    From: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: faktyczne koszty uzyskania przychodu
    Date: Tue, 23 Jan 2007 21:13:46 +0100

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > W zeszłym i tym roku na pewno:

    Super.

    > Nie widzę możliwości, przykro mi :( Jakbyś wywiódł że jest inaczej to
    > daj znać :) ale z podaniem podstawy prawnej bardzo proszę... za to
    > bez powoływania się na logikę, o czym niżej :]

    Postaram się :)

    > Stan jest taki, że wydatki na "zużywające się stopniowo" zasoby,
    > nazywane odpowiednio "środkami trwałymi" oraz "wartości
    > niematerialnymi i prawnymi" *nie są kosztem uzyskania*. Przepis
    > będzie dalej (art.23.1).

    Wszystko wydaje się jasne. Wydatki na ŚT i WNiP nie stanowią KUP.
    Zamiast tego przysługuje amortyzacja.
    Ale... :)

    Na razie o ŚT. Definicję ŚT mamy w art. 22a:
    Amortyzacji podlegają [...]
    2) maszyny, urządzenia [...]
    - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane
    przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego
    działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy
    najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane *środkami
    trwałymi*.

    W myśl tego przepisu, zakupione maszyny i urządzenia (komputer) nie
    wykorzystywane na potrzeby DG, nie są ŚT(!)

    I teraz art 23. lit a) wyłącza z kosztów tylko i wyłącznie wydatki na
    ŚT. Zatem wydatek na komputer będzie kosztem na podstawie art. 22. par. 1.

    Natomiast WNiP (art. 23b):
    1. Amortyzacji podlegają [...]
    4) autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,
    5) licencje [...]

    - (o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok) AND
    [(wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez
    niego działalnością gospodarczą) OR (oddane przez niego do używania na
    podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub
    umowy określonej w art. 23a pkt 1)], zwane wartościami niematerialnymi i
    prawnymi.
    (nawiasy i spójniki moje)

    Ponieważ na programy najczęściej udziela się licencji, zatem w myśl tego
    przepisu program komputerowy jest WNiP, czyli jest wyłączony spod
    kosztów na podstawie art. 23. par. 1. pkt. 1 b).

    Zagadka: czy moja interpretacja jest słuszna :)
    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak