    From: <c...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: jaką formę działalności wybrać, jak księgować?
    Date: Fri, 1 Dec 2006 18:23:35 +0100

    Dzień dobry,

    Myślę o własnej DG, którą chciałbym otworzyć. Będzie to firma handlowa,
    spodziewam się dużych obrotów, możliwe, że przekroczę 800tys Euro w
    pierwszym roku prowadzenia działalności.

    Zastanawiam się nad formą działalności i nad problemami księgowymi. Nie
    chodzi o jakieś 'przekręty', ale poprostu zastanawiam się. Przepisy są
    trochę skomplikowane, a skala działalności znaczna. Chciałbym zatrudnić
    biuro podatkowe, ale z tego co się doczytałem, jeśli biuro się pomyli, to i
    tak odpowiadam ja. Biura posiadają licencję MF i ubezpieczenie, które
    pozwala mi na dochodzenie odszkodowania od biura w procesie cywilnym w razie
    jakiejś wpadki. Np. zbankrutuje, ze względu na kary i zaległości podatkowe,
    zlicytują mi majątek własny i z ubezpieczenia dostanę jakieś tam
    odszkodowanie. Czy dobrze rozumiem? Nie znalazłem konkretnej informacji,
    tylko taki mam wniosek po studiowaniu stron z internetu. Czy może jednak
    jakoś biuro bierze na siebie odpowiedzialność za rozliczanie klientów?
    Jakieś sugestie jak zrobić to dobrze? W jaki sposób sprawdzać biuro
    podatkowe? Doprowadzać do zwrotu podatku co jakiś czas np. raz na 6 miesięcy
    i tym samym 'przywoływać' kontrole US?

    Zastanawiałem się w tym przypadku nad indywidualną działalnością, lub też
    spółką zoo. W pierwszym przypadku teoretycznie mogę płacić mniejsze podatki
    (tylko jedno opodatkowane), tańsze założenie działalności i może troche
    niższe koszty prowadzenia. W drugim przypadku niby chronię mój majątek, ale
    skoro firma nie będzie aż tak duża i sam będę ją prowadzić i reprezentować
    zarząd to de facto odpowiadam swoim majątkiem? Trochę mnie przeraża wizja,
    że po 4 latach prowadzenia coś tam znajdą w papierach i naliczą jakieś
    niebotyczne sumy za zaległy podatek i kary... Bo choć dochody chyba nie będą
    aż tak duże, to obrót raczej znaczny.

    dziękuje za pomoc dla początkującego, może polecicie jeszcze jakieś strony
    internetowe? na razie studiuje namiętnie money.pl

    pozdrawiam,

    Bartek.