  • 1. Data: 2006-06-23 05:23:59
    Temat: jaki to artykuł?
    Od: Dariusz Łabędzki<d...@a...pl>

    na waszym forum 15.06. o godz.13:12:07 udzieliliście Państwo odpowiedzi
    pytającemu ( JK) o mozliwość zasiedzenia pasa przydrożnego. Odpowiedź brzmiała
    mniej wiecej tak: musisz byc płatnikiem podatku rolnego, ok.20 lat.
    Proszę o jednoznaczą odpowiedź: czy generalnie zasiedzenie gruntu rolnego może
    nastapic tylko wtedy gdy jest się płatnikiem w/w podatku? Czy dotyczy to moze
    tylko gruntu należącego do gminy, czy tez dotyczy także gruntu rolnego
    należącego do osoby prywatnej? Skąd autor odpowiedzi czerpał swoja wiedzę?
    Jaki to artykuł, jaki paragraf, jaki kodeks?
    Pytam ponieważ zrobiłem wydruk z tego forum i pokazałem radcy prawnemu -
    nigdy nie słyszał o czymś takim i był przekonany, że odpowiedz ta jest wyssana z
    palca. Dla mnie wyjasnienie tej kwestii jest bardzo ważne. Proszę o pomoc.
    pozdrawiam. Dariusz Ł.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2006-06-23 05:56:06
    Temat: Re: jaki to artykuł?
    Od: "Robert" <briesen[nospam]@o2.pl>

    Użytkownik "Dariusz Łabędzki" <d...@a...pl> napisał w
    wiadomości news:e7fttf$oci$1@opal.futuro.pl...
> [...]
    > pozdrawiam. Dariusz Ł.
    >
    > --
    > Wysłano z serwisu Usenet na stronach PomocPrawna.INFO

    Cuś słaby ten Twój radca ;-)

    Proszę:

    Art. 172. § 1. Posiadacz nieruchomości nie będący jej właścicielem nabywa
    własność, jeżeli posiada nieruchomość nieprzerwanie od lat dwudziestu jako
    posiadacz samoistny, chyba że uzyskał posiadanie w złej wierze
    (zasiedzenie).

    § 2. Po upływie lat trzydziestu posiadacz nieruchomości nabywa jej własność,
    choćby uzyskał posiadanie w złej wierze.

    Art. 173. Jeżeli właściciel nieruchomości, przeciwko któremu biegnie
    zasiedzenie, jest małoletni, zasiedzenie nie może skończyć się wcześniej niż
    z upływem dwóch lat od uzyskania pełnoletności przez właściciela.

    Art. 174. Posiadacz rzeczy ruchomej nie będący jej właścicielem nabywa
    własność, jeżeli posiada rzecz nieprzerwanie od lat trzech jako posiadacz
    samoistny, chyba że posiada w złej wierze.

    Art. 175. Do biegu zasiedzenia stosuje się odpowiednio przepisy o biegu
    przedawnienia roszczeń.

    Art. 176. § 1. Jeżeli podczas biegu zasiedzenia nastąpiło przeniesienie
    posiadania, obecny posiadacz może doliczyć do czasu, przez który sam
    posiada, czas posiadania swego poprzednika. Jeżeli jednak poprzedni
    posiadacz uzyskał posiadanie nieruchomości w złej wierze, czas jego
    posiadania może być doliczony tylko wtedy, gdy łącznie z czasem posiadania
    obecnego posiadacza wynosi przynajmniej lat trzydzieści.

    § 2. Przepisy powyższe stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy obecny
    posiadacz jest spadkobiercą poprzedniego posiadacza.

    Art. 177. (skreślony).

    Art. 178. (uchylony).

    Kodeks, oczywiście, cywilny :)

    Pozdrawiam

    Robert

  • 3. Data: 2006-06-23 06:01:45
    Od: "Robert" <briesen[nospam]@o2.pl>

    Użytkownik "Robert" <briesen[nospam]@o2.pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Dariusz Łabędzki" <d...@a...pl> napisał w
    > wiadomości news:e7fttf$oci$1@opal.futuro.pl...
    [cut]

    A jakby Cię intresowało, to nasępny rozdział KC jest taki:

    Inne wypadki nabycia i utraty własności

    Art. 179. § 1. Właściciel może wyzbyć się własności nieruchomości przez to,
    że się jej zrzeknie. Zrzeczenie się wymaga formy aktu notarialnego. Do
    zrzeczenia się własności nieruchomości potrzebna jest zgoda kierownika
    rejonowego organu rządowej administracji ogólnej.

