  • 1. Data: 2003-02-12 19:48:37
    Temat: jak pożyczyć sobie pieniążki (DG)
    Od: "Stryket" <s...@p...onet.SkasujTo.pl>

    właśnie założyłem DG i mam pewien problem. Na koncie firmowym jest 0 zł. A
    potrzebuję zapłacić kilka rzeczy z tego konta. Jak pożyczyć kasę samemu
    sobie, tj. z konta prywatnego potrzebuję przelać pieniązki na konto firmowe.
    Samo przelanie wiem jak zrobić ale chodzi o to co wpisać w tytuł przelewu i
    ewentualnie jak to potem księgować?

    Stryket

  • 2. Data: 2003-02-12 20:10:57
    Temat: Re: jak pożyczyć sobie pieniążki (DG)
    Od: "Jacek Chojnowski" <j...@c...com.pl>

    Jesli masz KPiR to nic nie ksiegujesz, skladasz zlecenie przelewu a w tytule
    wpisujesz "zasielnie konta".

    JAcek

  • 3. Data: 2003-02-12 22:05:15
    Od: "Stryket" <s...@p...onet.SkasujTo.pl>

    > Jesli masz KPiR to nic nie ksiegujesz, skladasz zlecenie przelewu a w
    tytule
    > wpisujesz "zasielnie konta".

    zrobiłem wg rady. Dzięki

    Stryket

  • 4. Data: 2003-02-12 22:06:47
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > Samo przelanie wiem jak zrobić ale chodzi o to co wpisać w tytuł przelewu i

    Artykuł z Rzeczpospolitej na ten temat (sopiowałem ale nie mam linka więc cytuję)

    ///PIENIĄDZE MAŁEJ FIRMY
    Przelewy z konta przedsiębiorstwa na prywatne - Z kieszeni do kieszeni

    Przedsiębiorca prowadzący firmę na podstawie wpisu do ewidencji działalności
    gospodarczej może - według potrzeb - przesuwać wolne
    środki obrotowe na swoje prywatne konto i po pewnym czasie znów wpłacać je na
    rachunek firmy. Wolno mu tak postąpić, ponieważ
    właścicielem pieniędzy jest cały czas ta sama osoba.

    Czytelnik jest przedsiębiorcą prowadzącym jednoosobowo firmę na podstawie wpisu do
    ewidencji działalności gospodarczej i wspólnikiem
    w spółce cywilnej dzięki temu samemu zgłoszeniu. Oba przedsiębiorstwa mają rachunki w
    tym samym banku. Ma w nim też swoje prywatne
    konto lokacyjne czytelnik. To ostatnie ma nieograniczony dostęp do zgromadzonych
    środków, a jego oprocentowanie zależy od wysokości
    salda. - Czy mogę przesunąć wolne środki z kont obrotowych obu firm na konto osobiste
    i odwrotnie, według potrzeb płatniczych
    przedsiębiorstw, bez umów pożyczki i bez opłaty skarbowej? - pyta czytelnik.

    Nie ma przeszkód, by czytelnik przesuwał środki z jednego własnego konta na drugie.
    Przecież konta jego firmy, która nie jest spółką
    handlową (uregulowaną w kodeksie spółek handlowych), są jego kontami. Prowadzi on
    bowiem działalność gospodarczą jako osoba
    fizyczna. Całym swoim majątkiem odpowiada też za zobowiązania, które zaciągnął i
    zaciągnie, kierując przedsiębiorstwem. Gdyby więc
    np. w firmie wpisanej do ewidencji nie miał środków na zapłacenie, powiedzmy,
    podatków, musiałby i tak wydać na nie jakieś inne
    swoje pieniądze, wszystko jedno, czy zgromadzone na koncie lokacyjnym, czy np.
    pożyczone.

    Konta każdego przedsiębiorcy, a więc i firm prowadzonych na podstawie wpisu do
    ewidencji działalności gospodarczej, zakładane są
    przede wszystkim dlatego, że jest ustawowy obowiązek opłacania zarówno obciążeń
    publicznoprawnych, jak i należności kontraktowych
    między przedsiębiorcami (jeśli te ostatnie przekraczają jednorazowo równowartość 3
    tys. euro lub nawet 1 tys. euro, gdy suma
    należności lub zobowiązań z poprzedniego miesiąca przekracza równowartość 10 tys.
    euro) właśnie za pośrednictwem rachunku bankowego.
    Ale właścicielem konta ciągle jest sam przedsiębiorca, nie jego przedsiębiorstwo (w
    wypadku osób fizycznych). Nie ma więc powodów
    ani możliwości zawierania umowy pożyczki z samym sobą. Nie istnieje tym samym
    potrzeba wnoszenia opłaty skarbowej, ponieważ od
    pożyczki w ogóle się jej nie wnosi, ani nawet podatku od czynności cywilnoprawnych.
    Pewien problem może powstać jedynie w spółce
    cywilnej, w której - w zależności od tego, co zostało zapisane w jej umowie -
    współwłaścicielem kapitału zgromadzonego na koncie
    otwartym dla firmy jest wspólnik (albo współwłaścicielami są wspólnicy) czytelnika.
    Jest to współwłasność łączna, nie można więc
    założyć, że np. samochód należy do wspólnika, a pieniądze do czytelnika. I nie ma
    znaczenia, czy rzeczy te zostały wniesione jako
    wkład do spółki, czy zarobiło na nie wspólne przedsiębiorstwo. Każda z tych wartości
    w stosownej części jest własnością każdego ze
    wspólników (i nie dzieli się tej współwłasności, dopóki trwa spółka). Dlatego w
    wypadku przelewania pieniędzy przedsiębiorstwa na
    prywatne konto czytelnika należałoby - dla porządku - zawrzeć umowę pożyczki między
    nim a drugim wspólnikiem (czy wszystkimi innymi
    wspólnikami) co do części (np. połowy) przenoszonych pieniędzy (o pożyczce czytaj
    również - FIRMA RADZI, JAK POŻYCZAĆ). Kwestią do
    ustalenia między wspólnikami-stronami tej umowy jest, czy ma to być pożyczka odpłatna
    czy nie. Odsetki, które uzyska na swoim koncie
    czytelnik, są jego dochodem. Jeśli strony tak się umówią, odsetki od kwoty należącej
    do wspólnika czytelnik może mu oddać, ale
    potrzebne są w tej sprawie wyraźne uzgodnienia. W przeciwnym razie pożyczkę będzie
    można uznać za nieodpłatną (taka jest jej
    konstrukcja w kodeksie cywilnym).

