    Oczywiście opłata za *wynajem* kompa mogłaby być kosztem.
    Czyli jak szwagier kupi kompa i będzie go wynajmował (rzecz
    jasna rozliczając podatek!) to wartość kompa "wpuści" w koszty,
    a ten kto jest najemcą z kolei "wpuści" w koszty wartość
    kwoty najmu. Oczywiście za to co zarobi *ponad* amortyzację
    przykładowy szwagier płaci podatek odchodowy, a jak wyjdzie
    że NIE zarabia na tym wynajmie to nikt mu nie uwierzy :>

    Nie, nie pytaj mnie dlaczego "tak jest dobrze" a "zwyczajnie
    i wprost" jest źle. Nie wiem :>

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-01-23 20:13:46
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > W zeszłym i tym roku na pewno:

    Super.

    > Nie widzę możliwości, przykro mi :( Jakbyś wywiódł że jest inaczej to
    > daj znać :) ale z podaniem podstawy prawnej bardzo proszę... za to
    > bez powoływania się na logikę, o czym niżej :]

    Postaram się :)

> [...]
    > nazywane odpowiednio "środkami trwałymi" oraz "wartości
    > niematerialnymi i prawnymi" *nie są kosztem uzyskania*. Przepis

    Wszystko wydaje się jasne. Wydatki na ŚT i WNiP nie stanowią KUP.
    Zamiast tego przysługuje amortyzacja.
    Ale... :)

    Na razie o ŚT. Definicję ŚT mamy w art. 22a:
    Amortyzacji podlegają [...]
    2) maszyny, urządzenia [...]
    - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane
    przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego
    działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy
    najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane *środkami
    trwałymi*.

    W myśl tego przepisu, zakupione maszyny i urządzenia (komputer) nie
    wykorzystywane na potrzeby DG, nie są ŚT(!)

    I teraz art 23. lit a) wyłącza z kosztów tylko i wyłącznie wydatki na
    ŚT. Zatem wydatek na komputer będzie kosztem na podstawie art. 22. par. 1.

    Natomiast WNiP (art. 23b):
    1. Amortyzacji podlegają [...]
    4) autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,
    5) licencje [...]

    - (o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok) AND
    [(wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez
    niego działalnością gospodarczą) OR (oddane przez niego do używania na
    podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub
    umowy określonej w art. 23a pkt 1)], zwane wartościami niematerialnymi i
    prawnymi.
    (nawiasy i spójniki moje)

    Ponieważ na programy najczęściej udziela się licencji, zatem w myśl tego
    przepisu program komputerowy jest WNiP, czyli jest wyłączony spod
    kosztów na podstawie art. 23. par. 1. pkt. 1 b).

    Zagadka: czy moja interpretacja jest słuszna :)

  • 4. Data: 2007-01-23 22:00:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Jan 2007, Piotr Kubiak wrote:

    > Postaram się :)

    :)

> [...]
    > trwałymi*.
    >
    > W myśl tego przepisu, zakupione maszyny i urządzenia (komputer) nie

    ...najmu i leasingu, żeby było ściśle...

    > nie są ŚT(!)

    Przyznam że zabiłeś mi "literalnego ćwieka", tzn. czytam co piszesz
    i z litery prawa wynika mi co wynika :)
    No to może sobie w kącie siądę i poczekam na komentarze, jak reszta
    grupowiczów z rana zwlecze się z łoża ;)

    > Zagadka: czy moja interpretacja jest słuszna :)

    Czekamy na propozycje :)

    pzdr, Gotfryd