    § 2. Nieruchomość, której własności właściciel się zrzekł, staje się
    własnością państwową. Skarb Państwa ponosi odpowiedzialność z nieruchomości
    za jej obciążenia. Jeżeli w chwili zrzeczenia się własności nieruchomości
    przysługiwało Skarbowi Państwa w stosunku do niej ustawowe prawo pierwokupu,
    odpowiedzialność ta ogranicza się do sumy, która należałaby się zrzekającemu
    w razie wykonania prawa pierwokupu.

    Art. 180. Właściciel może wyzbyć się własności rzeczy ruchomej przez to, że
    w tym zamiarze rzecz porzuci.

    Art. 181. Własność ruchomej rzeczy niczyjej nabywa się przez jej objęcie w
    posiadanie samoistne.

    Art. 182. § 1. Rój pszczół staje się niczyim, jeżeli właściciel nie odszukał
    go przed upływem trzech dni od dnia wyrojenia. Właścicielowi wolno w pościgu
    za rojem wejść na cudzy grunt, powinien jednak naprawić wynikłą stąd szkodę.

    § 2. Jeżeli rój usiadł w cudzym ulu nie zajętym, właściciel może domagać się
    wydania roju za zwrotem kosztów.

    § 3. Jeżeli rój osiadł w cudzym ulu zajętym, staje się on własnością tego,
    czyją własnością był rój, który się w ulu znajdował. Dotychczasowemu
    właścicielowi nie przysługuje w tym wypadku roszczenie z tytułu
    bezpodstawnego wzbogacenia.

    Art. 183. § 1. Kto znalazł rzecz zgubioną, powinien niezwłocznie zawiadomić
    o tym osobę uprawnioną do odbioru rzeczy. Jeżeli znalazca nie wie, kto jest
    uprawniony do odbioru rzeczy, albo jeżeli nie zna miejsca zamieszkania osoby
    uprawnionej, powinien niezwłocznie zawiadomić o znalezieniu właściwy organ
    państwowy.

    § 2. Przepisy o rzeczach znalezionych stosuje się odpowiednio do rzeczy
    porzuconych bez zamiaru wyzbycia się własności, jak również do zwierząt,
    które zabłąkały się lub uciekły.

    Art. 184. § 1. Pieniądze, papiery wartościowe, kosztowności oraz rzeczy
    mające wartość naukową lub artystyczną znalazca powinien oddać niezwłocznie
    na przechowanie właściwemu organowi państwowemu, inne zaś rzeczy
    znalezione - tylko na żądanie tego organu.

    § 2. Jeżeli znalazca przechowuje rzecz u siebie, stosuje się odpowiednio
    przepisy o nieodpłatnym przechowaniu.

    Art. 185. Rozporządzenie Rady Ministrów określi organy właściwe do
    przechowywania rzeczy znalezionych i do poszukiwania osób uprawnionych do
    ich odbioru, zasady przechowywania tych rzeczy oraz sposób poszukiwania osób
    uprawnionych do odbioru.

    Art. 186. Znalazca, który uczynił zadość swoim obowiązkom, może żądać
    znaleźnego w wysokości jednej dziesiątej wartości rzeczy, jeżeli zgłosił swe
    roszczenie najpóźniej w chwili wydania rzeczy osobie uprawnionej do odbioru.

    Art. 187. Pieniądze, papiery wartościowe, kosztowności oraz rzeczy mające
    wartość naukową lub artystyczną, które nie zostaną przez uprawnionego
    odebrane w ciągu roku od dnia wezwania go przez właściwy organ, a w razie
    niemożności wezwania - w ciągu dwóch lat od ich znalezienia, stają się
    własnością Skarbu Państwa. Inne rzeczy stają się po upływie tych samych
    terminów własnością znalazcy, jeżeli uczynił on zadość swoim obowiązkom;
    jeżeli rzeczy są przechowywane przez organ państwowy, znalazca może je
    odebrać za zwrotem kosztów.

    Art. 188. Przepisów artykułów poprzedzających nie stosuje się w razie
    znalezienia rzeczy w budynku publicznym albo w innym budynku lub
    pomieszczeniu otwartym dla publiczności ani w razie znalezienia rzeczy w
    wagonie kolejowym, na statku lub innym środku transportu publicznego.
    Znalazca obowiązany jest w tych wypadkach oddać rzecz zarządcy budynku lub
    pomieszczenia albo właściwemu zarządcy środków transportu publicznego, a ten
    postąpi z rzeczą zgodnie z właściwymi przepisami.