    Od takiej umowy płaci się co do zasady podatek od czynności cywilnoprawnych. Będzie
    on dwuprocentowy (art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o
    podatku od czynności cywilnoprawnych), jeśli łączna kwota pożyczek udzielonych w
    ciągu roku przekroczy 1 tys. zł (art. 9 pkt 10 lit.
    d ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych), chyba że wspólnicy są rodziną i
    należą do pierwszej grupy podatkowej w rozumieniu
    przepisów o podatku od spadków i darowizn (art. 9 pkt 10 lit. c ustawy o podatku od
    czynności cywilnoprawnych). Kiedy bowiem
    pożyczają sobie do 9057 zł np. małżonkowie, dzieci czy rodzeństwo, są zwolnieni z
    podatku (art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od
    spadków i darowizn).

    Nie ma więc przeszkód, by przedsiębiorca legalnie przekładał własne pieniądze z
    kieszeni do kieszeni.

    DOBROMIŁA NIEDZIELSKA ////

    A co do tytułu przelewu to np. "zasilenie konta" "wpłata własna" "przelew własny"

    Sark

  • 5. Data: 2003-02-12 22:46:14
    Od: "Stryket" <s...@p...onet.SkasujTo.pl>

    > Artykuł z Rzeczpospolitej na ten temat (sopiowałem ale nie mam linka więc
    cytuję)

    dzięki, ten artykuł jeszcze więcej wyjaśnia

    Stryket

  • 6. Data: 2003-02-13 08:07:39
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Stryket" <s...@p...onet.SkasujTo.pl> wrote in message
    > cytuję)
    >
    > dzięki, ten artykuł jeszcze więcej wyjaśnia
    >

    > Stryket

    A moj kochany bank nawet nie wymagal wypelnienia "tytulem".
    i zrobil przelew po wyrazeniu ustnym przeze mnie tej checi
    (i potwierdzeniu napismie ze jest zgodne z dyspozycja)

    Boguslaw

  • 7. Data: 2003-02-14 04:10:30
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od Stryket -----###
    > Samo przelanie wiem jak zrobić ale chodzi o to co wpisać w tytuł przelewu i
    > ewentualnie jak to potem księgować?

    a o wiele ciekawiej by wyglądało w tytule wpisać np. 'za usługi
    seksualne'... chyba możesz nie księgować ;-)

    hADeSik

    podstawy: http://www.zus.4un.pl | http://www.podatki.4un.pl
    http://www.forum.dlaciebie.net - tam często bywam...

  • 8. Data: 2003-02-14 15:54:30
    Od: "Kartka" <s...@g...pl>

    > tytule
    > >

    > zrobiłem wg rady. Dzięki
    >

    > Stryket
    Rada była trafna , nasza firma też tak robi.
    Agata

  • 9. Data: 2003-02-14 20:39:38
    Od: "berdycz" <p...@b...pl>

    Użytkownik "Stryket" <s...@p...onet.SkasujTo.pl> napisał w wiadomości
    > zrobiłem wg rady. Dzięki

    Nie zdziw się jednak, gdy nadgorliwy kontroler skarbowy zapyta o podatek od odsetek.
    Kwota może być znikoma, ale jest okazja dowalić karę.

  • 10. Data: 2003-02-15 17:34:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 14 Feb 2003, berdycz wrote:

> [...]
    odsetek.
    >+ Kwota może być znikoma, ale jest okazja dowalić karę.

    Zaraz, powoli, nie nadążam.
    1. Jaki podatek od odsetek ? Na koncie osobistym bank oblicza i odprowadza
    "sam z siebie", na DG odsetki są przychodem i "rozliczają się same".
    2. O jakiej karze mówisz ? Zakładając że zakładasz iż podatnik zapomni
    zaliczyć odsetki do "przychodów innych" - to dziś poziom oprocentowania
    jest taki sobie :(, więc pytam czy drobne uchybienie typu 5zł (oczywiście
    jednocześnie mniejsze niż 0,25% przychodu) może wygenerować *karę* ??

    pzdr, Gotfryd