eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatki › firma zagraniczna - jak zatrudnić mieszkańca Polski?
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 2

  • 1. Data: 2016-02-11 13:40:15
    Temat: firma zagraniczna - jak zatrudnić mieszkańca Polski?
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com>

    Firma z innego kraju UE (Litwa) chce zatrudnić zamieszkałego w Polsce
    Polaka.

    Firma nie ma siedziby w Polsce, a zatrudniony będzie pracował zdalnie u
    siebie w domu.

    Dla uproszczenia załóżmy, że firma chce na niego wydać 1000 EUR
    miesięcznie, włączając w to podatki/ubezpieczenia społeczne.


    Brane pod uwagę są następujące przypadki:

    1) wariant prosty - umowa o pracę z firmą litweską

    Facet w Polsce dostaje przelewem jakąś kwotę, firma na litwie płaci jego
    PIT, litewski ZUS/chorobowe i litewskie ubezpieczenie od bezrobocia.

    Czy w tym wypadku zatrudniony musiałby spełnić jakieś formalności w
    Polsce (np. względem urzędu skarbowego?).

    Problemem jest również to, że w Polsce nie będzie mógł on iść do
    państwowego lekarza i opieka zdrowotna ograniczy się do "wypadków", a i
    wtedy będzie problematyczna.



    2) w związku z powyższym, rozważany jest wariant, że facet w Polsce
    wypisze firmie rachunek na 1000 EUR, i z podatków rozliczy się w Polsce
    na własną rękę.

    Jakie formalności musiałby spełnić zatrudniony w przypadku 2?



    Tomasz Chmielewski


  • 2. Data: 2016-02-12 14:18:30
    Temat: Re: firma zagraniczna - jak zatrudnić mieszkańca Polski?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:n9hvfg$1r3l$...@g...aioe.org...
    >Firma z innego kraju UE (Litwa) chce zatrudnić zamieszkałego w Polsce
    >Polaka.
    >Firma nie ma siedziby w Polsce, a zatrudniony będzie pracował zdalnie
    >u siebie w domu.
    >Dla uproszczenia załóżmy, że firma chce na niego wydać 1000 EUR
    >miesięcznie, włączając w to podatki/ubezpieczenia społeczne.

    >Brane pod uwagę są następujące przypadki:
    >1) wariant prosty - umowa o pracę z firmą litweską
    >Facet w Polsce dostaje przelewem jakąś kwotę, firma na litwie płaci
    >jego PIT, litewski ZUS/chorobowe i litewskie ubezpieczenie od
    >bezrobocia.
    >Czy w tym wypadku zatrudniony musiałby spełnić jakieś formalności w
    >Polsce (np. względem urzędu skarbowego?).

    Mieszka w Polsce, wiec polski PIT sie nalezy.
    Sprawdzic co mowi umowa o unikaniu podwojnego opodatkowania

    >Problemem jest również to, że w Polsce nie będzie mógł on iść do
    >państwowego lekarza i opieka zdrowotna ograniczy się do "wypadków", a
    >i wtedy będzie problematyczna.

    Nie calkiem - do dowolnego rodzinnego moze pojsc, wyciagnac swoja
    litewska karte EKUZ i porade uzyskac.
    Gorzej chyba z leczeniem u specjalistycznym. Tudziez leki pelnoplatne.

    >2) w związku z powyższym, rozważany jest wariant, że facet w Polsce
    >wypisze firmie rachunek na 1000 EUR, i z podatków rozliczy się w
    >Polsce na własną rękę.
    >Jakie formalności musiałby spełnić zatrudniony w przypadku 2?

    Najprosciej byloby chyba jednak dzialalnosc gospodarcza otworzyc i
    wystawiac faktury.
    Tzn najprosciej pod wzgledem jasnosci prawnej, bo ilosc papierow do
    regularnego wypelniania rosnie.

    J.

strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1