    Art. 189. Jeżeli rzecz mająca znaczniejszą wartość materialną albo wartość
    naukową lub artystyczną została znaleziona w takich okolicznościach, że
    poszukiwanie właściciela byłoby oczywiście bezcelowe, znalazca obowiązany
    jest oddać rzecz właściwemu organowi państwowemu. Rzecz znaleziona staje się
    własnością Skarbu Państwa, a znalazcy należy się odpowiednie wynagrodzenie.

    Art. 190. Uprawniony do pobierania pożytków naturalnych rzeczy nabywa ich
    własność przez odłączenie ich od rzeczy.

    Art. 191. Własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która
    została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią
    składową.

    Art. 192. § 1. Ten, kto wytworzył nową rzecz ruchomą z cudzych materiałów,
    staje się jej właścicielem, jeżeli wartość nakładu pracy jest większa od
    wartości materiałów.

    § 2. Jeżeli przetworzenie rzeczy było dokonane w złej wierze albo jeżeli
    wartość materiałów jest większa od wartości nakładu pracy, rzecz wytworzona
    staje się własnością właściciela materiałów.

    Art. 193. § 1. Jeżeli rzeczy ruchome zostały połączone lub pomieszane w taki
    sposób, że przywrócenie stanu poprzedniego byłoby związane z nadmiernymi
    trudnościami lub kosztami, dotychczasowi właściciele stają się
    współwłaścicielami całości. Udzia3y we współwłasności oznacza się według
    stosunku wartości rzeczy połączonych lub pomieszanych.

    § 2. Jednakże gdy jedna z rzeczy połączonych ma wartość znacznie większą
    aniżeli pozostałe, rzeczy mniejszej wartości stają się jej częściami
    składowymi.

    Art. 194. Przepisy o przetworzeniu, połączeniu i pomieszaniu nie uchybiają
    przepisom o obowiązku naprawienia szkody ani przepisom o bezpodstawnym
    wzbogaceniu.

    Pozdrawiam

    Robert

  • 4. Data: 2006-06-23 06:54:40
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Ten tekst nie wyjaśnia sprawy podatku. Więc ja dodam tylko, że po rostu
    przyjęło się w orzecznictwie, że płacenie podatku jest najlepszym i
    wystarczającym dowodem władanie samoistnego. Z kolei jeśli podatki
    płaci rzeczywisty właściciel, to sądy w zasadzie przyjmują, że nie jest
    to władanie samoistne tylko dzierżawa albo użyczenie. W wypadku gdy
    nikt nie płaci podatku (bo np grunt należał do gminy), szuka się innych
    dowodów.

  • 5. Data: 2006-06-30 11:34:11
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Jeszcze uzupełnienie zeby google w przyszłości wiedziało.

    Wpadło mi w ręce właśnie ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI z dnia
    19 listopada 1987 r. Regulamin wewnętrznego urzędowania sądów
    powszechnych. (Dz. U. z dnia 18 grudnia 1987)

    § 173. 1. Jeżeli do wniosku o stwierdzenie zasiedzenia własności
    nieruchomości wnioskodawca nie dołączył mapy nieruchomości sporządzonej
    według zasad obowiązujących przy oznaczaniu nieruchomości w księgach
    wieczystych, przewodniczący posiedzenia wzywa go do złożenia w
    odpowiednim terminie takiej mapy. W razie gdy wnioskodawca napotyka
    znaczne trudności przy wykonaniu tego zarządzenia, sąd może zlecić
    sporządzenie mapy na koszt wnioskodawcy.
    2. Złożenie mapy nieruchomości nie jest konieczne, gdy postępowanie
    dotyczy całej nieruchomości, która ma urządzoną księgę wieczystą.
    3. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w razie niedołączenia przez
    wnioskodawcę do wniosku:
    1) informacji organu podatkowego co do osoby posiadacza nieruchomości
    oraz osoby opłacającej podatek gruntowy lub podatek od nieruchomości za
    okres objęty wnioskiem,
    2) wyciągu z ewidencji gruntów
    - z tym że przewodniczący posiedzenia może zwrócić się o nadesłanie
    tych informacji lub wyciągu do właściwego terenowego organu rządowej
    administracji ogólnej.

  • 6. Data: 2006-06-30 11:37:14
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Jeszcze uzupełnienie zeby google w przyszłości wiedziało.
    ( zasiedzenie podatek posiadanie władanie samoistne )